Browsing NTNU Open by Author "Løhre, Audhild"
Now showing items 1-20 of 48
-
A two-year perspective: Who may ease the burden of girls' loneliness in school?
Løhre, Audhild; Kvande, Marianne Nilsen; Hjemdal, Odin; Lillefjell, Monica (Journal article; Peer reviewed, 2014)Background: Loneliness is negatively related to good health and wellbeing, especially among girls. There is little research, however, on factors that may ease the burdens of loneliness in the school setting. Thus, we ... -
A two-year perspective: Who may ease the burden of girls' loneliness in school?
Løhre, Audhild; Kvande, Marianne Nilsen; Hjemdal, Odin; Lillefjell, Monica (Journal article; Peer reviewed, 2014)Background: Loneliness is negatively related to good health and wellbeing, especially among girls. There is little research, however, on factors that may ease the burdens of loneliness in the school setting. Thus, we ... -
Akademiske ambisjoner på vidregående skole
Wefald, Monika Stefania (Master thesis, 2016)Jeg har i dette forskningsarbeidet undersøkt om hvilke individuelle og ytre faktorer som kan ha en sammenheng med de akademiske ambisjonene til elever i 3.klasse på videregående. Jeg har også sett på hvilke forskjeller det ... -
Attention and target shooting practice: Longitudinal results in a controlled mixed method study on adolescents in Norway
Løhre, Audhild; Østerlie, Ove; Hjemdal, Odin; Grambaite, Ramune (Peer reviewed; Journal article, 2022) -
"Det e itj nå sånn quick-fix på nån av områdan der" : en mikroetnografisk studie av en lærers tilrettelegging for en elev med Asperger-syndrom innenfor rammene av ordinær undervisning
Brovold, Joachim Kimo (Master thesis, 2015) -
"Det er å kunne se deg for den du er da!" Hvordan opplever elever med stort læringspotensial og dobbelteksepsjonelle elever å bli møtt i det offentlige opplæringstilbudet? En kvalitativ studie med fokus på dobbelteksepsjonelle elever sin opplevelse av trivsel i skolen.
Randby, Katarina; ; Hellesvik, Thea Lium (Master thesis, 2022)Elever med stort læringspotensial og dobbelteksepsjonelle elever er en svært heterogen gruppe, som ofte kan risikere å «fly under radaren» og «falle mellom to stoler» i dagens opplæringstilbud. Holdninger om at elever med ... -
"Det er å kunne se deg for den du er da!" Hvordan opplever elever med stort læringspotensial og dobbelteksepsjonelle elever å bli møtt i det offentlige opplæringstilbudet? En kvalitativ studie med fokus på dobbelteksepsjonelle elever sin opplevelse av trivsel i skolen.
Hellesvik, Thea Lium; Randby, Katarina (Master thesis, 2022)Elever med stort læringspotensial og dobbelteksepsjonelle elever er en svært heterogen gruppe, som ofte kan risikere å «fly under radaren» og «falle mellom to stoler» i dagens opplæringstilbud. Holdninger om at elever med ... -
Disease-specific clinical pathways - are they feasible in primary care? A mixed-methods study
Grimsmo, Anders; Løhre, Audhild; Røsstad, Tove Garåsen; Gjerde, Ingunn; Heiberg, Ina Heidi; Steinsbekk, Aslak (Journal article; Peer reviewed, 2018)Objective: To explore the feasibility of disease-specific clinical pathways when used in primary care. Design: A mixed-method sequential exploratory design was used. First, merging and exploring quality interview data ... -
Do Children, Parents, and Teachers Agree in Reports on Victimization and Internalizing Symptoms? Cross-Sectional Triangulation and a Two-Year Prediction
Løhre, Audhild (Peer reviewed; Journal article, 2021)Concordance in reports on victimization and emotional problems is understudied. This paper explores child, parent, and teacher agreement in cross-sectional reports on children's victimization, anxiousness, and sadness, as ... -
''E har lært kor avslappa og konsentrert e egentlig kan vårrå'' - En kvalitativ studie av to elevers utfordringer knyttet til ADHD-relaterte vansker, og hvordan deltagelse i skoleprosjektet ''Skyting for mestring'' har hjulpet dem
Sløgedal, Simen (Master thesis, 2018)Denne studien tar for seg to elevers deltakelse i skoleprosjektet Skyting for mestring, ved Rennebu barne- og ungdomsskole. Videre tar den for seg hvordan prosjektet hjelper elevene med utfordringer sine tilknyttet ... -
"En kan ikke være best i alt" : en kvalitativ fokusgruppestudie med ungdommer og fagpersoner sine tanker om hva som bidrar til gode psykososiale miljø for ungdom
Hestmo, Tone Sofie (Master thesis, 2015)Ungdomstiden er en fase hvor det skjer mye i løpet av kort tid. Ungdom opplever kroppslige endringer, de skal takle overgangen fra grunnskole til videregående, eller finne andre veier om skole ikke er alternativet. Det er ... -
Engasjement og faglig tilfredshet i klasserommet
Etnan, Randi; Løhre, Audhild (Peer reviewed; Journal article, 2019)Skolefaglige prestasjoner blant elever i grunnskolen får gjerne stor oppmerksomhet i politikk og forskning. Denne studien har tatt utgangspunkt i elevenes subjektive faglige tilfredshet. Artikkelen belyser helsefremmende ... -
Enjoyment as a learning resource: Stories told by students with harmful concentration problems.
