Browsing NTNU Open by Author "Hoveid, Marit Honerød"
Now showing items 1-19 of 19
-
Betydningen av deltakelse i skolen
Olaussen, Camilla Seline (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven handler om hvordan fem tidligere elever ved en alternativ skole opplevde mulighet for deltakelse. Gjennom politiske rapporter fremstår skolegang ved alternative opplæringsarenaer som annenrangs da det ... -
Beyond binaries: Enacting agency in video observations in ECEC
Sørenssen, Ingvild Kvale; Aarsand, Pål; Hoveid, Marit Honerød (Peer reviewed; Journal article, 2019)The focus on children’s voices and experiences has been a substantial part of childhood studies. Research with children is closely linked to the idea of children as agents rather than seeing them as passive objects. In ... -
Det magiske øyeblikket: Gjensidig forståelse mellom rådgiver og veisøker: En fenomenologisk studie av hvordan rådgivere opplever å etablere gjensidig forståelse med veisøker
Engelsøy, Silje (Master thesis, 2011)Denne oppgaven har til hensikt å få innsyn i hvordan rådgivere opplever å etablere gjensidig forståelse med veisøker. Det empiriske forskningsmaterialet i oppgaven baserer seg på en fenomenologisk metode, og intervju med ... -
Elever som viser innagerende atferd: med fokus på tilrettelegging i skolen
Olaussen, Katarina Selnes (Master thesis, 2014)Innagerende atferd har fått mindre oppmerksomhet i skolen enn utagerende atferd. Atferdsproblemet kan være vanskelige å oppdage, og oppfattes ikke på en negativ måte blant lærere og medelever (Befring & Duesund, 2012; Bru, ... -
En fenomenologisk-heurmenautisk studie av hvordan skoleledere opplever (det) å ha ansvar for skolens virksomhet
Finne, Arnhild (Master thesis, 2012) -
"Full kontroll i barnehagen?" - en studie av styring og styringsmentalitet.
Figenschou, Gøril (Doktoravhandlinger ved NTNU;2017:286, Doctoral thesis, 2017)Sammendrag: Avhandlingen fokuserer på hvordan ansatte i barnehager skaper og regulerer barns (og ansattes) muligheter i barnehagen gjennom diskursive praksiser og ulike reguleringer av tid og sted. Gjennom en pragmatisk ... -
Jeg hadde en viss følelse av at jeg var annerledes.: En kvalitativ studie av kvinner som har fått diagnosen AD/HD som voksne sine opplevelser fra egen skolegang
Ledsaak, Solrun Oust (Master thesis, 2012) -
"Jeg tenker at alt henger sammen. Vi henger sammen. Delene henger sammen": Helhetlig karriereveiledning. Karriereveilederes erfaring med helhetlig karriereveiledningspraksis. En kvalitativ studie
Fenne, Eli Holmquist (Master thesis, 2011)Denne studien undersøker hvordan karriereveiledere praktiserer helhetlig karriereveiledning ut fra forskningsspørsmålet: Hvordan forstår og erfarer karriereveiledere helhetlig veiledningspraksis? Hensikten har vært å ... -
Læreres utdanning– et arbeid med personlig språkbruk
Hoveid, Marit Honerød (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:133, Doctoral thesis, 2009) -
Menn diagnostisert med AD/HD i voksen alder og deres erfaringer med skole
Moe, Melanie Berdonar (Master thesis, 2012) -
Også lager de ei gruppe og snakker om det
Bergh, Camilla Fredrikke (Master thesis, 2016)Denne studien ser på samhandlingen som foregår i relasjonen mellom lærer og elev fra et elevperspektiv. Elevenes opplevelse av fellesskapet dem i mellom er også en del av studiens tematikk. Dette drøftes i lys av begrepene ... -
Pedagogisk veiledning i familiebarnehage
Danielsen, Eva Marie (Master thesis, 2013)Fagområde og problemstilling: Oppgaven utgjør siste del av ett mastergradsstudie i pedagogikk ved pedagogisk institutt, NTNU, studieretning «Utdanning og oppvekst». Temaet jeg har undersøkt er veiledning i familiebarnehage. ... -
Rom for utdannande prosessar? Ei empirisk og teoretisk utforsking av vegleiingsrommet i masterutdanning
Engen, Dagrun Astrid Aarø (Doktoravhandlingar ved NTNU;2021:186, Doctoral thesis, 2021)Samandrag Utdannande prosessar i mastervegleiing Kvart år tek over 15 000 studentar i norsk høgare utdanning ein mastergrad ved å gjennomføre arbeidet med masteroppgåva – eit sjølvstendig forskings- eller utviklingsprosjekt ... -
Spesialundervisning i grunnskolen - En kvalitativ intervjustudie av tre lærers arbeid med spesialundervisning
Glømmen, Sara Martine Amdal (Master thesis, 2019)I denne oppgaven rettes søkelyset mot lærere som gjennomfører spesialundervisning og deres støtte i det spesialpedagogiske feltet. Spesialundervisning har i mange år vært under debatt og det har i senere tid dessverre vist ... -
«Til å begynne med så hadde jeg kanskje litt mer sånn sperrer, men det gikk forbausende fort til at jeg … Jeg oppdager stadig vekk at, ja! Det kan jeg bruke den til!» En kvalitativ studie med fire erfarne læreres møte med endringer i en etablert undervisningspraksis
Dullum, Trine (Master thesis, 2019)Denne studien ser på erfarne læreres møte med endringer i en etablert undervisningspraksis. Hensikten er å belyse læreres opplevelser av hvordan det er å benytte digitale verktøy i undervisningssammenheng, og hvordan ... -
Ungdom på barnevernsinstitusjon sine erfaringer med medvirkning
Kingswick, Caroline (Master thesis, 2013) -
«Vi fokuserer på det positive i en ellers vanskelig hverdag»: En kvalitativ studie av fem læreres tilrettelegging av undervisning ved sykehusskoler og utfordringer knyttet til dette
Pettersen, Julie (Master thesis, 2013)Temaet for denne masteroppgaven er hvordan lærere ved sykehusskoler tilrettelegger undervisningen for barn som er innlagte på sykehus. Jeg har i den forbindelse gjennomført en kvalitativ undersøkelse med intervju som ...