Blar i NTNU Open på forfatter "Kvaran, Inge"
-
Barn med desorganisert tilknytning i fosterhjem
Ystgård Jenssen, Thea (Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven er basert på problemstillingen "Kan reaktive tilknytningsforstyrrelser hos barn plassert i fosterhjem forklare utilsiktet flytting?". Med hovedvekt på hvordan det er å stå i relasjon til et barn med ... -
Bruk av barnesamtalen som verktøy i barnevernsfaglig arbeid. Hvordan kan barn medvirke i en barnevernssak?
Isaksen, Ulrik Solberg (Bachelor thesis, 2021)Oppgaven tar utgangspunkt i følgende problemstilling; Hvordan kan barn medvirke i en barnevernssak? Bruk av barnesamtalen som verktøy i barnevernsfaglig arbeid. Barnets medvirkning er nedfelt i flere lover. Lovverket ... -
EMD-dommenes påvirkning på barnevernets arbeid med samvær og gjenforening
Storsæter, Helene (Bachelor thesis, 2022)Temaet jeg ønsker å rette søkelyset på i denne bacheloroppgaven er barnevernets fosterhjemsarbeid. I 2020 ble Norge dømt i tre saker i Den europeiske menneskerettsdomstolen for brudd på Den europeiske menneskerettighetsk ... -
Enslige mødre i kontakt med barnevernet
Storhaug, Anita Skårstad; Kojan, Bente Heggem; Kvaran, Inge (Journal article; Peer reviewed, 2012)Enslige mødre er overrepresentert blant familier som er i kontakt med barnevernet. Med utgangspunkt i data fra surveyundersøkelsen i det landsomfattende prosjektet «Det nye barnevernet», ser vi på om enslige mødres situasjon ... -
Faglig skjønn i akutte beslutningsprosesser – En kvalitativ studie av barnevernsansattes bruk av skjønn i akutte beslutningsprosesser, med utgangspunkt i vurdering av akutt familieråd.
Fossheim, Mayvi Beate Hagensen (Master thesis, 2021)Målet med denne kvalitative studien er å belyse følgende problemstilling; Faglig skjønn i akutte beslutningsprosesser; En kvalitativ studie av barnevernsansattes bruk av skjønn i akutte beslutningsprosesser, med utgangspunkt ... -
Hjelpetiltak i barnevernet: Komplekse problemer og usikre virkninger
Fauske, Halvor; Kvaran, Inge; Lichtwarck, Willy (Journal article; Peer reviewed, 2017)Til tross for at hjelpetiltak utgjør en vesentlig del av hjelpen som gis til barn og familier, er det relativt lite forskningsbasert kunnskap om tiltakenes virkning. Virkningen av tiltakene er betinget av hva slags problemer ... -
Hvilke utfordringer er det i rekrutteringen av fosterhjem?
Wutzke, Annika (Bachelor thesis, 2022)Tema for denne oppgaven er fosterhjemsordningen i Norge i dag. Fokuset for oppgaven er den største gjeldende utfordringen innenfor fosterhjemsordningen som er mangelen på fosterhjem. Mangelen på fosterhjem har vært en ... -
Hvordan kan barneverntjenesten sikre at slektsfosterhjem er til barnets beste?
Mikkelsen, Nathalie Bjerkan (Bachelor thesis, 2021)Tema for oppgaven er slektsfosterhjem med følgende problemstilling «Hvordan kan barneverntjenesten sikre at slektsfosterhjem er til barnets beste?». For å belyse dette har oppgaven tatt utgangspunkt i et litteraturstudium, ... -
Miljøterapeutisk arbeid på barnevernsinstitusjon for å fremme utvikling, mestring og endring.
Johansen, Maren Emilie (Bachelor thesis, 2022)Denne bachelor oppgaven er skrevet som en litteraturstudie med miljøterapi som tema. Jeg ønsker å belyse temaet gjennom problemstillingen: Hvordan kan miljøterapeutiske metoder føre til utvikling, mestring og endring hos ... -
Miljøterapi som ramme i arbeid med traumatiserte ungdommer
Weltzien, Synne (Bachelor thesis, 2022)Noen barn vokser opp under belastninger som kan klassifiseres som utviklingstraumer. Traumebelastningenes innvirkning på barnets utvikling og fungering, antas å få konsekvenser videre i barnets oppvekst. Noen av disse barna ... -
Skilsmisse sett med barns øyne - barns sårbarhet og håndtering
Kvaran, Inge (Doktoravhandlinger ved NTNU, Doctoral thesis, 2008) -
Skilsmisse sett med barns øyne– barns sårbarhet og håndtering
Kvaran, Inge (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:21, Doctoral thesis, 2008) -
Traumebevisst omsorg i møte med utviklingstraumatiserte barn
Nordby, Caroline Nyborg (Bachelor thesis, 2021)Utviklingstraumatiserte barn har gjennom tidlig og vedvarende traumatisering i kombinasjon med sviktende omsorg, fått en skjevutvikling i hjernen. Dette påvirker atferden og deres måte å oppfatte verden på. Hvordan kan ...