Browsing NTNU Open by Author "Haugan, Jan Arvid"
Now showing items 1-20 of 49
-
''Å finne veien med hver enkelt utøver'' : en kvalitativ studie som omhandler tre topptrenere og deres opplevelser knyttet til det relasjonelle arbeidet med å fremme topprestasjoner
Olsen, Maja Gunhild (Master thesis, 2016)Formålet med denne studien var å undersøke hva tre norske topptrenere opplever som betydningsfullt i det relasjonelle arbeidet med å fremme topprestasjonen, og hva de opplever som nødvendig for å mestre dette arbeidet. ... -
''Å vite at du er på vei'' - En kvalitativ studie om mestringskurs, selvoppfatning og mestring av sosiale utfordringer
Bakken Norheim, Marita (Master thesis, 2017)Denne oppgaven ser nærmere på sammenhengen mellom sosiale utfordringer og selvoppfatning, og hvordan man kan fremme utvikling på disse to områdene. Oppgaven tar utgangspunkt i fire av mestringskursene studentsamskipnaden ... -
Bortvalg i videregående skole
Østgaard, Anja Wammer (Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien er å undersøke hvilke faktorer (bakgrunnsfaktorer, akademiske faktorer og sosiale faktorer) som har sammenheng med bortvalg i videregående skole. Problemstillingen ble besvart gjennom fire ... -
Den gode relasjonen mellom lærer og gutter som viser utagerende atferd på barneskolen
Strøm, Isabell Ytterstad (Master thesis, 2021)Elever som viser atferdsproblemer, er et velkjent fenomen i norsk skole. Hvert år henvises barn på grunn av mistanke om ADHD og atferdsforstyrrelse. Av disse barna er gutter betydelig overrepresentert (Krogh et al., 2017). ... -
Effects of a one-year coaching educational program on athlete perception of the coach–athlete working alliance
MOEN, FRODE; Haugan, Jan Arvid; Olsen, Maja; Stenseng, Frode (Journal article; Peer reviewed, 2021) -
Effects of Mentor Program for Coaches on the Coach-Athlete Relationship
Haugan, Jan Arvid; Moen, Frode; Østerås, Maja Gunhild Olsen; Stenseng, Frode (Peer reviewed; Journal article, 2021)Abstract: The present study was designed to explore the effects of a one-year coach education program on coaches’ perceptions of their communication skills and co-orientation of their coach- athlete relationships. The study ... -
Elevens indre verden
Kallelid, Ane Løken (Master thesis, 2019)Formålet med denne masteroppgaven er å studere emosjonelle problemer og emosjonell støtte som mestringsstrategi i lys av kjønnsforskjeller. Studiens problemstilling er som følger: Hvilke sammenhenger er det mellom elevenes ... -
Elevers karrierekompetanse. En empirisk undersøkelse av en karriereveileders opplevelser
Saanum, Fredrik (Bachelor thesis, 2019) -
Elevers psykiske helse i skolen - En kvantitativ og kvalitativ studie om sammenhenger mellom ulike sosiale støtterelasjoner, emosjonelle problemer og intensjoner om å slutte på videregående skole i Trøndelag fylke
Røsand, Ingvild; Sommer Hoel, Mari (Master thesis, 2018)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke betydningen av ulike støtterelasjoner når det gjelder emosjonelle problemer og intensjonen om å slutte på videregående skole. Vår deltakelse i samarbeidsprosjektet ... -
En fremragende bedrift : en kvalitativt studie av seks ledere om ledelse gjennom skriftlig digital kommunikasjon
Bakken, Brit; Øvreeide, Linn (Master thesis, 2015)Vårt fokus i oppgaven var å undersøke hvordan ledere i fremragende bedrifter ser på ledelse og hvordan de løser lederutfordringen som ligger i å bygge gode relasjoner og tillit til sine medarbeidere. Samtidig ønsket vi å ... -
En kvantitativ studie av lærerstøttens betydning for jenter og gutters skoleprestasjoner i norsk, matematikk og engelsk.
