Browsing NTNU Open by Author "Mjaavatn, Per Egil"
Now showing items 1-20 of 80
-
Adolescents: Differences in friendship patterns related to gender
Mjaavatn, Per Egil; Frostad, Per; Pijl, Sip Jan (Journal article; Peer reviewed, 2016)Based on a survey of 123 Norwegian students aged 14-15 (grade 10) this article will discuss possible gender differences in peer relations, social position and friendship criteria. The students filled in a questionnaire ... -
«Alt tar lengre tid for meg enn for alle andre»
Jørgensen, Mari Neuenkirchen (Master thesis, 2021)Sammendrag Formålet med denne masteroppgaven har vært å finne ut hvordan et utvalg av erfarne lærere mener man burde arbeide med elever som har dysleksi i grunnskolen. Fokuset var i utgangspunktet på lese- og skriveopplæringen, ... -
Alternativ og supplerende kommunikasjon og digitale talemaskiner
Skoie, Idar (Master thesis, 2023)Som spesialpedagog med arbeid innenfor Alternativ og Supplerende Kommunikasjon (ASK), er det mange tekniske hjelpemidler man må sette seg inn i. Dette kan variere fra ulike dataprogrammer for å lage tematavler, til ... -
Atferdsproblematikk blant barn i skole og barnehage: En kvantitativ studie av kursdeltakeres selvfølte kompetanseendring etter deltakelse i Webster-Strattons lærerprogram
Aas, Marita; Røe, Birgitte (Master thesis, 2011) -
"Bare vent og se, språket kommer nok etterhvert" - en kvalitativ studie om hvordan norske pedagoger og lærere bidrar til minoritetsspråklige barns språkutvikling før puberteten
Solvang, Katrin (Master thesis, 2021)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan pedagoger og lærere bidrar til barns- og elevers norskspråklige utvikling i barnehagen og barneskolen. Det har her blitt brukt teori om Kritisk Periode Hypotesen, som ... -
Barn med syns- og/eller øyemotoriskeforstyrrelser i skolen - Hvilke erfaringer har foreldre og lærere med barn i ''gråsonen'' med syns- og/eller øyemotoriske forstyrrelser og hvilken hjelp får disse barna i leseopplæringen i skolen?
Kvarstad, May Britt (Master thesis, 2018)Prosjektet handler om barn i «gråsonen» med syns- og eller øyemotoriske forstyrrelser og den hjelpen de får i leseopplæringen i skolen. Mange barn med syns- og øyemotoriske forstyrrelser får ofte feilaktig diagnose dysleksi ... -
Bruk av lydutjevningsanlegg i skolen
Stensønes, Gunn Elisabeth (Master thesis, 2013)Bakgrunn: De senere år har det blitt mer vanlig at elever med hørselsvansker får innvilget lydutjevningsanlegg som hjelpemiddel i undervisningssituasjonen. Dette er et hjelpemiddel som ikke bare elevene med hørselsvanske ... -
Brukermedvirkning hos høreapparatbrukere - En kvalitativ studie av fire høreapparatbrukere sin opplevelse av brukermedvirkning i rehabiliteringsprosessen med høreapparater
Brevik, Carita Renate (Master thesis, 2017)Bakgrunn og hensikt: Hovedtemaet for denne oppgaven er brukermedvirkning hos høreapparatbrukere. I min jobb som audiograf møter jeg mange høreapparatbrukere som føler de har medvirket lite i sin egen rehabiliteringsprosess ... -
''De har en historie med seg, og den historien er det veldig viktig at vi får tak i og skjønner'' : en kvalitativ intervjustudie om kartlegging av minoritetsspråklige elever
Sunde, Viktoryia (Master thesis, 2017)Norge har etter hvert blitt et flerkulturelt samfunn. Her bor det mange mennesker fra ulike land. Andelen av elever som har en annen språklig og kulturell bakgrunn øker betydelig og påvirker den norske grunnskolen. ... -
De må føle seg savnet når de ikke har møtt opp på skolen : en kvalitativ studie om læreres tanker om årsaker og tiltak i møte med frafallsproblematikken
Johannessen, Ove Sollazzo (Master thesis, 2016)Denne masteravhandlingen tar et dypdykk inn i frafallsproblematikken vi ser i dagens skole. Imsdal VGS er studiens forskningsskole, og er en skole med svært høy gjennomføringsprosent. Skolen har både yrkesfag og ... -
Det å verkeleg sjå, det forpliktar også å gjere
Furnes, Vebjørn Osmundsvåg (Master thesis, 2020)Denne studien hadde som hensikt å undersøkje korleis pedagogiske leiarar forstår og legg til rette for tidleg innsats med vekt på barns språkutvikling i barnehagen. Studien vart undersøkt ut i frå problemstillinga: «Korleis ... -
«Det er vanskelig å lære noen noe man ikke kan, som ingen kan.»
