Blar i NTNU Open på forfatter "Klemp, Torunn"
-
Barns bruk av tegning i resonnering og argumentasjon i matematikk
Gjessing, Anne Lise Forfod (Master thesis, 2022)Studien setter søkelys på barns bruk av tegning i matematikk. Hensikten med studien er å si noe om hvordan elever på tredje trinn bruker tegning i resonnering og argumentasjon i matematikk. Studiens forskningsspørsmål er: ... -
Bålet som medierende artefakt
Mats Fagerheim (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet i studieåret 2021/2022, og er tilknyttet kroppsøvingsfaget ved grunnskolelærerutdanningen 1-7, ved NTNU. Hensikten med oppgaven er todelt. Oppgaven har til hensikt å senke læreres terskel ... -
Blokkprogrammering som representasjonsregister i matematikk
Dahle, Vilde (Master thesis, 2023)Denne studien undersøker blokkprogrammering som et semiotisk representasjonsregister med tallfølger som matematisk kontekst. Problemstilling for studien er: hvordan bruker elever på 4. trinn blokkprogrammering som semiotisk ... -
Blokkprogrammering som verktøy i arbeid med multiplikasjon på 4. trinn
Sandvin, Eirun Flaten (Master thesis, 2023)Denne studien har som hensikt å undersøke hvordan blokkprogrammering fungerer som et verktøy, i arbeid med sammenhengen mellom multiplikasjon og divisjon, for en gruppe elever på 4. trinn. Jeg har valgt å bruke ... -
Collaborative talk in mathematics - contrasting examples from third graders
Dahl, Heidi; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth (Journal article; Peer reviewed, 2017)There is a substantial body of knowledge on the importance of language for learning in general, and for learning mathematics in particular. Hence, language skills and collaborative learning are emphasised in the Norwegian ... -
Collaborative tool-mediated talk - an example from third graders
Dahl, Heidi; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth (Chapter, 2018)The importance of language and social interaction in learning mathematics has been widely emphasized the last decades. In this paper, we present a dialog between two eight-year-old girls, working on a multiplication task. ... -
"Det ligner på åttegangen"- En designstudie av fire elevers bruk av programmering som instrument i arbeid med tallfølger med multiplikativ struktur
Kristiansen, Ellen-Marie Ribe (Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet er en kvalitativ designstudie som undersøker problemstillingen: Hvordan kan programmering som instrument bidra til elevenes utvikling av kunnskap om tallfølger med multiplikativ struktur for en gruppe ... -
"Du kunne jeg lage mine egne kast" En kvalitativ studie av elevers opplevelse av læring i utforskende og instruksjonsretter kroppsøvingsundervisning
Bjørnådal, Andrea (Master thesis, 2023)Forskning viser at det er instruksjonsmetoder som dominerer kroppsøvingsundervisning. Likevel viser læreplanens overordnete del at fokuset er på at elevene skal lære gjennom utforskning og utvikling gjennom sansing, tenking ... -
Early mathematics - teacher communication supporting the pupil's agency
Klemp, Torunn (Journal article; Peer reviewed, 2019)There is a substantial body of knowledge on the importance of language for learning mathematics and the importance of attending to the pupils’ strategies in the meaning-making process. In this Norwegian case study, I ... -
Elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving
Estenstad Bjørsland, Sondre; Skogstad, Anne (Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven er skrevet i kroppsøving, med tilhørighet til grunnskolelærerutdanning 1.–7. ved institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Masteroppgaven er ... -
Elevenes samarbeidsferdigheter i kroppsøving
Skogstad, Anne; Estenstad Bjørsland, Sondre (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er skrevet i kroppsøving, med tilhørighet til grunnskolelærerutdanning 1.–7. ved institutt for lærerutdanning ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU). Masteroppgaven er en del av ... -
En casestudie av seks elevers engasjement i arbeid med programmering i matematikkfaget på 4. trinn
Kjeldstad, Guro (Master thesis, 2023)Dette er en sosiokonstruktivistisk casestudie som undersøker problemstillingen: Hvordan kommer engasjement til syne i arbeid med programmering i matematikk hos seks elever på 4. trinn? For å besvare problemstillingen har ... -
Jeg prøvde å sentre til alle
Kalager, Karoline Elise (Master thesis, 2022)Inkludering har vært et viktig begrep og prinsipp i Norge helt siden 1994 da vi sluttet oss til Salamancaerklæringen (UNESCO, 1994). I læreplanen i kroppsøving er det rettet et økt fokus på utvikling av elevers kompetanse ... -
Matematisk resonnering i begynneropplæringen
Trondsen, Anne; Sørli, Mari (Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvordan en lærer kan tilrettelegge for at elevene i begynneropplæringen skal utvikle matematisk resonnering, gjennom dialogisk undervisning i helklassesamtaler. Studiens forskningsspørsmål er ... -
Matematisk resonnering i begynneropplæringen
Trondsen, Anne; Sørli, Mari (Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvordan en lærer kan tilrettelegge for at elevene i begynneropplæringen skal utvikle matematisk resonnering, gjennom dialogisk undervisning i helklassesamtaler. Studiens forskningsspørsmål er ... -
Med praksisloggen som vandrestav?: En kvalitativ studie av lærerstudenters læringsprosess
Klemp, Torunn (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:124, Doctoral thesis, 2012)Emnet for denne studien er lærerstudentenes skriving av logg i lærerutdanningas praksisopplæring. Hensikten med studien er å undersøke og drøfte hvordan praksisloggen tas i bruk som læringsverktøy. Problemstillinga er ... -
Mentoring prospective mathematics teachers as conductors of whole class dialogues - Using video as a tool
Høynes, Siri-Malén; Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth (Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Opplevelser av undervisning og læring om kart ved bruk av omvendt undervisning
Beversmark, Håvard; Løvø, Håkon (Master thesis, 2023)Temaet for denne forskningsstudien er undervisning og læring om kart i kroppsøving, hvor den pedagogiske tilnærmingen omvendt undervisning brukes. Oppgaven er skrevet i samarbeid med forskningsprosjektet LAB-TEd og har et ... -
Opplevelser av undervisning og læring om kart ved bruk av omvendt undervisning
Løvø, Håkon; Beversmark, Håvard (Master thesis, 2023)Temaet for denne forskningsstudien er undervisning og læring om kart i kroppsøving, hvor den pedagogiske tilnærmingen omvendt undervisning brukes. Oppgaven er skrevet i samarbeid med forskningsprosjektet LAB-TEd og har et ... -
Positionings in an immature triad in teacher education
Klemp, Torunn; Nilssen, Vivi Lisbeth (Journal article; Peer reviewed, 2017)This article presents and discusses experiences from an intervention project in Norwegian teacher education focusing on a triadic collaboration between student teachers, mentors and lecturers. The aim of the project was ...