Browsing NTNU Open by Author "Hybertsen, Ingunn Dahler"
Now showing items 1-20 of 20
-
Affirmative and Non-affirmative Dimensions in Quality Assurance: Balancing the Accountability–Improvement Dilemma as a Matter of Trust and Learning
Hybertsen, Ingunn Dahler; Stensaker, Bjørn (Journal article; Peer reviewed, 2024)Today, given the build-up of national quality assurance systems, ‘quality management’ within higher education institutions requires critical attention. This management operates as a balance between accountability, which ... -
"Bare det å (ikke) kunne ha øyekontakt med læreren" : en kvalitativ studie av lærer-elev-relasjonen under hjemmeskoleperioden våren 2020
Straumsheim, Ida Hjellegjerde (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar for seg lærer-elev-relasjonen i digital undervisning. Formålet er å belyse hvilke forhold som har vært sentrale for relasjonen mellom lærer og elev under hjemmeskolen våren 2020. For å gjøre dette, ... -
Betydningen av relasjoner, motivasjon og læring for effektiv ressursutnyttelse - En kvalitativ studie av organiseringen ved Kreftklinikken, St. Olavs hospital
Andersen, Bente Kristin Årbogen (Master thesis, 2018)Helsesektoren står foran store utfordringer, både på kort og lang sikt. Behovet for helsetjenester øker, men overføringene til helsesektoren øker ikke i samme grad. Det er en utfordring at det ikke utdannes nok helsepersonell ... -
Endringskapasitet og omdømme. Det året vi sa farvel? - Betydningen av identitet, informasjon og involvering
Strand, Monica (Master thesis, 2016)Denne oppgaven handler om endringskapasitet og omdømme blant organisasjoner som går gjennom større endringsprosesser. Formålet er å utforske problemstillingen: Hvilke sammenhenger kan knyttes mellom god endringskapasitet ... -
Forståelser av de sårbare elevene under koronapandemien: Fra inkluderende praksis i klasserom til mulighetsrom?
Hermstad, Ingrid Holmedahl; Hammer Smedsrud, Jørgen; Hybertsen, Ingunn Dahler (Journal article; Peer reviewed, 2022)Sårbarhetsbegrepet har fått en større plass i norsk offentlig debatt i forbindelse med koronapandemien, og de sårbare elevene har blitt løftet frem i diskusjoner om skolenes håndtering av pandemien. Artikkelen setter ... -
Fra lesesalen Gud glemte, og vaktmesteren gav opp, til et innovativt læringsareal - et multimodalt kritisk diskursanalytisk perspektiv
Hosen, Maiken Larsbråten (Master thesis, 2020)Temaet for denne masteroppgaven er hvordan multimodale diskursive elementer kan brukes i utviklingsprosessen av nye læringsareal og hvordan studenters deltakelse kan påvirke disse elementene i prosessen. Interessen for ... -
Innovative Læringsareal - Ein casestudie av materialiserte intensjonar i høgare utdanning
Ohnstad, Beate Solberg (Master thesis, 2018)Mastergradsprosjektet er ein casestudie av korleis NTNU materialiserer intensjonar om læringsareal. Pilotprosjektet innovative læringsareal skal bane veg for korleis NTNU bygger og endrar sine campus. Masteroppgåva startar ... -
Internasjonalisering av høyere utdanning – hvordan imøtekommer den politiske agendaen den pedagogiske dimensjonen?
