Browsing NTNU Open by Author "Johansen, Vegard"
Now showing items 1-20 of 48
-
A panel study of sickness presence and sickness absence among secondary school students
Johansen, Vegard (Journal article; Peer reviewed, 2019)Objectives: This article investigates sickness presence among secondary school students in 5 European countries. The research questions asked are: What characterizes students with high sickness presence in secondary schools? ... -
ASK i barnehagen
Stav, Idun Kristin (Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studien har tatt sikte på å få innblikk i hvilke erfaringer pedagoger ved tre barnehager har med inkludering av barn med kommunikasjonsvansker ved bruk av alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK). ... -
Bortvalg i videregående skole
Østgaard, Anja Wammer (Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien er å undersøke hvilke faktorer (bakgrunnsfaktorer, akademiske faktorer og sosiale faktorer) som har sammenheng med bortvalg i videregående skole. Problemstillingen ble besvart gjennom fire ... -
Children and Distributive Justice between Generations: A Comparison of 16 European Countries
Johansen, Vegard (Doctoral Theses at NTNU, 1503-8181; 2009:10, Doctoral thesis, 2009)This thesis is a quantitative study of distributive justice between generations or age groups. It is theoretically informed by a synchronic generation approach and John Rawls’s theory of justice-as-fairness. The empirical ... -
Connections between participation in mini-companies and intrinsic motivation and effort at upper secondary school
Johansen, Vegard (Peer reviewed; Journal article, 2020)The EU focus on entrepreneurship education has partially been justified on the basis that it contributes to a more varied education and increases pupils' educational motivation. This article examines connections between ... -
Covid-19: The Future of Home Office
Solstad, Nora Amanda (Master thesis, 2022)Hensikten med denne masteroppgaven var å se på erfaringene og framtidsorienteringene ansatte i et stort ingeniørfirma har dannet seg, etter å ha jobbet hjemmefra under Covid-19 pandemien i Norge. De psykososiale faktorene ... -
Den viktige medeleven
Bakketun, Jens Inge (Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke sammenhengen mellom ensomhet, sosial støtte og skolefravær blant elever på videregående. Datamaterialet er hentet fra et samarbeidsprosjekt mellom NTNU og Trøndelag ... -
Elevenes valg - Should I stay, or Should I go?
Johnson, Ingunn Espolin (Master thesis, 2022)Dette masterprosjektet handler om videregående elevers psykososiale skolemiljø. Bortvalg av videregående skole kan sees som et samfunnsproblem, som også har negative konsekvenser for den enkelte. Derfor utforsker oppgaven ... -
Elevens indre verden
Kallelid, Ane Løken (Master thesis, 2019)Formålet med denne masteroppgaven er å studere emosjonelle problemer og emosjonell støtte som mestringsstrategi i lys av kjønnsforskjeller. Studiens problemstilling er som følger: Hvilke sammenhenger er det mellom elevenes ... -
Elevers psykiske helse i skolen - En kvantitativ og kvalitativ studie om sammenhenger mellom ulike sosiale støtterelasjoner, emosjonelle problemer og intensjoner om å slutte på videregående skole i Trøndelag fylke
Røsand, Ingvild; Sommer Hoel, Mari (Master thesis, 2018)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke betydningen av ulike støtterelasjoner når det gjelder emosjonelle problemer og intensjonen om å slutte på videregående skole. Vår deltakelse i samarbeidsprosjektet ... -
En god læretid - En kvalitativ studie av samarbeidet mellom skole og bedrifter i yrkesfagutdanningen
Thøring, Linn (Master thesis, 2017)For elever som velger yrkesopplæringsveien vil den siste tiden av fagopplæringen normalt foregå i en lærebedrift. Denne oppgaven handler om hva en god læretid er, og hvordan samarbeidet mellom skole og bedrift bør være for ... -
En kvantitativ studie av elevers erfaringer med rådgivning om utdanningsvalg, på studieforberedende utdanningsprogram
Larssæter, Heidi Strand (Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å undersøke elevers erfaring med rådgivning om utdanningsvalg på studieforberedende utdanningsprogram. Studien er gjort i samarbeid med Institutt for pedagogikk og livslang læring ved NTNU. ... -
En kvantitativ studie av lærerstøttens betydning for jenter og gutters skoleprestasjoner i norsk, matematikk og engelsk.
Holberg, Maiken (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven består av to deler – en forskningsartikkel og en artikkelkappe. Første del er artikkelkappen, som gir en bred redegjørelse av teoretisk rammeverk, drøfting av metodiske fordeler og ulemper, og drøfting ... -
En kvantitativ studie av sammenhengen mellom skoleprestasjonene til gutter og jenter og målstrukturen i klasserommet
Børrestuen, Kristin (Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien er å undersøke om det er en sammenheng mellom målstrukturen i klasserommet og skoleprestasjoner hos gutter og jenter. Det ble i tillegg utformet hypoteser for å undersøke andre sammenhenger ... -
En kvantitativ studie av sammenhenger mellom kjønn, psykiske vansker og mestringsstrategier
Våge, Anniken Kvalsund (Master thesis, 2019)Hensikten med denne masteroppgaven er å studere den overordnede problemstillingen: Hvilke sammenhenger er det mellom kjønn, psykiske vansker og mestringsstrategier? Studien er skrevet med utgangspunkt i deltakelse i et ... -
En narrativ litteraturstudie av faktorer for god inkluderende praksis
Randers, Åshild Marie Eilifsen (Master thesis, 2023)Sammendrag Denne masteroppgaven tar for seg inkludering som overordnet prinsipp i den norske skolen. Inkludering har en sentral plass i politiske styringsdokumenter, opplæringsloven og i læreplanen. Mange oppfatter begrepet ... -
Er den digitale kaffepraten viktig? En kvantitativ studie om sammenhenger mellom holdning til småprat, psykologisk trygghet og virtualitet i utviklingsteam
Thorsen, Vibeke (Master thesis, 2023)Formålet med denne studien var å undersøke sammenhenger mellom holdning til småprat, psykologisk trygghet og virtualitet i utviklingsteam. Psykologisk trygghet er viktig i team for å kunne løse komplekse og innovative ... -
Feeling unsafe in Urban Areas: A Quantitative Study of Young People's Geographies of Safety in Mexico City
Gresdahl, May Kristin (Master thesis, 2019)In contrast to the adult and aspatial focus of much research on safety, this thesis examines the perspectives of safety amongst young people from three distinct areas in Mexico City within three contrasting urban locations; ... -
Grevlingdager
Bjertnes, Ellen; Kvarsnes, Renate (Master thesis, 2023)Formålet med masteroppgaven er å se på læreres erfaring i arbeid med elever som opplever skolevegring. Vi har avgrenset oppgaven ved å fokusere på identifisering av skolevegring, i tillegg til forebyggende tiltak og tidlige ... -
Grevlingdager
Bjertnes, Ellen; Kvarsnes, Renate (Master thesis, 2023)Formålet med masteroppgaven er å se på læreres erfaring i arbeid med elever som opplever skolevegring. Vi har avgrenset oppgaven ved å fokusere på identifisering av skolevegring, i tillegg til forebyggende tiltak og ...