Browsing NTNU Open by Author "Madsen, Roar"
Now showing items 1-12 of 12
-
Ei samanlikning av Israel-Palestina-konflikten presentert i ulike lærebøker.
Lothe, Eirin (Bachelor thesis, 2021) -
En analyse av Terence O'Neills selvbiografi og hans framstilling og forståelse av sin egen statsministerperiode
Hendseth, Even (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om Terence O’Neills statsministerperiode fra mars 1963-mai 1969. I oppgaven tar jeg utgangspunkt i O’Neills selvbiografi, hvor jeg identifiserer hans egen framstilling av sin egen statsministerperiode. ... -
Fra ytring til kansellering En case-studie av Eikrem-saken og dens implikasjoner for den akademiske ytringsfriheten.
Jondum, Lisa Feirud (Master thesis, 2024)Eikrem-saken omhandler Førsteamanuensis Øyvind Eikrem, som i 2021 ble avskjediget fra sin stilling ved NTNU i Trondheim etter at han hadde gjort et intervju med Reset, hvor han uttale seg om drapet på to mindreårige enslige ... -
Framveksten av Velferdsstaten Norge Likheter og ulikheter i utvalgte lærebøker
Stormo, Stein Jøran Løite (Bachelor thesis, 2021)I dette arbeidet har tre utvalgte lærebøker blitt analysert, og sammenlignet. Dette har blitt gjort med utgangspunkt i en problemstilling som er delt inn i to deler. I den første delen ble det analysert hvilke likheter og ... -
Ideer om kjønn i nye lærebøker (LK20)
Tronsaune, Bård Even (Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven utforsker ideer om kjønn og hvilke ideer som er fremtredende i utvalgte lærebøker i samfunnsfag etter kunnskapsløftet 2020. Kjønn er et omdiskutert tema i samfunnet som aktivt diskuteres politisk, min ... -
Israel-Palestina-konflikten i norske lærebøker
Smistad, Lise Haugen (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker likheter og forskjeller i fremstillingen av Israel-Palestina-konflikten i et utvalg norske samfunnsfaglærebøker for ungdomstrinn mellom 1964 til 2022. Lærebokutvalget består av seks lærebøker, ... -
Lærernes utdanning og kunnskap, og deres holdninger til undervisning av samfunnskunnskap i et kritisk danningsperspektiv
Lie, Tove Grete (Doctoral theses at NTNU;2017:27, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag Drivkraften bak dette avhandlingsarbeidet har vært å bidra med kunnskap som kan føre til en bedre forvaltning av samfunnskunnskapens tema i grunnskolen. Det blir særlig argumentert for å ivareta det kritisk ... -
Oljeeventyr eller klimakrise?
Misje, Jakob (Bachelor thesis, 2021)Denne oppgåva undersøker framstillinga av den norske olje- og gassnæringa i fem lærebøker for ungdomstrinnet i samfunnsfag. Problemstillinga er: kva samfunnsbilde av olje- og gassnæringa i Noreg presenterer eit utval ... -
Om partipressens korporative system - et søkelys på seks Høyrepresseaviser
Overrein, Per; Madsen, Roar (Peer reviewed; Journal article, 2019)Artikkelen viser at det fortsatt var tette og mangesidige strukturelle bånd mellom seks tradisjonelle høyreaviser i Østfold, Akershus og Vestfold og Høyres organisasjoner i 1985/86, da Orkla Media startet sine oppkjøp av ... -
Senterpartiet 2013-2021 og populisme – en analyse av hvordan veksten til Senterpartiet blir forstått og forklart av partiet selv og av andre.
Hendseth, Even (Bachelor thesis, 2021)Sammendrag Denne oppgaven har analysert ulike meninger og ytringer om Senterpartiet og stilt spørsmålet om partiet kan kalles et populistisk parti. Partiet har i perioden 2013-2021 opplevd en vekst fra å være et parti på ... -
"-Vi stemmer Høyre i Sandefjord." Høyreaviser i valgkamp.
Madsen, Roar; Overrein, Per (Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Vikingtiden i norske og danske læreplaner. En sammenlignende analyse med utgangspunkt i historisk signifikans og formuleringer i ulike deler av læreplanverkenes fortolkningshierarkier
Steinli, Kristian (Master thesis, 2022)Skolen har som samfunnsmandat å utdanne elever til gode samfunnsborgere, men veien til «samfunnsborger» er ikke nødvendigvis lik i Norge og Danmark. Opplæringsloven i Norge er ulik den danske folkeskoleloven. Læreplanverkene ...