Flobakk-Sitter, Fride; Hybertsen, Ingunn Dahler (Peer reviewed; Journal article, 2021)Internasjonalisering har en sentral plass i høyere utdanning, både i politiske og institusjonelle dokumenter. Internasjonaliseringskonseptet er derimot knyttet til en del uklarheter, særlig med tanke på den pedagogiske ... -
Learning from contrasts: first-year students writing themselves into academic literacy
Roald, Gunhild Marie; Wallin, Patric; Hybertsen, Ingunn Dahler; Stenøien, Jorun M (Peer reviewed; Journal article, 2020)The contribution of this article is to highlight how exploring various writing genres in the beginning of higher education can contribute to academic literacy. While many studies have addressed the transition into academia ... -
Livslang læring i arbeidslivet - En dokumentstudie i lys av Human Resources teori
Løvø, Monica (Master thesis, 2020)I denne oppgaven diskuteres livslang læring som konsept i arbeidslivet. Raske endringer stiller krav til omstilling og kompetanse. Skal vi stå lenger i arbeid og evne å håndtere en omstillingsprosess, blir våre muligheter ... -
Norsk HR-praksis i en global kontekst - En kvalitativ studie av ulike tilnærminger til HRM i multinasjonale selskaper
Håbrekke, Elisabeth Kvello (Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven bidrar til økt innsikt omkring organisasjonsmessige konsekvenser som følge av kryss-nasjonale forskjeller innen “Human Resource Management” (HRM) i multinasjonale selskaper. Studien tar for seg hvilke ... -
Psykisk helse som begrep, kunnskap og ansvar - Lærerutdannere og lærerstudenters opplevelse av arbeid med psykisk helse som tema i pedagogikkfaget
Krieg, Elisabeth (Master thesis, 2018)I denne masteroppgaven har jeg tatt utgangspunkt i tidligere studier som viser at stadig flere elever i norsk skole sliter med psykiske problemer. Lærere og lærerstudenter opplever at de mangler kompetanse til å ivareta ... -
"Saltoelever" En kvalitativ studie av læreres oppfølging av sårbare elever i perioden med hjemmeskole
Kavli, Ida Aak (Master thesis, 2021)I mars 2020 ble Norge rammet av Covid-19 pandemien som førte til at skolene stengte ned i en periode. Dette resulterte i at læreres undervisningspraksis ble endret og elevenes læringsmiljø gikk over til digitale plattformer. ... -
Skulevegring - tolking av omgrepet og betydningar av endringar i læringsmiljøet
Jørgensen, Regine Aarflot (Master thesis, 2021)I mars 2020 stengte skulane i landet ned som følger av koronapandemien. Dette medførte at heimeundervisning vart den nye kvardagen til dei fleste grunnskuleelevane. Hensikta med denne studien er å sjå på korleis denne ... -
"Som rekrutteringsrådgiver er det mitt største ansvar å komme bak Halo-effekten"
Bjørnæs, Frode (Master thesis, 2015)Denne oppgaven handler om rådgiveres rekrutteringspraksis av toppledere, og tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Hva kjennetegner rådgiveres rekrutteringspraksis av toppledere, og hvordan samsvarer dette med beste ... -
"Som rekrutteringsrådgiver er det mitt største ansvar å komme bak Halo-effekten" - Hva kjennetegner rådgiveres rekrutteringspraksis av toppledere, og hvordan samsvarer dette med beste praksis rekrutteringsmetodikk?
Bjørnæs, Frode (Master thesis, 2015)Sammendrag Denne oppgaven handler om rådgiveres rekrutteringspraksis av toppledere, og tar utgangspunkt i følgende problemstilling: Hva kjennetegner rådgiveres rekrutteringspraksis av toppledere, og hvordan samsvarer ... -
What do they TEL(L)? A systematic analysis of master programs in technology-enhanced learning
Fominykh, Mikhail; Weidlich, Joshua; Kalz, Marco; Hybertsen, Ingunn Dahler (Peer reviewed; Journal article, 2022)This article contributes to the debate on the growing number of interdisciplinary study programs in learning and technology, and aims to understand the diversity of programs as well as curricula structure in an international ... -
What relational aspects are important for organizational capacity for change in a higher education merger
Taso, Surur (Master thesis, 2018)Background: Organizational change in today’s society is becoming commonplace. For many organizations, this means that they either change the way they do business and create value or perish. This trend and necessity for ... -
Å dele eller ikke dele - det er spørsmålet. Deling av erfaringer fra rådgiverarbeid
Larsen, Tone Elisabeth; Nilsen, Hege (Master thesis, 2015)Denne oppgaven handler om deling av erfaringer mellom ansatte med tanke på læring og utvikling. Formålet er å få en videre forståelse av problemstillingen: Hvilken betydning har motivasjon og dialog for deling av erfaringer ... -
Årsrapporter - kikkhullet til HR-praksis - Indikatorer for forpliktelsesbasert HR hos organisasjoner i deres offentlige tilgjengelige dokumenter
Hassel, Lars Arne (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven er en dokumentstudie som primært har studert årsrapporter fra ni norske organisasjoner, samt HR-spesifikke dokumenter for fem norske organisasjoner. Det er viktig å påpeke at studien presenterer ...