Browsing NTNU Open by Author "Laugen, Nina Jakhelln"
Now showing items 1-20 of 21
-
Anxiety and depressive disorders during adolescence: The role of physical activity and chronic pain as predictors of diagnostic progression
Værnes, Jørgen Storli (Master thesis, 2020)Angst- og depresjonslidelser er vanlige psykiske lidelser under ungdomstiden og tidligere forskning har vist at både fysisk aktivitet og opplevelsen av kroniske smerter er forbundet med disse lidelsene. Disse faktorene er ... -
Bekymring for barn: En kvalitativ studie av seks barnehagelæreres opplevelse av egen kunnskap om oppdagelse av omsorgssvikt
Martinsen, Ellen Kristine Østby (Master thesis, 2021)Barnehagelærere har et ansvar for å oppdage omsorgssvikt blant barn i barnehagen. Denne studien undersøker hvordan seks barnehagelærere opplever egen kunnskap om å oppdage omsorgssvikt samt hva de kjenner at de trenger for ... -
The Development of Emotion Understanding in Children: The Importance of Parents, Teachers, and Peers
Laugen, Nina Jakhelln; Berg Kårstad, Silja; Reinfjell, Trude; Wichstrøm, Lars (Journal article, 2023)Emotion understanding (EU) develops through emotion socialization provided by children’s social environments, but the relative importance of various socializing agents has not been determined. In this prospective study, ... -
Does clinical training improve mentalization skills in future therapists? A comparison of first and last year students of clinical psychology and of engineering
Fagerbakk, Steffen André; Sørhøy, Silje Helen; Nilsen, Torbjørn; Laugen, Nina Jakhelln (Peer reviewed; Journal article, 2023)Objective: Mentalization has been suggested as a therapist skill that might be important for therapeutic success. The aim of this study was to explore whether the mentalization capacity of students of clinical psychology ... -
Emotion Understanding in Preschool Children with Mild-to-Severe Hearing Loss
Laugen, Nina Jakhelln; Jacobsen, Karl Henry; Rieffe, Carolien; Wichstrøm, Lars (Journal article; Peer reviewed, 2016)Deaf and hard of hearing school-aged children are at risk for delayed development of emotion understanding; however, little is known about this during the preschool years. We compared the level of emotion understanding in ... -
Helsepersonells erfaringer med tverrfaglig foreldrearbeid i spiseteam
Gisnås, Astrid; Wenaas, Karina (Master thesis, 2022)Spisevansker hos barn kan komme til uttrykk som et anstrengt forhold til måltidsituasjoner, vegring mot å spise, og/eller et selektivt eller begrenset spisemønster. Som følge av spisevanskers komplekse og sammensatte ... -
Hva ved foreldrekurset "Emosjonsfokusert foreldreveiledning" oppleves nyttig?
Ulseth, Marie Hoel; Ramleth, Marie Frøhaug (Master thesis, 2020)Emosjonsfokusert foreldreveiledning (EFFV) er en av flere foreldrekurs der målet er å forebygge eller behandle barns psykiske lidelser. EFFV bygger på prinsipper fra emosjonsfokusert terapi, hvor kunnskap om emosjoner og ... -
"Kommer vi noensinne til å forstå hverandre skikkelig?" Foreldres erfaringer med valg av språklig tilnærming for sitt barn med hørselstap. En kvalitativ studie.
Nielsen, Anna Krarup Randa (Master thesis, 2024)Bakgrunn: Hørselstap kan ha store konsekvenser for psykisk helse, sosial fungering og kommunikasjon. Gode tiltak til rett tid må iverksettes for å foregripe disse konsekvensene. Når barn med hørselstap blir født, står ... -
Korleis påverkar foreldrementalisering barnet si utvikling?
Sætre, Elisa Bruvik (Master thesis, 2020)Foreldrementalisering blir sett på som viktig for barn si utvikling. Samstundes er foreldrementalisering eit fleirfasettert omgrep. Det finst fleire teoretiske rammeverk, operasjonaliseringar og målemetodar knytt til dette ... -
Lærerrollen i psykologisk helsefremmende arbeid for ungdom: En refleksiv tematisk analyse av læreres opplevelser satt i kontekst
Lerstad, Stine; Ryntveit, Anne (Master thesis, 2023)Skolen er en sentral arena for å skape god psykisk helse hos ungdom. Ungdom med god psykisk helse opplever større livskvalitet og livsutfoldelse, og har større sjanse for å bli mestrende og bidragsytende voksne (Uthus, ... -
Lærerrollen i psykologisk helsefremmende arbeid for ungdom: En refleksiv tematisk analyse av læreres opplevelser satt i kontekst.
