Browsing NTNU Open by Author "Lykknes, Annette"
Now showing items 1-20 of 34
-
11th International Conference on the History of Chemistry, Trondheim 2017 - Book of abstracts
Lykknes, Annette; Suay-Matallana, Ignacio (Book, 2017) -
Argumenterende skriving i kjemi - Elevers opplevelse av å skrive faglig argumenterende tekster, på bakgrunn av et case-basert undervisningsopplegg.
Fisketjøn, Birgitte (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven ser nærmere på undervisnings- og læringssituasjoner knyttet til faglig argumenterende skriving i kjemi, basert på undervisningstilnærmingen case-basert læring (CBL). Hensikten er å se om et ... -
«Atomer reagerer for å oppfylle åtteregelen» - En kvalitativ studie om seks naturfagelevers forståelse for atomer, molekyler og åtteregelen
Korsbrekke, Synne Apold (Master thesis, 2018)In this master thesis, focus group interview has been used to get deeper insight into the students understanding of basic chemistry in science. The participants of this study are six science students at upper secondary ... -
Celebrate the women behind the periodic table
Van Tiggelen, Brigitte; Lykknes, Annette (Journal article; Peer reviewed, 2019) -
The Chemistry Professor as Consultant at the Norwegian Institute of Technology, 1910–1930
Lykknes, Annette (Peer reviewed; Journal article, 2020)The Norwegian Institute of Technology (NTH) was established in Trondheim in 1910, shortly after the country had gained its independence from Sweden. The establishment of NTH coincided with the beginning of large-scale ... -
Det er greit å ha et bilde å sette ordene på - En undersøkelse om elevers forståelse for atommodeller
Eide, Silje Marie (Master thesis, 2017)Denne oppgaven handler om elevers forståelse for de atommodeller som presenteres i skolen og modellbegrepet generelt. Elever møter modeller gjennom hele utdanningsløpet i naturfag, og atommodeller kommer gjerne først på ... -
"Det er kanskje det vi har lært mest, at det ikke er ett svar i rapporten, men det vi tenker…" - En studie om elevers oppfatninger om rapportskriving før og etter undervisning om naturvitenskapens egenart
Mjøsund, Siri Leirbekk (Master thesis, 2018)I sentrum for denne masteroppgaven står elevers perspektiver på innholdet i skolens naturfagundervisning. I naturfagdidaktisk litteratur ytres det bekymringer for at en framstilling av naturvitenskapen som objektiv og ... -
"Det handler jo om fremtiden for oss alle" - En undersøkelse av syv læreres tanker og erfaringer med utdanning for bærekraftig utvikling
Høivik, Synne Mogstad (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven ser nærmere på hvordan temaet bærekraftig utvikling (BU) undervises i naturfag ved fire norske ungdomsskoler og hvilke elementer naturfaglærerne vektlegger som sentrale og avgjørende faktorer for å ... -
Elektrostatiske krefter, åtte elektroner i ytterste skall eller atomer som «støter mot hverandre»? En kvalitativ studie av kjem 1-elevers forståelse av kjemiske bindinger.
Kvamme, Maria Fink (Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å kartlegge kjemi 1-elevers forståelse av utvalgte aspekter innenfor temaet kjemiske bindinger. Den overordnede problemstillingen ble delt inn i tre forskningsspørsmål der fokuset var å ... -
Enabling Circumstances: Women Chemical Engineers at the Norwegian Institute of Technology, 1910–1943
Lykknes, Annette (Peer reviewed; Journal article, 2022)The Norwegian Institute of Technology (NTH) was the first of its kind when it opened doors in Trondheim in 1910. For the first time, engineers who were perceived as central to the country’s industrial development could be ... -
Examining the Effects of Supervised Laboratory Instruction on Students’ Motivation and Their Understanding of Chemistry
Ali, Mirtachew Tihar; Lykknes, Annette; Tiruneh, Dawit T. (Peer reviewed; Journal article, 2023)This paper examines the impact of supervised laboratory instruction (SLI) on grade 12 students’ understanding of acid–base and solution chemistry topics in the context of Ethiopian secondary schools. A mixed-methods research ... -
«For temperaturen kan jo ikke forandre seg fra det ene termometeret til det andre": En gruppe kjemielevers møte med naturvitenskapens egenart gjennom historien om hvordan termometeret ble utviklet.
