Browsing NTNU Open by Author "Letnes, Mari-Ann"
Now showing items 1-20 of 22
-
"Det e bare det at æ vil at folk ska hør, egentlig" - Digital teknologi som meningsskapende ressurs i et sanglæringsrom
Stien, Hege Mærvoll (Master thesis, 2017)Masteroppgaven tar for seg temaet digital teknologi i sangundervisning, og undersøker hvordan sangelever skaper mening i dette fenomenet gjennom problemstillingen: ”Hvordan iscenesette et sanglæringsrom med digital teknologi ... -
Digital dannelse i barnehagen: Barnehagebarns meningsskaping i arbeid med multimodal fortelling
Letnes, Mari-Ann (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2014:110, Doctoral thesis, 2014)Studiens overordnede hensikten har vært å bidra med økt forståelse for barnehagebarns digitale dannelse. Fokus for interessen er barns meningsskaping i deres produksjon av digitale og multimodale medieprodukter med utgangpunkt ... -
«Estetisk uke» som didaktisk design for lærerstudenters utvikling av profesjonell identitet
Madsen, Anders Aasgaard; Lund, Anette Helene; Letnes, Mari-Ann (Peer reviewed; Journal article, 2023)Rapporten Estetiske læreprosesser i grunnskolelærerutdanningene viser at estetiske læreprosesser er lite integrert i lærerutdanningen. Vi undersøkte hvordan temauken «Estetisk uke» la til rette for hvordan lærerstudenter ... -
Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og partssamarbeid
Øyum, Lisbeth; Fjørtoft, Siw Olsen; Letnes, Mari-Ann; Dahl, Thomas; Caspersen, Joakim (Research report, 2022) -
Gutters perspektiver på trivsel og motivasjon i skolen: En kvalitativ undersøkelse av gutters positive skoleopplevelser og betydningen av annerledesdager og gode relasjoner
Stordal, Marie; Andersen, Melissa Janemyr (Master thesis, 2024)I denne oppgaven er målet å undersøke hva gutter selv forteller om gode skoleopplevelser og betydningen av «annerledesdager». Vi har undersøkt hvordan annerledesdager kan bidra til økt trivsel og motivasjon for gutter i ... -
Gutters perspektiver på trivsel og motivasjon i skolen: En kvalitativ undersøkelse av gutters positive skoleopplevelser og betydningen av annerledesdager og gode relasjoner
Stordal, Marie; Andersen, Melissa Janemyr (Master thesis, 2024)I denne oppgaven er målet å undersøke hva gutter selv forteller om gode skoleopplevelser og betydningen av «annerledesdager». Vi har undersøkt hvordan annerledesdager kan bidra til økt trivsel og motivasjon for gutter i ... -
«Hjemmeskole var ikke så ille som man trodde»
Myhr, Kaja Hvidsand (Master thesis, 2021)I denne studien har jeg hatt som formål å belyse hvordan fire lærere på barne- og ungdomstrinnet arbeidet med motivasjon og tilpasset opplæring under hjemmeskolen etter 12. mars 2020. Problemstillingen lyder derfor som ... -
Kiasmefortellinger – fortelleruttrykk av og for de yngste i barnehagen i et kunstnerisk utforskende multimodalt perspektiv
Olaussen, Ingvild Olsen (Doctoral theses at NTNU;2018:350, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag Også de aller minste barna forteller historier. Historiene kommer før ordene, og de blir til i lek og samspill. I sin doktoravhandling undersøker Ingvild Olsen Olaussen de minstes kompetanse på struktur og ... -
Kids' Digital Lives During COVID-19 Times Digital practices, safety and well-being of 6- to 12-year-olds – a qualitative study
Letnes, Mari-Ann; Veelo, Nicole Christine; Stänicke, Line Indrevoll; Ní Bhroin, Niamh; Rasmussen, Ingvill (Research report, 2021)This study is a Mixed Method Study where we combine elements of qualitative and quantitative research approaches to investigate Kids’ Digital Lives During COVID-19 Times (KiDiCoTi) a research project coordinated by the ... -
Kvalitet og kunstnerisk kvalitet i kulturskolens fagplan for visuell kunst
Letnes, Mari-Ann (Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen gjøres en kritisk diskursorientert lesning av kulturskolen rammeplan for å belyse hvordan begrepene kvalitet og kunstnerisk kvalitet opptrer i kulturskolens fagplan for visuell kunst. Hensikten med ... -
