Blar i NTNU Open på forfatter "Hakel, Katja"
-
Annerledes og likeverdig: førstelektorstillingens skjebne under akademias konvensjoner
Eriksen, Stig; Hakel, Katja (Journal article; Peer reviewed, 2024)I Norge finnes to karriereveier innen undervisning og forskning i høyere utdanning. Veien fra stipendiat via førsteamanuensis til professor er den mest brukte. Men en tredel av de tilsatte i høyere utdanning er tilsatt i ... -
Førstelektorkvalifisering ved NTNU - Grunnlag for førstelektorkvalifisering, gjennomførte tilbud ved NTNU og anbefalinger for veien videre
Hakel, Katja; Skjeldestad, Kristin (Research report, 2022)Universitets- og høyskolelektorer i Norge som ønsker å kvalifisere seg til førstelektor som en alternativ karrierevei til et PhD-løp, må ifølge Forskrift om ansettelse og opprykk oppfylle følgende krav: (1) Dokumentert ... -
Kvalifisering til førstelektor - en analyse av søkeres og komiteers forståelse og praktisering av opprykkskriteriene
Hakel, Katja; Eriksen, Stig; Nordkvelle, Yngve Troye (Høgskolen i Innlandets oppdragsserie, Research report, 2023)Denne rapporten er resultatet av et felles forskningsprosjekt mellom Høgskolen i Innlandet og NTNU. Formålet med prosjektet var å avdekke bredden i søkeres og komiteers forståelse og praktisering av opprykkskriteriene ved ... -
Læringsassistenters plass i kvalitetssystemer
Hakel, Katja (Journal article; Peer reviewed, 2017)I denne artikkelen undersøker jeg læringsassistenters plass i arbeidet med utdannings-kvalitet ved tre norske UH-institusjoner. Selv om nasjonale forskrifter implisitt omfatter bruken av læringsassistenter som del av ... -
Oscillating between Conservation and Investment: A Grounded Theory of Students’ Strategies for Optimizing Personal Resources
Hakel, Katja (Journal article; Peer reviewed, 2015)Students’ use of time and effort during their studies has been discussed exhaustively in mass media and educational research. In most cases, researchers try to give advice to teachers on how to get their students to become ... -
Universitetslektorer- en neglisjert profesjonsgruppe?
Smith, Kari; Hakel, Katja; Kristin, Skjeldestad (Peer reviewed; Journal article, 2020)Profesjonell utvikling for ansatte i høyere utdanning er i stor grad knyttet til karriereutvikling. I Norge er det to karriereløp innenfor akademiet: dosentstigen og professorstigen. Universitetslektorer som ønsker å ...