Browsing NTNU Open by Author "Kvande, Lise"
Now showing items 1-20 of 20
-
Bilete av svangerskap –bilete av foster: Ultralyd-diagnostikk i norsk svangerskapsomsorg1970–1995
Kvande, Lise (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:103, Doctoral thesis, 2008) -
Bruk av lokalhistorie og lokale ressurser i skolen
Bratberg, Petter Friis (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven setter søkelys på hvordan lærere bruker lokalhistorie og lokale ressurser i samfunnsfagundervisningen på ungdomsskolen. Oppgaven bygger på et empirisk materiale, samlet inn gjennom intervju av åtte ... -
Bærekraftig utvikling i samfunnsfag
Ramstad, Morten (Master thesis, 2023)Sammendrag I denne oppgaven var målet å avdekke sentrale fremstillinger av bærekraftig utvikling i lærebøker i samfunnsfag på 10. trinn. Jeg har tatt for meg totalt ni lærebøker, fra tre forskjellige læreplaner: L97, LK06 ... -
«De er her for å lære norsk, ikke på et politisk kurs»
Krogh, Kathrine Sundmoen (Master thesis, 2019)Denne oppgaven tar for seg temaet begrepslæring i samfunnskunnskap, med fokus på voksenopplæring. Studien er en kvalitativ forskningsundersøkelse, med bruk av intervjuer for å samle inn empiri. Den tar utgangspunkt i sju ... -
«Det er viktig å anerkjenne at rasisme er et problem»
Dalby, Hanne Mostervik (Master thesis, 2021)En viktig del av samfunnsfaget er å utvikle elever til å bli selvstendige og engasjerte samfunnsborgere. I dette arbeidet er blant annet innføring i komplekse begreper og tilhørende strukturer sentralt. Gjennom økt ... -
Etnopolitiske utmaningar i historieformidling. Grunnforteljingar om samefolket i Noreg
Kvande, Lise (Journal article; Peer reviewed, 2015)The article discusses the place and the status of the Sami people in historical narratives in Norway. It focuses on history as a school subject but this focus can only be understood by looking at changes in contexts. Of ... -
Fra Neger til N-ordet
Henningsmoen, Emil (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven ser på begrepet neger, og spør hva er neger? Studien bygger på Reinhart Koselleck sine tanker om hvordan begrepshistorie skal gjennomføres for å avdekke et begreps semantiske felt. Det er 7 bøker som ... -
Historiebevissthet - Å leve i nuet, med en nærværende fortid og fremtid
Dahlmo, Tor Martin (Master thesis, 2021)Denne studien har tatt utgangspunkt i historiebevissthet teoretisk, samt gjennom mål og intensjoner i norske læreplaner. Historiebevissthet har fått en sentral plass i læreplanen for historie, blant annet i ungdomsskolen. ... -
Historiebevissthet blant lærere og museumsformidlere
Strickert, Martin (Master thesis, 2023)Den overordnede problemstillingen for mitt masterprosjekt har vært: «Hvordan forstår og operasjonaliserer historielærere og museumsformidlere begrepet historiebevissthet?» Først gjennom LK06 og deretter gjennom LK20 har ... -
Hvis vi ikke kan snakke om det i klasserommet, hvor kan vi snakke om det da?
Larsen, Mats Rune Lilleås (Master thesis, 2021)De siste årene har temaet rasisme fått økt plass i samfunnsdiskursen. Diskursen tar for seg rasisme i Norge og rasisme i utland, hvordan man skal lære om det, og hvordan man skal lære bort viktigheten rundt temaet til ... -
Hvordan forbereder lærerutdanninga fremtidige samfunnsfaglærere til å håndtere ekstremistiske holdninger?
Rennan, Ragnhild (Master thesis, 2020)Formålet med masteroppgaven er å undersøke problemstillingen: Hvordan forbereder lærerutdanninga fremtidige samfunnsfaglærere til å håndtere ekstremistiske holdninger? Masteroppgaven er basert på intervjuer med lærerutdannere ... -
Imperialisme for nybegynnere - En undersøkelse av hvordan norske lærebøker behandler imperialismebegrepet
Sørensen, Kjetil (Master thesis, 2020)«Imperialisme for nybegynnere». En undersøkelse av hvordan norske lærebøker behandler imperialismebegrepet. Begrepshistorie som fagfelt har i nyere tid blitt en større del av historiefaget. Det burde derfor også bli en ... -
Kjønn i samfunnskunnskap
Foshaugen, Janne Torhaug (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven har som hensikt å rette søkelyset mot hvordan lærebøker på ungdomsskolen fremstiller kjønn i samfunnskunnskap. Gjennom en kvalitativ innholdsanalyse har syv ulike lærebøker blitt analysert med utgangspunkt ... -
Klinisk bruk av ultralyddiagnostikk på 1970 og 80-tallet: Medisin, politikk eller etikk?
Kvande, Lise; Levold, Nora (Chapter, 2014) -
Løs kanon på dekk? - En kvalitativ studie av temavalg i historiedelen av lokale læreplaner på ungdomstrinnet
Spjelkavik, Stein (Master thesis, 2017)Denne undersøkelsen er en kvalitativ undersøkelse av valg av undervisningstemaer i historie som er gjort i de lokale læreplanene ved 28 norske ungdomsskoler. Formålet for dette prosjektet er å undersøke både hvilken frihet ... -
Nord-Norge i lærebøker – En diskursanalyse av lærebøker i ungdomsskolen
Hansen, Lena (Master thesis, 2022)I denne oppgaven har jeg tatt for meg fire lærebøker for samfunnsfag på ungdomstrinnet. Målet med oppgaven har vært å undersøke hvordan Nord-Norge blir fremstilt i de gitte læreverkene gjennom diskursanalyse. Oppgaven vil ... -
Samfunnskritisk tenkning i videregående skole
Bjønnes, Marius (Master thesis, 2022)Temaet for denne oppgaven har vært samfunnskritisk tenkning, med et fokus på hvordan et utvalg med samfunnsfaglærere forstår og arbeider med dette. Dette temaet har blitt satt inn som et kjerneelement i samfunnsfag og ... -
Språklæring eller samfunnsfagslæring?
Hermansen, Christine Nergård (Master thesis, 2019)Temaet for denne oppgaven er begrepslæring i samfunnsfag. Problemstillingen er som følger: “Hvordan arbeider ungdomsskolelærere med begrepslæring i samfunnsfag?” Begrepene har en viktig funksjon i samfunnsfag, der de blant ... -
THE ROLES OF HUMAN RIGHTS EDUCATION IN NORWAY: A Qualitative Study of Purposes and Approaches in Policy and in Upper Secondary Schools
Vesterdal, Knut (Doctoral thesis at NTNU;2016:141, Doctoral thesis, 2016)The topic of this thesis is the roles of human rights education (HRE) in Norway. This is a qualitative, interpretive study with document-and discourse analytical approaches to Norwegian steering documents, combined with ... -
Ut i samfunnet for å komme inn i samfunnet - En kvalitativ undersøkelse av fem ungdomsskolelærere sin bruk av ekskursjon i samfunnskunnskap
Kirkbakk, Kristian (Master thesis, 2018)Læreplanen legger til rette for en elevaktiv undervisning som skal ta i bruk lokalsamfunnet i opplæringen. Innholdet i samfunnskunnskap kan oppleves abstrakt for elevene og utfordrende å knytte til egne opplevelser. Ut i ...