Holberg, Maiken (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven består av to deler – en forskningsartikkel og en artikkelkappe. Første del er artikkelkappen, som gir en bred redegjørelse av teoretisk rammeverk, drøfting av metodiske fordeler og ulemper, og drøfting ... -
En kvantitativ studie av sammenhenger mellom kjønn, psykiske vansker og mestringsstrategier
Våge, Anniken Kvalsund (Master thesis, 2019)Hensikten med denne masteroppgaven er å studere den overordnede problemstillingen: Hvilke sammenhenger er det mellom kjønn, psykiske vansker og mestringsstrategier? Studien er skrevet med utgangspunkt i deltakelse i et ... -
"Endelig voksen" En kvalitativ studie av elever med lettere utviklingshemming og læreres tanker om hvordan voksenopplæringen kan bidra til å fremme resiliens hos utviklingshemmede.
Hannevik, Cathrine (Master thesis, 2020)Studier viser at mennesker med utviklingshemming har urovekkende høy risiko for å utvikle psykiske lidelser. Resiliensfremmende arbeid kan derfor være hensiktsmessig for å fremme god psykisk helse. Resiliens kan ses på som ... -
"Endelig voksen" - En kvalitativ studie av elever med lettere utviklingshemming og læreres tanker om hvordan voksenopplæringen kan bidra til å fremme resiliens hos utviklingshemmede
Hannevik, Cathrine (Master thesis, 2020)Sammendrag Studier viser at mennesker med utviklingshemming har urovekkende høy risiko for å utvikle psykiske lidelser. Resiliensfremmende arbeid kan derfor være hensiktsmessig for å fremme god psykisk helse. Resiliens ... -
Et litteraturstudie om relasjonell aggresjon og mobbing
Kristiansen, Julia Garmager (Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven skal vi se nærmere på relasjonell aggresjon, og skolen kan gjøre for å håndtere slik atferd. Vi skal også se nærmere på hva skolen skal gjøre dersom det oppstår mobbesituasjoner. Masteroppgaven er ... -
Fasilitering av empowerment : en kvalitativ studie av hvordan rådgivere i NAV opplever å fasilitere empowerment hos ungdommer som står utenfor arbeid eller skole
Vejzovic, Aida (Master thesis, 2015)Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan tre rådgivere i Nav som arbeider med tett oppfølging av ungdommer opplever å fasilitere empowerment. For å undersøke dette nærmere har jeg benyttet kvalitativ metode ... -
For mennesket er jo helt
Altø, Camilla Govassli (Master thesis, 2019)Denne kvalitative studien har sett på hvordan tre pedagoger, som har arbeidet systematisk med utvikling av sosial kompetanse, forstår resultatet til to elever etter en Spekterundersøkelse. Studien har som hensikt å ha fokus ... -
Girls suffer: the prevalence and predicting factors of emotional problems among adolescents during upper secondary school in Norway
Haugan, Jan Arvid; Frostad, Per; Mjaavatn, Per Egil (Peer reviewed; Journal article, 2021)This longitudinal, quantitative survey examined factors predicting 1077 Norwegian adolescents` emotional problems during Upper Secondary School (grades I–III, approximately 16–19 years old) considering the following research ... -
"Hva kan vi sammen lete etter for å få den prestasjonsutviklinga?'' : en kvalitativ studie av tre toppidrettstreneres opplevelse av felles forståelse og dens betydning for prestasjonsutvikling
Sundby, Marianne Kristine (Master thesis, 2016)I denne kvalitative studien ønsket jeg å undersøke tre toppidrettstreneres opplevelse av å være i relasjon med sine utøvere, hvordan de opplever seg selv og den andre i relasjonen, og hvordan dette har innvirkning på deres ... -
Hvilken forståelse har fire barnehagelærere av barns utfordrende atferd, og hva vektlegger de i sitt arbeid?
Finnsether, Lill-Tone (Master thesis, 2019)Denne oppgaven handler om atferd barn kan vise eller uttrykke, som voksne opplever som utfordrende, dermed ordlyden utfordrende atferd. Målet med forskningen var å kartlegge og redegjøre hvordan barnehagelærere forstår ...