Meningsdannende arbeid med bærekraftig utdanning i barnehagelærerutdanningen
Skogholt, Linda Blikker (Master thesis, 2017)Denne masteravhandlingen tar for seg tematikken miljø og bærekraft i kunst og håndverk undervisning for barnehagelærerstudenter. For å undersøke denne tematikken har jeg valgt å intervjue tre barnehagelærerstudenter etter ... -
Mestringsorientert tilrettelegging: En kvalitativ studie av lærere tilknyttet barne- og ungdomspsykiatrien sin pedagogiske praksis i møte med ungdomselever som opplever angst
Lund, Camilla (Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien har vært å finne kvaliteter ved fire lærere tilknyttet barne- og ungdomspsykiatrien sin pedagogiske praksis i møte med ungdomselever som opplever angst. For å avgrense en relativt bred problemstilling ... -
A network of co-created knowledge - A field in progress
Letnes, Mari-Ann; Bråten, Ingvard; Nielsen, Liv Merete; Skjelbred, Bente Helen (Others, 2023)In 2013, the National Center for Art and Culture in Education took the initiative to gather teacher educators in design, Art and Craft in an independent network, in order to strengthen cohesion and develop the field of ... -
Profesjonsfaglig digital kompetanse i skole og lærerutdanning
Letnes, Mari-Ann; Røkenes, Fredrik Mørk; Krumsvik, Rune Johan (Chapter, 2019) -
Se med blyanten. Røre med blikket. - Kunstdidaktisk praksis med barnehagebarn i et museum
Lande, Anne Cathrine (Master thesis, 2014)Masteroppgaven Se med blyanten. Røre med blikket. Kunstdidaktisk praksis med barnehagebarn i et museum har til hensikt å studere hva som karakteriserer en kunstdidaktisk praksis med barnehagebarn i et kunstmuseum. Gjennom ... -
Socio-digital divides in Norwegian education - How variation in parental mediation and pedagogical approaches influenced experiences of remote schooling during the Covid-19 pandemic
Letnes, Mari-Ann; Ingvill, Rasmussen (Journal article; Peer reviewed, 2023)In this study, we investigate how variation in parental mediation and pedagogical approaches influenced experiencesof remote schooling during the Covid-19 pandemic in Norway. We draw on a unique dataset of qualitative ... -
Studenter og underviseres forventning og erfaring med bruk av læringsplattformen Blackboard ved NTNU
Letnes, Mari-Ann; Killerud, Aurora Elisabeth; Kalfoss, Ingrid Guldhaug (Peer reviewed; Journal article, 2021)I 2016 valgte Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU) Blackboard (Bb) som deres nye læringsplattform (LMS – Learning Management System). I denne studien har vi undersøkt undervisere og studenters opplevelse ... -
Teacher educators’ professional digital competence in primary and lower secondary school yeacher education
Røkenes, Fredrik Mørk; Grüters, Anna Ruth; Skaalvik, Cecilie; Lie, Tove Grete; Østerlie, Ove; Järnerot, Anna; Humphrey, Kristoffer; Gjøvik, Øistein; Letnes, Mari-Ann (Peer reviewed; Journal article, 2022)This study examines teacher educators’ experiences with a professional development program—the Digitalization of Primary and Lower Secondary School Teacher Education (DigGiLU) project—offered at a Norwegian teacher education ... -
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger
Bandlien, Bjørn-Terje; Olaussen, Ingvild Olsen; Letnes, Mari-Ann; Angelo, Elin (MusPed:Research;, Book, 2021)Denne antologien presenterer forskningsprosjekter som undersøker kvaliteter og spenninger i ulike former for samarbeid om utdanning i og mellom forskjellige kunstfag, kunstformer og utdanninger. Bidragsyterne er lærere, ... -
Visualisering som drivkraft i kunnskapskonstruksjon undersøkt gjennom et A/r/tografisk blikk
Letnes, Mari-Ann (Journal article; Peer reviewed, 2017)Gjennom arbeidet med denne artikkelen har hensikten vært å frembringe ny metodologisk kunnskap om hvordan visualisering kan ha en sentral rolle i kunnskapskonstruksjon, meningsskaping og meningskommunikasjon. Siktemålet ...