Browsing NTNU Open by Author "Kvistad, Tone Holten"
Now showing items 1-6 of 6
-
“Dem kritiserer jo ikke deg, dem kritiserer jo bare ditt land sine meninger”. En studie av elevers perspektiver på FN-rollespillet som undervisningsmetode i muntlighet
Christiansen, Linnea Maria (Master thesis, 2023)Muntlige ferdigheter er viktig, da å kunne uttrykke seg, å kunne lytte og å kunne respondere på andres meninger er en forutsetning for å kunne delta aktivt i samfunnslivet (Svenkerud et al., 2012, s. 35). Dette er ... -
«Dere skal være enige med meg også!» Elevers administrering av gruppesamtaler i en periode med eksplisitt samtaleundervisning i norskfaget
Kvistad, Tone Holten (Peer reviewed; Journal article, 2021)I denne artikkelen undersøker jeg hvordan elever på 7. trinn administrerte gruppesamtaler underveis i et ti uker langt undervisningsforløp med eksplisitt undervisning i samtaleferdigheter. Designet av norsktimene i denne ... -
Dialogiske kvaliteter i samtaler i begynneropplæringa. En kvalitativ studie av en lærers tilrettelegging for læringsfremmende lyttekroksamtaler på 2.trinn.
Fossbakk, Lynda Bye (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg dialogiske kvaliteter i lyttekroksamtaler på 2.trinn. Det gjøres ved å studere hvordan en lærer legger til rette for at elevene skal få bruke samtaler som hensiktsmessig redskap for ... -
Forhandling om tekst og kontekst. En studie av 7. trinns-elevers meningsforhandling i intendert utforskende gruppesamtaler
Kvistad, Tone Holten; Kjelaas, Irmelin; Matre, Synnøve (Journal article; Peer reviewed, 2021)Denne artikkelen undersøker hvordan et utvalg elever forhandler om mening i gruppesamtaler i norskfaget. Materialet er hentet fra en kasusstudie i en klasse der det ble gjennomført et ti-ukers undervisningsforløp med mål ... -
Læreboka som støtte for muntlighetsopplæring
Krisriansen, Emma Victoria Johnsrud (Master thesis, 2022)Norskfaget er ett av fagene som har et særlig ansvar for utviklingen av elevenes muntlige ferdigheter. Til tross for dette ansvaret, viser imidlertid forskningen at det i stor grad er muntlig aktivitet som får plass i ... -
Samtale som undervisningstema i norskfaget: En studie av eksplisitt samtaleundervisning på 7. trinn
Kvistad, Tone Holten (Doctoral theses at NTNU;2022:329, Doctoral thesis, 2022)