Browsing NTNU Open by Author "Matre, Synnøve"
Now showing items 1-13 of 13
-
Bruk av forventningsnormer i skriveopplæringa: Erfaringer fra en intervensjonsstudie om skriving og vurdering
Matre, Synnøve (Journal article; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen rapporterer fra et omfattende forskningsprosjekt som har som mål å utvikle elevers skrivekompetanse og læreres vurderingskompetanse gjennom bruk av eksplisitte forventningsnormer, forankret i en funksjonell ... -
Forhandling om tekst og kontekst. En studie av 7. trinns-elevers meningsforhandling i intendert utforskende gruppesamtaler
Kvistad, Tone Holten; Kjelaas, Irmelin; Matre, Synnøve (Journal article; Peer reviewed, 2021)Denne artikkelen undersøker hvordan et utvalg elever forhandler om mening i gruppesamtaler i norskfaget. Materialet er hentet fra en kasusstudie i en klasse der det ble gjennomført et ti-ukers undervisningsforløp med mål ... -
IKT som profesjonsutviklingsmedium i lærerutdanningen : student- og lærersamarbeid ved hjelp av e-post og gruppevare
Fottland, Helg; Matre, Synnøve; Weidemann, Nina; Bjørkeng, Peer Harry (HiST ALT rapport, Research report, 2001) -
Introducing teachers to new semiotic tools for writing instruction and writing assessment: consequences for students’ writing proficiency
Berge, Kjell Lars; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Matre, Synnøve; Solheim, Randi; Evensen, Lars Sigfred; Otnes, Hildegunn; Thygesen, Ragnar (Journal article; Peer reviewed, 2017)This article reports consequences for student writing quality based on a long-term professional learning project. Project teachers, representing all school subjects in grades 3–7, were presented with a writing construct, ... -
«Men etter vi diskuterte hva som skjedde, skjønte jeg mer» En studie av tre grupper tiendeklasseelevers samtaler om den grafiske romanen Dagen vi drømte om
Smedbråten, Tonje Lien (Master thesis, 2019)Sammendrag I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan tre grupper med tiendeklasseelever samtaler om, og skaper mening ut av, den ambivalente grafiske romanen Dagen vi drømte om, for å få større innsikt i samtalens ... -
Muligheter og begrensninger ved bruk av læringsressurser i skriveopplæringen – en komparativ casestudie av to skriveforløp i norskfaget på ungdomstrinnet der samme læringsressurs blir iscenesatt
Kvithyld, Trygve (Doktoravhandlinger ved NTNU;2022:335, Doctoral thesis, 2022)Sammendrag Avhandlingen undersøker hvordan elever i to ungdomsskoleklasser får undervisning i argumenterende skriving i norskfaget når undervisningen tar utgangspunkt i en læringsressurs som er anbefalt av ... -
Opening dialogic spaces: Teachers’ metatalk on writing assessment
Matre, Synnøve; Solheim, Randi (Journal article; Peer reviewed, 2016)This article reports on a qualitative study of teachers’ collegial discussions on assessment of students’ texts, focusing on how they use assessment tools, argue and interact. The data consists of two sets of collaborative ... -
Samtale som undervisningstema i norskfaget: En studie av eksplisitt samtaleundervisning på 7. trinn
Kvistad, Tone Holten (Doctoral theses at NTNU;2022:329, Doctoral thesis, 2022) -
A shared terminology for writing in the primary grades for writers and their teachers: With a focus on word choice and Sentence Fluency
Storlie-Kristoffersen, Cherise Marie (Doctoral theses at NTNU;2023:47, Doctoral thesis, 2023)Norsk sammendrag Som grunnskolelærer brukte jeg følgende seks dimensjoner ved skriving i undervisningen min: ideer, organisering, stemme, konvensjoner, setningsflyt og ordvalg, og jeg opplevde at en felles terminologi for ... -
Standards as a tool for teaching and assessing cross-curricular writing
Evensen, Lars Sigfred; Berge, Kjell Lars; Thygesen, Ragnar; Matre, Synnøve; Solheim, Randi (Journal article; Peer reviewed, 2016)In this article, we present the specific criteria that are currently being introduced in Norwegian teaching and assessment of writing, as well as selected aspects of their development. The article builds on an assumption ... -
Text, talk and thinking together - Using action research to improve third grade children's talking, reading, and identity construction
Matre, Synnøve; Fottland, Helg (Nordic Studies in Education;4, Journal article, 2012-03-19)This article reports from a research project which explores how conscious efforts of teachers to scaffold and develop pupils' linguistic repertoire create changes in the way the children talk and think together when ... -
Writing education and assessment in Norway: Towards shared understanding, shared language and shared responsibility
Matre, Synnøve; Solheim, Randi (Journal article; Peer reviewed, 2015)This article reports on a study of writing and assessment in upper primary school, focusing on how teachers develop assessment competence through professional discussions in interdisciplinary groups. The empirical data ... -
Ytringens aspekter som støtte i respons: en teoretisk eksplorerende oppgave om respons på de yngste elevenes tekster
Morken, Astrid Kufaas (Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven utforsker jeg hvordan Mikhail M. Bakhtins teori om ytringen og dens ulike aspekter kan være et nyttig, teoretisk fundert tenkeredskap for læreren i møte med de yngste elevenes sammensatte tekster. ...