Browsing NTNU Open by Author "Høier, Svein"
Now showing items 1-15 of 15
-
The believability of redubs and post-synchronised voices: Merging new voices with existing audio-visuals
Høier, Svein (Peer reviewed; Journal article, 2014)This article addresses the question: how do different sound qualities contribute to the believability of post-synchronised voices? Production examples are discussed where the post-synchronised voices balance on the border ... -
Bildene som sitter igjen - En analyse av ikoniske frames
Bye, Espen (Bachelor thesis, 2020)I denne oppgaven stiller jeg det følgende spørsmål: Hva gjør at en frame blir ikonisk? Gjennom denne oppgaven, tar jeg for meg bruksområdene til stillbilder fra film vår kultur, utforsker hva som menes med ikonisk, og ser ... -
Coming Soon to a Theatre Near You
Ninive, John André Bergli (Bachelor thesis, 2021)Målet med denne oppgaven var å belyse kinoens framtid, med fokus på norske kinoer, strømming og eksklusivitetsvinduer. Verden er i endring, og det er også kinoindustrien. Oppgaven vil se på hvordan de har håndtert konkurranse ... -
Experiencing Recorded Geophony. Listening to Artctic Winter Winds at Home.
Høier, Svein; Tiller, Asbjørn (Peer reviewed; Journal article, 2020)The howling Arctic winds is a familiar sound to many of us, either by direct experience in everyday life or from the sound design in countless fiction and documentary films that are set in the Arctic and the Antarctic ... -
Gruppearbeid i filmbransjen
Karluss, Philipp (Bachelor thesis, 2020) -
«Hørt itj!»: Lyd og stemmer i Breaking Bad
Løhre, May Lill Morseth (Master thesis, 2013) -
Improving a pilot
Mac Quarrie, Adam (Bachelor thesis, 2020) -
Kan lys og farge skremme? - Analyse av skrekkfilmane Midsommar og The Witch
Haug, Sunniva Mundal (Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgåva er ein visuell næranalyse av skrekkfilmane Midsommar (Aster, 2019) og The Witch (Eggers, 2015), der målet er å finne ut korleis lys og farge i skrekkfilm kan bidra til å framkalle stemningar samt frykt ... -
Klipping - en del av filmproduksjon
Vinterbo, Magnus Garte (Master thesis, 2021)Hvilken betydning har klipperen på hvordan en film blir fortalt, og hvordan former flyten av energi filmens verden? Denne oppgaven ser på forskjellene mellom to filmer i samme sjanger og sammenlikner måten de er klippet ... -
Lysets fortellerevne
Balcon, Marcus (Bachelor thesis, 2021)I denne teksten undersøkes lysets bidrag til historiefortellingen i film og hovedsakelig hvordan lys brukes som en viktig del av historiefortellingen i Annihilation (Garland, 2018). Teksten innleder med generelle tanker ... -
Mens vi venter på nettverkseffekter : tre scenarioer for levende bilder på nettet i 2010
Høier, Svein (Peer reviewed; Journal article, 2010)When looking at the different cultures on the Web today, and keeping an eye on the past, one can speculate on what the future of moving images on the World Wide Web is likely to be ten years from now. Three scenarios are ... -
Surrounded by Ear Candy? The Use of Surround Sound in Oscar-nominated Movies 2000-2012
Høier, Svein (Journal article; Peer reviewed, 2014)This article looks at surround sound in contemporary cinema, with the aim of discussing practices of sound design and, more particularly, pinpointing a ‘best practice’ of surround sound today – focusing here on the practices ... -
Utvikling av slapstick gjennom remakes
Sivertsen, Espen (Bachelor thesis, 2020) -
Visjoner og realiteter for film- og videodistribusjon på Internett: En analyse av den norske utviklingen 2000 - 2008
Høier, Svein (Doctoral Theses at NTNU, 1503-8181; 2009:245, Doctoral thesis, 2009) -
When Soundtracks of Fiction and Non-fiction Converge: On the use of Macro Sounds to Present the Inside of Bodies
Høier, Svein (Journal article; Peer reviewed, 2017)This paper discusses how sound design is used to portray the microscopic world of inside the human body by adding diegetic ‘macro’ sounds, meaning post-synchronised sound effects and/or added atmospheres that are paired ...