Browsing NTNU Open by Author "Hansen, Kari"
Now showing items 1-6 of 6
-
Endringsbehov i norsk yrkesopplæring? - Elevers, lærlingers og yrkesfaglærere erfaringer med yrkesopplæring i Vg1
Bødtker-Lund, Daniel; Hansen, Kari; Haaland, Grete; Vagle, Inger (Journal article; Peer reviewed, 2017)Artikkelen belyser hvordan opplæringens innhold i Vg1 erfares av elever, lærlinger og lærere, som grunnlag for vurdering av endringsbehov i norsk yrkesopplæring. Problemstillingen artikkelen gir svar på er: Hvordan fungerer ... -
Et aksjonsforskningsprosjekt med TIP Vg1 om egenvurdering og utvikling gjennom bruk av videoopptak
Wiggen, Rune (Master thesis, 2018)I dette aksjonsforskningsprosjektet søker jeg i samhandling med mine Vg1 elever på Teknikk- og industriell produksjon (TIP), å identifisere hvordan en lærer med hjelp av videoopptak, kan stimulere elevene til å utvikle ... -
Hva er yrkesdidaktikk i dagens yrkesopplæring i skole?
Hansen, Kari (Journal article; Peer reviewed, 2017)I dag forventes det at yrkesfaglæreren kan tilrettelegge og lede opplæring mot mange og ulike yrker og fagbrevområder som elevene utdanner seg til i en og samme klasse. Forskning og evaluering etter Kunnskapsløftet KL (06) ... -
Makt og innflytelse i prosessen med å endre strukturen i yrkesopplæringen
Hansen, Kari; Haaland, Grete; Vagle, Inger (Journal article; Peer reviewed, 2019)Artikkelen handler om endringsprosessen i utforming av ny struktur i yrkesopplæringen og på hvilken måte fagmiljøene og bransjene, gjennom de faglige rådene, har innflytelse på endringene i struktur som gjøres i norsk ... -
Praksisopplæring i arbeidslivet - Erfaringer for utvikling av relevant yrkeskompetanse på veg mot helsefagarbeider
Skåren, Bente Fjerdingsøy; Løken, Eli (Master thesis, 2016)Hensikten med vår studie har vært å få innsikt i hvordan prosjekt til fordypning (PTF) og arbeidspraksis bidrar til at elever på Vg2 helsearbeiderfag får utviklet relevant yrkeskompetanse. Prosjekt til fordypning er et ... -
Utvikling av yrkesidentitet i faget prosjekt til fordypning - med fokus på barne- og ungdomsarbeiderfaget
Sæbøe, Roma Garlaite (Master thesis, 2016)I dette studiet ønsker jeg å beskrive elevenes erfaringer omkring utvikling av yrkesidentitet i faget prosjekt til fordypning, med fokus på barne- og ungdomsarbeideryrket. Målet er å få en bredere forståelse av elevenes ...