Moen, Carina (Master thesis, 2023)«Det er vanskelig å lære noen noe man ikke kan, som ingen kan.» Denne studien undersøker hvordan man som ordinær barnehage kan tilrettelegge for et bimodalt tospråklig miljø for barn som har cochleaimplantat (CI) og skal ... -
«Det er veldig sånn at det er et valg for livet»
Mjaavatn, Per Egil; Frostad, Per (Journal article; Peer reviewed, 2018)I 10. klasse i ungdomsskolen må elevene gjøre valg av stor betydning for sitt senere liv. Hva skal de bli? Dette prosjektet fulgte 1025 ungdommer fra 10. klasse i 11 ungdomsskoler over i videregående skole og har ... -
Det løser seg: En kvalitativ studie om samarbeid mellom rektor og koordinator for spesialpedagogiske tiltak
Forseth, Anja (Master thesis, 2013) -
Effekten av filterbriller for personer med lysømfintlighet og nedsatt kontrastsyn
Stöhlmacher, Victoria (Master thesis, 2016)I denne oppgaven har fokus vært å se på hvilken effekt filterbriller kan ha for personer med en synsdiagnose som gir lysømfintlighet og/eller nedsatt kontrastsyn. Jeg har sett på effekten av filterbriller for personer med ... -
Elever med Asperger syndrom : om tilrettelegging og inkludering - hva er egentlig viktig
Moe, Lene Walstrand (Master thesis, 2015)Tema for dette prosjektet er Asperger syndrom. Det er et stort behov for mer forskning om Asperger syndrom, og enkelte kommuner har også rettet søkelyset mot autismespekterforstyrrelser og Asperger syndrom som ønskelig ... -
En brukerorientert skolehelsetjeneste?: En kvalitativ studie av ungdommers opplevelse av tilgjengelighet i tilbudet
Hansen, Linn Annette Berg (Master thesis, 2013)Temaet for denne oppgaven er valgt på bakgrunn av mitt ønske om å få innsikt i ungdommers oppfatninger og synspunkter på skolehelsetjenesten, en tjeneste som etter intensjonen skal være et tilgjengelig lavterskeltilbud for ... -
"En kroppsøvingstime for alle": Hvilke erfaringer har lærere med Bachmann og Haug sine sentrale arbeidsoppgaver med inkludering av elever med ADHD i kroppsøvingsfaget?
Sommervold, Marius (Master thesis, 2011)I denne studien presenteres erfaringene til tre lærere. Hovedtemaet i oppgaven er inkludering av elever med ADHD i kroppsøvingsfaget. Det er en kvalitativ oppgave, og metoden som er blitt brukt er intervju. Bachmann og ... -
En tilnærming til den statistiske effekten av Markaskolen : en kvantitativ studie av forandringer ved elevers opplevelse av lærer-elev-relasjonen etter samarbeid med det relasjonsfremmende tiltaket Markaskolen
Nordengen, Jan Sølve Sato (Master thesis, 2015)Denne studien har til hensikt å måle effekten av det relasjonsfremmende utviklingstiltaket Markaskolen. Markaskolen arbeider med å være en støttespiller i arbeidet med å utvikle de relasjonelle aspektene ved læringsmiljøet, ... -
En undersøkelse av barnevernsungdoms behov på veien mot mestring av egen hverdag - Hva må til for å lykkes?
Broderstad, Beathe (Master thesis, 2011)Barnevernet er et stort apparat som har som hovedmål å være en støtte for barn og unge som trenger det. Dette prosjektet fokuserer på ungdommer i barnevernet og hvordan de kan få hjelp til å mestre egen hverdag. Enheten ...