Lerstad, Stine; Ryntveit, Anne (Master thesis, 2023)Skolen er en sentral arena for å skape god psykisk helse hos ungdom. Ungdom med god psykisk helse opplever større livskvalitet og livsutfoldelse, og har større sjanse for å bli mestrende og bidragsytende voksne (Uthus, ... -
Newborn Hearing Screening and Intervention in Children with Unilateral Hearing Impairment: Clinical Practices in Three Nordic Countries
Laugen, Nina Jakhelln; Erixon, Elsa; Huttunen, Kerttu; Mäki-Torkko, Elina; Löfkvist, Ulrika (Peer reviewed; Journal article, 2021)Studies have limitedly considered children with early-identified unilateral hearing impairment (UHI), and clinical practices regarding screening, diagnostics and habilitation in this group are rarely documented. In this ... -
Psychometric properties of the Norwegian version of the Strength and Difficulties Questionnaire in a preschool sample
Laugen, Nina Jakhelln; Midtli, Hege; Löfkvist, Ulrika; Stensen, Kenneth (Journal article; Peer reviewed, 2024)Purpose: The Strength and Difficulties Questionnaire (SDQ) is widely used internationally, however less so in preschool populations and validations studies are thus needed. This study examined the psychometric properties ... -
Psychosocial functioning, emotion understanding and social skills in hard of hearing preschool children
Laugen, Nina Jakhelln (Doctoral theses at NTNU;2017:217, Doctoral thesis, 2017)Barn med hørselstap er i risiko for forsinket utvikling på flere områder. Tidlig diagnostisering og oppfølging har bidratt til bedre utviklingsbetingelser, men vi vet ikke like mye om barn med milde og moderate tap, som ... -
Psykometriske egenskaper ved SDQ-P 2-4 blant førskolebarn i Norge
Midtli, Hege (Master thesis, 2022)Children in the preschool years who suffer from emotional, psychological and behavioral difficulties can benefit from support and further assessment. Instruments that measure these difficulties in an accurate way can help ... -
Selvskadende internettbruk: Psykologers erfaringer med og forståelse av digital selvskading hos barn og ungdom
Nikolaisen, Rikke Emaus; Bugge, Susanne Broch (Master thesis, 2024)Digital selvskading er et lite utforsket fenomen som har blitt stadig mer omtalt i mediebildet. Barn og ungdom kan ha økt risiko for involvering i digital selvskading på grunn av den tilsynelatende parallelle økningen i ... -
Selvskadende internettbruk: Psykologers erfaringer med og forståelse av digital selvskading hos barn og ungdom
Nikolaisen, Rikke Emaus; Bugge, Susanne Broch (Master thesis, 2024)Digital selvskading er et lite utforsket fenomen som har blitt stadig mer omtalt i mediebildet. Barn og ungdom kan ha økt risiko for involvering i digital selvskading på grunn av den tilsynelatende parallelle økningen i ... -
Skjermbruk og psykososial fungering hos barnehagebarn - en kvantitativ studie
Vistnes, Janne Marit (Master thesis, 2022)Sammendrag Hensikt: Samfunnet har vært gjennom en omfattende digitalisering de siste tiårene. Dette har ført til at bruk av ulike typer skjermer, har blitt en vesentlig del av hverdagen til små barn. Det foregår en løpende ... -
Social skills in preschool children with unilateral and mild bilateral hearing loss
Laugen, Nina Jakhelln; Jacobsen, Karl Henry; Rieffe, Carolien; Wichstrøm, Lars (Journal article; Peer reviewed, 2017)Hearing loss may represent a risk for developing social skills difficulties; however, little is known about the potential risk resulting from unilateral or mild bilateral hearing loss (UMHL). We compared the social skills ... -
The Capacity for Mentalization in Future Therapists Measured by the Mentalization Scale (MentS): A Study of Differences in Mentalization Capacity between First Year and Last Year Students of Clinical Psychology
Sørhøy, Silje Helen; Fagerbakk, Steffen André (Master thesis, 2021)