Berntsen, Madelene Losvik (Master thesis, 2021)Denne studien har som formål å undersøke hva kjemielever opplever å lære om naturvitenskapens egenart gjennom historien om termometerets utvikling. Det ble laget et undervisningsopplegg som handlet om hvordan Henri ... -
Identifying the ‘Different we’s’ in Primary Teachers’ Education for Sustainable Development Discourse—A Positioning Theory Perspective
Felix, Sonia Martins; Lykknes, Annette; Staberg, Ragnhild Lyngved (Peer reviewed; Journal article, 2022)Education can serve the purpose of trying to mitigate catastrophes. In a school context, teachers can have a role in enacting an interconnection between critical thinking (CT) as a potentially useful tool and education for ... -
In-service chemistry teachers’ reflections on and experiences with supervised laboratory instruction in Ethiopia
Ali, Mirtachew Tihar; Lykknes, Annette (Peer reviewed; Journal article, 2022)This qualitative study reports on 12 in-service teachers’ reflections on and experiences with supervised laboratory instruction (SLI) based on a two-day professional development workshop. Three main themes emerged from ... -
Innhold i kjemifaget: Hovedområdenes omfang i læreplan, lærebøker og på skriftlig eksamen i kjemi 2
Baardsgaard, Margrete Marine (Master thesis, 2014)I denne oppgaven undersøkes det hvordan ulike fagområder i programfaget kjemi 2 er representert i tre viktige dokumenter i faget: læreplan, lærebøker og vurdering (eksamensoppgaver). De faghistoriske kunnskapene er sentrale ... -
Instrumentelle analysemetoder i skolens kjemi - NMR og MS i kjemifaget og læreres møte med disse emnene
Aasen, Marte Rekdal (Master thesis, 2016)Bakgrunnen for denne masteroppgaven var min interesse for å undersøke hvilken plass de instrumentelle analysemetodene kjernemagnetisk resonans-spektroskopi (NMR) og massespektrometri (MS) har fått i kjemifaget i videregående ... -
Let them research with : Using history of science to teach upper-secondary chemistry students about the nature of science
Berntsen, Madelene Losvik; Vik, Camilla Berge; Lykknes, Annette (Peer reviewed; Journal article, 2023)The French natural philosopher Henri Victor Regnault (1810–1878) was one of many researchers who contributed to the development of the thermometer in the 19th century. In this paper, we use an example from Regnault’s work ... -
Lære ved å gjøre, lære ved å skrive?: - Om skriving og læring i eksperimentelt arbeid
Særsland, Anne Lene (Master thesis, 2012)Denne oppgaven tar for seg noen av grunnene til at eksperimentelt arbeid i kjemi ikke har vært så læringseffektivt som man har trodd og ønsket. Den beskriver videre muligheter for å gjøre noe med problemene, både ved hjelp ... -
Læreres bruk av spørsmål under laboratorieforsøk
Sunde, Kristine Fjelldal (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven ser nærmere på hvilke typer spørsmål lærere stiller elevene i laboratoriearbeid i kjemi på videregående, og hvilke refleksjoner lærerne selv har rundt egen bruk av spørsmål i slike aktiviteter. Studien ... -
Molbegrepet i kjemi: - utfordringer i undervisning og læring
Toftaker, Astrid (Master thesis, 2012)I første del (1) av denne oppgaven gir jeg et innblikk i utviklingen av kjemifaget fra opplysningstiden og fram til molbegrepet ble brukt og presentert i begynnelsen av 1900-tallet. Det er videre lagt vekt på å få frem ...