Blar i NTNU Open på forfatter "Klein, Jørgen"
-
Developing global awareness among young students: A study of students’ experiences with the museum exhibition A World at stake
Nielsen, Sigurd Solhaug (Doctoral theses at NTNU;2019:12, Doctoral thesis, 2019)Abstract The dissertation presents a case study of A World at Stake, a museum exhibition inspired by the United Nations’ Millennium Development Goals. A World at Stake was displayed at Glomdalsmuseet in Elverum, Norway, ... -
En investering i globale medborgere?
Hirsti, Ragnhild (Master thesis, 2020)I en globalisert og mangfoldig verden er det nødvendig å gi unge borgere verktøy for å håndtere interkulturelle situasjoner og møter. Til en viss grad har ungdomsutveksling blitt presentert som en løsning på problemer som ... -
Grønn vekst - det fremste redskapet for å oppnå en bærekraftig utvikling
Pedersen, Geir Sannes (Master thesis, 2021)Kunnskapsløftet 2020 har nylig tredd i kraft i norsk skole. Bærekraftig utvikling har blitt et av tre tverrfaglige temaer i fagfornyelsen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Bærekraftig utvikling er et komplekst begrep som ... -
Jeg tror jeg ikke kan engasjere meg i dette, fordi jeg ikke har noe innflytelse på verden
Bakken, Martin (Master thesis, 2021)Ifølge FNs bærekraftmål skal ulikheten mellom land reduseres og fattigdom i alle dets former utryddes innen 2030. Dette er arbeidsplanen for den globale dugnaden Norge har forpliktet seg til å delta på, og vil dermed i ... -
Klimaengasjement i samfunnsfag
Onstad, Even Eide (Master thesis, 2020)Temaet for denne oppgåva er korleis samfunnsfaglærarar kan utvikle klimaengasjementet hos elevar på ungdomsskulen. I denne kvalitative studien er seks samfunnsfaglærarar og fem tiandeklassingar intervjua for å fortelle om ... -
The receiving end: Namibian educators’ perceptions of international student exchange from the Global North
Klein, Jørgen (Peer reviewed; Journal article, 2020)This article explores Namibian cooperating partners’ perceptions of receiving pre-service teachers on international practicums. The article focuses on what they perceive as the main benefits and challenges of receiving the ... -
The role of drought in agrarian crisis and social change: the famine of the 1890s in south-eastern Africa
Pribyl, Kathleen; Nash, David; Klein, Jørgen; Endfield, Georgina (Peer reviewed; Journal article, 2019)During the second half of the 1890s, south-eastern Africa was hit by a drought-driven ecological crisis. Using records previously unexploited for climate and climate impact research, and which cover the area from modern-day ... -
Samiske tema i lærebøker
Øverås, Frida Hilmo (Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt hvordan samiske tema blir fremstilt i samfunnsfaglige lærebøker på ungdomstrinnet. Oppgaven ser på hvordan fokuset, omfanget, innholdet og tematiseringen innenfor det samiske feltet ... -
Uteskole i Fagfornyelsen
Engkrog, Lars André (Master thesis, 2020)Uteskole er en metode som er relativt lite anvendt i skolen. Samtidig har metoden blitt mer fremtredende siden LK97 ble innført. I denne oppgaven vil jeg se nærmere på hvilken endring som blir skjer med uteskole når ... -
"Vi driver ikke bare med utdanning. Det er danning også" Perspektiver på demokrati og medborgerskap blant yrkesfaglærere i videregående skole.
Thuresson, Ingvill Marie (Master thesis, 2023)Problemstillingen i denne masteroppgaven er hvilke forståelser og tilnærminger har yrkesfaglærere i videregående skole til begrepene demokrati og medborgerskap? I forbindelse med fagfornyelsen i 2020, har det kommet en ny ...