• Barnets beste i tilpasset opplæring 

      Hansen, John André; Lervik, Hans Joar (Master thesis, 2022)
      Denne studien tar for seg gapet mellom enkeltindividets rettigheter og det juridiske språket i lovverket og den pedagogikken og tilretteleggingen som gjøres i skolen. Den har fokus på tilpasset opplæring og hvordan barnets ...
    • Barnets beste i tilpasset opplæring 

      Hansen, John André; Lervik, Hans Joar (Master thesis, 2022)
      Denne studien tar for seg gapet mellom enkeltindividets rettigheter og det juridiske språket i lovverket og den pedagogikken og tilretteleggingen som gjøres i skolen. Den har fokus på tilpasset opplæring og hvordan barnets ...
    • Benchlearning - an action research program for transforming leadership and school practices 

      Aas, Marit; Vennebo, Kirsten Foshaug; Halvorsen, Kjell Atle (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      In this paper, we investigate how a Benchlearning program for principals in Norway and Sweden supports changes in Norwegian principals’ leadership practices. The program design builds on principles for practical action ...
    • Eleven som utviklingsagent i skolen - "Det gjør en forskjell" 

      Johnsen, Sylvi Josefine (Master thesis, 2019)
      Samfunnet er i endring med en økende grad av globalisering og teknologisk utvikling som fører til et økende behov for kunnskap. Dette betyr at dagens unge som skal ut i arbeidslivet, trenger en skole som kan gi dem kunnskap ...
    • En kvalitativ studie av profesjonsfellesskapets betydning for nyutdanna lærere 

      Singstad, Torunn (Master thesis, 2021)
      Denne studien tar for seg veiledning av nyutdanna lærere, og har særskilt fokus på nyutdanna læreres læring og mestring i profesjonsfellesskapet. Problemstillinga mi stiller spørsmålet om hvilken betydning profesjonsfellesskapet ...
    • En kvalitativ studie om utfordringer lærere opplever i utviklingsprosjekter, og støtte i arbeidet. 

      Skjølsvik, Lene (Master thesis, 2022)
      Denne studien tar for seg å undersøke hvilke utfordringer lærerne opplever i utviklingsarbeid i skolen og hvilken støtte trenger de i arbeidet. Forskningsspørsmålene dreier seg om hvordan lærerne møter utviklingsprosjekter ...
    • Hvordan opplever rektorer innføringen av Kunnskapsløftet i norsk skole? Tre rektorers tanker om implementeringen av Kunnskapsløftet og LK06, og betydningen av ledelse av skolen som institusjon ved endringer i skolen. 

      Lone, Agnethe Steffensen (Master thesis, 2020)
      St. meld. nr. 30 Kultur for læring og Kunnskapsløftet introduserte resultatstyring og forventningsstyring i norsk grunnopplæring. Det innebar større handlingsrom og økt frihet for skoleeiere, skoler og lærere gjennom ...
    • Learning for Leadership 

      Halvorsen, Kjell Atle; Skrøvset, Siw; Irgens, Eirik J. (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Hvordan konseptualiserer deltakere i den norske rektorutdanningen skoleledelse, og hvordan har deres deltakelse i programmet påvirket dem som ledere? Disse spørsmålene drøfter vi i denne artikkelen på grunnlag av data fra ...
    • Ledelse av innføring av læringsbrett i skolen og konsekvenser for elevene sitt læringsmiljø. 

      Sola, Vibeke (Master thesis, 2019)
      I september 2017 ble digitaliseringsstrategien for grunnopplæringen 2017-2021 ”Framtid, fornyelse og digitalisering” utgitt fra Kunnskapsdepartementet. Store samfunnsendringer er begrunnelse både for digitaliseringsstrategien ...
    • Mellomleder, skoleutvikler og søppelbøtte? 

      Bye, Sissel (Master thesis, 2022)
      Sammendrag I denne masterstudien retter jeg blikket mot mellomledernes rolle i norsk skole. Jeg undersøker hvordan de har det, hvilke oppgaver de har, hva de opplever som utfordrende, hvilke arenaer de operere i, hvilken ...
    • Pygmalion-effekten i klasserommet 

      Jørgensen, Trond Ketil Horn, Steinar (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Elever uten fullført videregående opplæring har begrensede muligheter for å kunne ta del i framtidens arbeidsmarked (St. meld. nr. 16, 2006). Skolens samfunnsmandat er derfor blant annet å kunne tilby næringslivet ...
    • Pygmalion-effekten i klasserommet 

      Jørgensen, Trond Ketil; Horn, Steinar (Master thesis, 2022)
      Norsk
    • Valg av digitale læremidler 

      Risan, Marit Thordarson Bækken; Veiset, Agnes Kvalø Veiset (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven tar for seg valg av digitale læremidler gjennom problemstillingen hvordan arbeider to skoler med valg av digitale læremidler. En kombinasjon av innføring av nytt læreplanverk og en digitalisering i ...
    • Valg av digitale læremidler Om ledelse, samarbeid og elevmedvirkning ved to skoler 

      Risan, Marit Thordarson Bækken; Veiset, Agnes Kvalø (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven tar for seg valg av digitale læremidler gjennom problemstillingen hvordan arbeider to skoler med valg av digitale læremidler. En kombinasjon av innføring av nytt læreplanverk og en digitalisering i ...
    • Æ trives i hyret 

      Martinussen, Marita (Master thesis, 2020)
      Sammendrag Arbeidet med dimensjoneringen av tilbudsstrukturen i videregående skole, altså hvilke skoler som skal tilby hvilke programområder, er trolig utfordrende i de fleste fylkeskommunene. I Nordland har dette vært ...