Blar i NTNU Open på forfatter "Kohanova, Iveta"
-
Developing survey-based measures of mathematics teachers’pedagogical technology knowledge: a focus oncomputational thinking and programming tools
Turgut, Melih; Kohanova, Iveta; Gjøvik, Øistein (Peer reviewed; Journal article, 2024) -
Elevers sannsynlighetsforståelse og misopfatninger med programmering som verktøy
Moe, Hanne (Master thesis, 2021)I studien er hovedtemaet sannsynlighet. Hensikten var å se på elevers forståelse i sannsynlighet, og hvordan denne endret seg i arbeid med store talls lov og programmering som verktøy. Jeg ønsket å se på om sannsynlighet ... -
Formativ vurdering i matematiske samtaler
Gundersen, Stine Holm (Master thesis, 2019)Forskere, politikere, skoleledere, og lærere er opptatt av hvordan elevers prestasjoner i matematikk skal høynes. Flere studier har vist verdien av formativ vurdering som en måte å tilrettelegge læring for eleven. Men ... -
Fourth graders explore a computational thinking task using Robot Emil: A multimodal analysis of pupils’ thinking
Turgut, Melih; Kohanova, Iveta; Asklund, Jørn Ove; Gjøvik, Øistein; Langfeldt, Marit Buset; Torkildsen, Hermund André (Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Internal Record as a catalyst: Fourth graders' problem-solving practices with the programming robot Emil
Turgut, Melih; Kohanova, Iveta; Asklund, Jørn Ove; Svinvik, Solveig Voktor (Chapter, 2024)This research aims to explore the synergy between internal records of the representation and problem-solving practice while fourth graders use Robot Emil to solve a mathematics-related task. The participants are three ... -
Matematikkens historie i læring og undervisning av matematikk
Hegerberg, Hanne (Master thesis, 2021)Masteroppgavens tema er «matematikkens historie i læring og undervisning av matematikk», og handler om hvordan en kan undervise i matematikk med en historisk tilnærming. Forskning viser at det er mange positive fordeler ... -
Modellering i matematikk - en studie av et læringsforløp på 9.trinn
Aarre, Katrine Thorsen (Master thesis, 2019) -
«Okei, vi bare sjekker hvordan det ble»
Wanderås, Ulrik Haugen (Master thesis, 2020)Programmering innføres i den norske grunnskolen gjennom Fagfornyelsen høsten 2020. Det argumenteres med at programmering og teknologisk kompetanse er stadig viktigere for å møte den teknologiske utviklingen i samfunnet og ... -
Programmering og matematisk samtale - hånd i hånd
Berggård, Ingrid Oline; Killingberg, Tora Amalie (Master thesis, 2020)Elevene i dagens skole skal være med å sette preg på fremtidens samfunn, hvor det er flere jobber som krever forståelse for teknologi. Programmering kan hjelpe oss med å forstå teknologiens muligheter og begrensinger ... -
Programmering og matematisk samtale - hånd i hånd
Berggård, Ingrid Oline; Killingberg, Tora Amalie (Master thesis, 2020)Elevene i dagens skole skal være med å sette preg på fremtidens samfunn, hvor det er flere jobber som krever forståelse for teknologi. Programmering kan hjelpe oss med å forstå teknologiens muligheter og begrensinger ... -
Students’ perceptions and challenges regarding mathematics teaching cycle in practices of historical and philosophical aspects of mathematics course
Turgut, Melih; Kohanova, Iveta (Chapter, 2021)This paper explores master students’ perceptions and challenges when designing a mathematics lesson in the Historical and Philosophical Aspects of Mathematics course following the perspective of the mathematics teaching ... -
Vurdering og læring, to sider av samme sak? En studie om hvordan elever og lærere oppfatter formativ vurdering i funksjoner på 10. trinn.
Sandnes, Kjellaug; Harrang, Liv-Hege (Master thesis, 2024)Formativ vurdering blir beskrevet som vurdering for læring og underveisvurdering i opplæringsloven. Elevene skal forstå hva som skal læres, få vite hva de mestrer, og få veiledning i hvordan de kan øke kompetansen sin ...