Løhre, Audhild; Vedul-Kjelsås, Vigdis; Østerlie, Ove (Peer reviewed; Journal article, 2021)Having concentration problems is typical within several diagnoses, such as ADHD, dyscalculia and dyslexia. This study aimed to explore how students experience their concentration problems in relation to schoolwork and what ... -
Ensomhet blant ungdom - En kvantitativ studie om individuelle og klasserelaterte faktorers sammenheng med ensomhet
Bækkelien, Bente (Master thesis, 2018)Ensomhet har stor betydning for helse og livskvalitet. De senere årene har ensomhet fått økt oppmerksomhet her til lands. Formålet med denne studien er å undersøke hvilke individuelle og klasserelaterte faktorer som ... -
Er spesialundervisningen ekskluderende?
Kjærstad, Ole-Gunnar (Master thesis, 2020)Å oppleve tilhørighet er et grunnleggende behov for mennesker, og det kan påvirke både psykisk og fysisk velvære. Dette gjelder også for elever i skolen. Flere rapporter konkluderer derimot med at spesialundervisningen i ... -
Et godt psykososialt miljø for alle elever? En kvantitativ studie som ser på sammenhengen mellom rapportering av mobbing, ensomhet, elevstøtte, lærerstøtte og tilhørighet, og det å være jente eller gutt med spesialundervisning versus å være jente eller gutt som ikke har spesialundervisning.
Brun, Lindis (Master thesis, 2020)Den inkluderende skolen blir stadig debattert mellom profilerte skoleforskere. Politikken handler om inkludering og at alle elever skal være i vanlig skole og klasse med sosialt og faglig utbytte. Samtidig peker forskning ... -
Factors associated with internalizing or somatic symptoms in a cross-sectional study of school children in grades 1-10
Løhre, Audhild; Lydersen, Stian; Vatten, Lars Johan (Journal article; Peer reviewed, 2010)Background: School related factors that may contribute to children’s subjective health have not been extensively studied. We assessed whether factors assumed to promote health and factors assumed to have adverse effects were ... -
Foreldre i møte med skolen - En kvalitativ forskningsstudie om tre foreldre til barn med autismespekterforstyrrelse, og deres erfaringer knyttet til samarbeidet med skolen om opplæringen til deres barn
Bronnes, Eveline Døving (Master thesis, 2017)Sammendrag Denne masteroppgaven omhandler foreldre til barn med en autismespekterforstyrrelse, og deres erfaringer knyttet til samarbeidet med skolen om opplæringen til deres barn. Oppgavens problemstilling er følgende: ... -
Helhetlige pasientforløp – gjennomføring i primærhelsetjenesten
Grimsmo, Anders; Løhre, Audhild; Røsstad, Tove; Gjerde, Ingunn; Heiberg, Ina Heidi; Steinsbekk, Aslak (Journal article; Peer reviewed, 2016)Et av hovedmålene i samhandlingsreformen har vært at kommuner i samarbeid med sykehus skal kunne tilby helhetlige og integrerte tjenester før og etter sykehusopphold, basert på sammenhengende pasientforløp. Kommuner og ... -
Identity Formation in Adolescents with Concentration Problems, High Levels of Activity or Impulsiveness: A Pragmatic Qualitative Study
Løhre, Audhild (Peer reviewed; Journal article, 2020)Students showing core symptoms of ADHD face additional challenges in school. This study asks how children and adolescents with inattentiveness, high levels of activity or impulsiveness perceive their symptom-like behaviour ...