• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
Browsing by Author 
  •   Home
  • Browsing by Author
  •   Home
  • Browsing by Author
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browsing NTNU Open by Author "Kjelaas, Irmelin"

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z
  • Æ
  • Ø
  • Å

Sort by:

Order:

Results:

Now showing items 1-15 of 15

  • title
  • issue date
  • submit date
  • author
  • ascending
  • descending
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • Barns deltakelse i institusjonelle samtaler: En studie av samtaler mellom enslige asylbarn og miljøarbeidere på omsorgssenter 

      Kjelaas, Irmelin (Doktoravhandlinger ved NTNU;2016:3, Doctoral thesis, 2016)
      Sammendrag av avhandlingen: Hva kjennetegner samtaler mellom nyankomne enslige asylbarn og miljøarbeidere i barnevernet? Hvordan deltar barna, og hvordan kan deres deltakelse eller ikke-deltakelse forstås? Dette er de ...
    • "De det er jobb med og som ikke har kommet noen vei" Norsklæreres forestillinger om flerspråklighet i skolen 

      Olaussen, Andrea Hjertås; Kjelaas, Irmelin (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Denne artikkelen omhandler fire norsklæreres forestillinger om flerspråklighet i skolen. Lærere har en nøkkelrolle i å implementere språk- og språkopplæringspolitikk. Med ny læreplan, Kunnskapsløftet 2020, er betoningen ...
    • "... det er noe med det at ikke alle må være akademikere ..." : En kvalitativ studie av læreres erfaringer med minoritetsspråklige elever i ordinær opplæring 

      Aarøe Løvik, Truls (Master thesis, 2020)
      Sammendrag Denne studien handler om et utvalg læreres erfaringer med minoritetsspråklige elevers språklige ferdigheter i det ordinære klasserommet. Studiens overordnede mål er å avdekke og få innsikt hvordan lærere erfarer ...
    • Elever som meningsskapere på flere språk 

      Brekke, Anette, Louise (Master thesis, 2021)
      Sammendrag Denne studien tar for seg digital tekstskaping i to norskfaglige oppgaver hos nyankomne flerspråklige elever på 7. trinn. Verktøyene som ble benyttet var Creaza og Book Creator. I begge verktøyene kan elevene ...
    • Hjem eller institusjon? Om tvetydigheten i omsorgsarbeid med enslige mindreårige flyktninger bosatt i kommunene 

      Eide, Ketil; Kjelaas, Irmelin; Larsgaard, Ann Kristin (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Bosetting av enslige mindreårige flyktninger innebærer et kommunalt ansvar for å vurdere og å tilby omsorg for denne gruppen barn og unge. Artikkelen viser hvordan profesjonsutøvere reflekterer over arbeidet i omsorgsboliger ...
    • «Jeg var med en venn, og da snakket vi om hvor mange språk vi kunne, og da sa jeg seks språk, men jeg husker ikke hvem»: En kvalitativ studie av tre flerspråklige elever sine språkportrett 

      Arikan, Julie Hauger (Master thesis, 2021)
      Flesteparten av mennesker som fødes i verden i dag, blir introdusert til samfunn hvor flerspråklighet er det vanligste (Wei, 2007, s. 4). Dette gjenspeiles også i skolen, og det er et stort språklig mangfold til stede på ...
    • Konstruksjoner av flerspråklighet og den flerspråklige elev - Fem norsklæreres refleksjoner rundt flerspråklighet i skolen 

      Hermansen, Andrea Hjertås (Master thesis, 2020)
      Selv om Norge lenge har vært et flerspråklig samfunn, har det språklige mangfoldet økt de siste årene (Språkrådet, 2018, s. 55). Det språklige mangfoldet gjenspeiles også i skolen, som har stadig flere flerspråklige elever. ...
    • Legitimering av flerspråklighet - En kritisk diskursanalyse av fire læreplaner i språk 

      Kjelaas, Irmelin; Ommeren, Rikke van (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Denne artikkelen er en kritisk diskursanalyse av hvordan flerspråklighet legitimeres og beskrives i formålsbeskrivelsene i fire læreplaner i språkfag i Kunnskapsløftet: Læreplan i samisk som førstespråk, Læreplan i finsk ...
    • «Når jeg sier det på ett sekund på kurdisk, så er det ferdig. Han forstår hva det betyr» En etnografisk studie av elevers transspråklige praksiser 

      Rimer, Julie (Master thesis, 2019)
      Denne studien omhandler transspråking blant sent ankomne minoritetselever. Transspråking handler om at elevene kan dra veksler på hele sitt språklige repertoar i skolehverdagen, for å få større forståelse for undervisning ...
    • "Når tankene forsvinner" - En etnografisk studie av flerspråklighet ved en videregående skole 

      Lien, Glenn Erik Tokle (Master thesis, 2019)
      Denne masteroppgaven undersøker flerspråklig praksis blant minoritetselever ved en videregående skole. Studiens overordnede mål var å få en bedre forståelse av hvordan flerspråklighet ble brukt i norskopplæringen, og av ...
    • "Og da er det jo uvesentlig, det du kan fra før, for det er nå det gjelder" - Språkkartlegging av nyankomne elever i videregående opplæring - en skoles praksis 

      Vidarsdottir, Anna Sjølset (Master thesis, 2018)
      Dette kvalitative masterprosjektet handler om språkkartlegging av nyankomne elever i videregående opplæring i Norge. Oppgaven tar utgangspunkt i tre i intervjuer med ansatte, som på ulikt vis er tilknytta kartleggingsprakisen ...
    • Språk, deltakelse i fellesskap og identitet: En gruppe polske elevers opplevelser med norskinnlæring og måten de og deres språk er blitt møtt på i skolen. 

      Øverbekk, Marlene (Master thesis, 2020)
      Denne studien dreier seg om hvordan en gruppe polskspråklige elever opplever at de og deres språk blir møtt i en norsk kontekst, primært på skolen. Det overordnede formålet med studien er å bidra med økt innsikt i elevenes ...
    • The perception of adolescents’ encounter with a flipped learning intervention in Norwegian physical education 

      Østerlie, Ove; Kjelaas, Irmelin (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      Objective: The discrepancy between observed and suggested levels of physical activity among adolescents urges society to obtain more knowledge and insight into how physical education (PE) in school can be beneficial for ...
    • Utvikling av skolespråk hos andrespråksinnlærere: en etnografisk studie 

      Tveten, Oda Marie (Master thesis, 2020)
      Denne studien omhandler utviklingen av andrespråkinnlæreres skolespråk ved bruk av ulike former for stillasbygging. Et skolespråk blir gjerne omtalt i sammenheng med hverdagsspråk (Cummins, 2000). Skolespråket blir ...
    • Å føle seg angrepet intellektuelt Språkkartlegging av minoritetsspråklige elever i videregående opplæring 

      Kjelaas, Irmelin; Eide, Ketil; Vidarsdottir, Anna Sjølset; Hauge, Hans Abraham (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Denne artikkelen omhandler språkkartlegging av nyankomne minoritetsspråklige elever i videregående opplæring i Norge. Den tar utgangspunkt i elevenes negative reaksjoner på at norskkompetansen deres skulle kartlegges ...

      Contact Us | Send Feedback

      Privacy policy
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Service from  Unit
       

       

      Browse

      ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

      My Account

      Login

      Contact Us | Send Feedback

      Privacy policy
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Service from  Unit