Blar i NTNU Open på forfatter "Knutsen, Bård"
-
Betydningen av kroppslig læring i lærerutdanningen for nyutdannede læreres bruk av uteskole
Stokke, Ine Bolme (Master thesis, 2021)Fokusområdet for denne studien er uteskole i lærerutdanningen. Studien tar for seg lærerstudenter sine erfarte opplevelser av uteskole og tanker rundt bruk av uteskole i egen lærerpraksis etter de har deltatt på autentiske ... -
Bidrar uteskole i lærerutdanningen til uteskole i første yrkesår?
Emstad, Anne Berit; Strømme, Alex; Knutsen, Bård; Lysne, Dag Atle (Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne studien undersøker om uteskole i lærerutdanningen har betydning for nyutdan-nede læreres bruk av uteskole. Flere studier understreker nødvendigheten av at lærere utvikler ferdigheter, selvtillit og reflekterende ... -
Bruk av utforskende arbeidsmåter i biologiundervisningen på videregående skole - En intervjustudie av fem læreres forståelse for og erfaringer med utforskende arbeidsmåter
Wisur, Felicia Forsberg (Master thesis, 2023)Denne studien ser på biologilæreres forståelse og erfaringer med utforskende arbeidsmåter i undervisningen på videregående skole. Målet er å bidra med å gi et innblikk i lærernes mulighetsrom innenfor bruk av slike ... -
Det aller viktigaste er at elevane kjenner seg sett, høyrt og forstått uansett kva dei går å tenkjer på.
Espeseth, Karoline Moltu (Master thesis, 2023)Denne masteroppgåva er ein kvalitativ studie som tek for seg djupneintervju med fem lærarar, fire naturfagslærarar og ein samfunnsfaglærar. Problemstillinga er kva styrar seksualitetsundervisinga på mellomtrinnet? For å ... -
Det første yrkesårets påvirkning på naturfaglæreres motivasjon for bruk av uteskole i egen undervisning
Tamnes, Solveig (Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven undersøkes problemstillingen «Hvordan påvirker første yrkesår nyutdannede naturfaglæreres motivasjon for bruk av uteskole i egen undervisning?». Målet for studien har vært å få bedre forståelse for ... -
Elever med stort læringspotensial på Talentsenteret i Trondheim - Læring, interesse, motivasjon og etablering av sosiale relasjoner
Heggelund, Erlend (Master thesis, 2018)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilken betydning elever med stort læringspotensial mener deltagelse på Talentsenteret har for læring, interesse og motivasjon for realfag og etablering av sosiale ... -
Elever med stort læringspotensial under koronapandemien
Falck, Pia Lægdheim (Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven skriver jeg om hvordan lærere ved tre skoler har opplevd å ivareta elever med stort læringspotensial under koronapandemien. Formålet med studien er å finne ut i hvilken grad elever med stort ... -
Grunnskoleelever og klimaendringer
Wenge, Gunhild (Master thesis, 2020)Dagens barn og unge vokser opp i en tid med store endringer når det kommer til teknologi, kultur og klima. Det er derfor viktig at de utvikler den nødvendige handlingskompetansen for å håndtere nye og komplekse problemstillinger ... -
Hvordan har nyutdannede naturfaglærere erfart bruk av uteskole i egen undervisning?
Myrland, Lene Therese (Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøkes problemstillingen «Hvordan har nyutdannede naturfaglærere erfart bruk av uteskole i egen undervisning?». Målet for studien er å få en bedre forståelse for hvilke faktorer som påvirker ... -
Høytpresterende elevers opplevelse av naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper på ungdomstrinnet
Knutsen, Bård (Peer reviewed; Journal article, 2016)Denne studien søker å finne svar på hvordan høytpresterende elever på ungdomstrinnet opplever og responderer på naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper. Over en periode på seks uker ble to parallelle intervensjoner ... -
Mulighetsrommet for bruk av uteskole - en undersøkelse av nyutdannede naturfagslærere
Leber, Ørjan. (Master thesis, 2022)I denne intervjustudien har syv nyutdannede naturfagslærere svart på spørsmål om hvordan de opplever mulighetsrommet for å ta i bruk uteskole i egen undervisning. For å svare på dette spørsmålet har det vært viktig å få ... -
Naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper Elever og læreres opplevelse av og respons på utforskende og elevaktiv naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper
Knutsen, Bård (Doctoral theses at NTNU;2016:325, Doctoral thesis, 2016)Sammendrag: Avhandlingen tar for seg elever og læreres opplevelse av og respons på utforskende og elevaktiv naturfagundervisning i prestasjonslike elevgrupper. Studien bidrar til å utvikle ny kunnskap om hvordan ... -
Nyutdannede naturfaglæreres bruk av uteskole
Hauge, Thomas Stafne (Master thesis, 2020)Denne studien undersøker nyutdannede naturfaglærere og hvordan de bruker uteskole i deres første yrkesår. Studien bidrar til å utvikle kunnskap om hvordan nyutdannede naturfaglærere opplever at deres første yrkesår i skole ... -
Science Teachers` Strategies Towards High Achievers- A Case Study
Knutsen, Bård; Svendsen, Bodil (Peer reviewed; Journal article, 2019)This study is conducted in Norway, this study investigated data from a case study with two science teachers. The Norwegian school system is built upon the principle of equality for all students. The idea is that comprehensive ... -
Talentsenter som læringsarena for elevar med stort læringspotensial - Ein kasusstudie av elevane sine opplevingar av læring på Talentsenteret i Trondheim
Aarberg, Kevin René (Master thesis, 2018)Dei siste åra har elevar med stort læringspotensial fått meir merksemd i samband med realfagssatsinga. Det er ei utbreidd haldning i skulen at dei flinke elevane klarar seg sjølv. Studiar viser at dersom elevar med stort ... -
Videreutdanningens betydning for naturfagslærernes handlingskompetanse i å undervise for bærekraftig utvikling
Orerød, Hanne-Mette (Master thesis, 2019)Sammendrag Fagfornyelsen står for døren. Bærekraftig utvikling er et av tre prioriterte tverrfaglige temaer som elevene skal lære om, og er en del av verdigrunnlaget som presenteres i Overordnet del. Undervisningens mål ...