Browsing NTNU Open by Author "Goodall, Gemma"
Now showing items 1-12 of 12
-
Barriers and Facilitators in the Transition From Higher Education to Employment for Students With Disabilities: A Rapid Systematic Review
Goodall, Gemma; Mjøen, Odd Morten; Witsø, Aud Elisabeth; Horghagen, Sissel; Kvam, Lisbeth (Peer reviewed; Journal article, 2022)Despite legislation promoting equal opportunities for people with disabilities in education and employment, evidence suggests that these environments are far from inclusive. While there is a wealth of evidence on the ... -
Beslutningsstøtte for mennesker med utviklingshemming, alvorlig og dyp grad
Snøsen, Malin (Bachelor thesis, 2023)Sammendrag Tittel: Beslutningsstøtte for mennesker med utviklingshemning, alvorlig og dyp grad. Introduksjon: Utviklingshemmede har gjennom tidene opplevd å være en stigmatisert gruppe, som har blitt sett på som ... -
Bruk av indre omgivelser i miljøterapi for å fremme psykisk helse
Kristoffersen, Marte Lyseggen (Bachelor thesis, 2023)Tittel: Bruk av indre omgivelser i miljøterapi for å fremme psykisk helse Bakgrunn: Vi mennesker er konstant påvirket av omgivelsene rundt oss, både bevisst og ubevisst. Omgivelsene våre påvirker tankene og følelsene våre ... -
Fysisk aktivitet som behandling for rusmiddelavhengighet.
Wærness, Lars Halland (Bachelor thesis, 2023)Tittel: Fysisk aktivitet som behandling for rusmiddelavhengighet. Introduksjon: Rusproblematikken er ikke på vei til å forsvinne, og det er absolutt et behov for kunnskap om rusmiddelavhengighet hos vernepleiere. Hensikt: ... -
Hvilke effekter har miljøterapeutiske metoder på atferd hos personer med demens
Lundvang, Elise (Bachelor thesis, 2023)Mennesker med demens er en økende gruppe i samfunnet. Det er en sårbar gruppe med sammensatte og kompliserte behov. Det kan oppleves utfordrende både for de som har diagnosen og de rundt dem å håndtere atferdsendringene ... -
Neglisjering og resiliens
Helland, Andrea Isaksen (Bachelor thesis, 2023)Sammendrag Problemstilling: Hvordan påvirker neglisjering i barndommen resiliens i voksen alder? Introduksjon/bakgrunn: Neglisjering er en av formene for omsorgssvikt som kan være både vanskelig å definere og finne forskning ... -
Stories from SENSE-GARDEN: A transactional perspective on the use of individualized technology for co-constructing narrative identity in dementia care
Goodall, Gemma (Doctoral theses at NTNU;2021:322, Doctoral thesis, 2021)Norsk sammendrag Fortellinger fra SENSE-GARDEN: Et transaksjonelt perspektiv på hvordan individuelt tilpasset teknologi kan støtte identitetsivaretakelse hos personer med demens Demens er et samlebegrep som beskriver ... -
Supporting identity and relationships amongst people with dementia through the use of technology: a qualitative interview study
Goodall, Gemma; André, Lara; Taraldsen, Kristin; Serrano, J Artur (Peer reviewed; Journal article, 2021)Meaningful activities in dementia care can promote the co-construction of narrative identity in caregiving relationships, helping to preserve the sense of self in people with dementia. Purpose: Informed by symbolic ... -
TEACCH-metodikkens effekt på barn og ungdom med autisme
Sandvik, Malin (Bachelor thesis, 2023)Tittel: TEACCH-metodikkens effekt på barn og ungdom med autisme. Introduksjon/bakgrunn: Temaet TEACCH-metodikken og autisme i denne litteraturstudien kom som inspirasjon i praksis der metodikken ble brukt til ungdommer ... -
The Use of Virtual and Immersive Technology in Creating Personalized Multisensory Spaces for People Living With Dementia (SENSE-GARDEN): Protocol for a Multisite Before-After Trial
Goodall, Gemma; Ciobanu, Ileana; Taraldsen, Kristin; Sørgaard, Jon; Marin, Andreea Georgiana; Draghici, Rozeta; Zamfir, Mihai-Viorel; Berteanu, Mihai; Maetzler, Walter; Serrano, Artur (Journal article; Peer reviewed, 2019)Background: The number of people living with dementia is rapidly increasing. With dementia’s impact on memory, communication, and self-identity, it is important to identify ways of meeting individual needs of diagnosed ... -
Tilrettelegging av sosialisering for førskolebarn med innagerende atferd.
Lange, Sara Renate (Bachelor thesis, 2023)Sammendrag Tittel: Tilrettelegging av sosialisering for førskolebarn med innagerende atferd. Introduksjon: Innagerende barn er en sårbargruppe og har ekstra behov for å bli møtt på sitt nivå. Problemer med egen adferd ... -
Towards personalized dementia care through meaningful activities supported by technology: A multisite qualitative study with care professionals
Goodall, Gemma; Taraldsen, Kristin; Granbo, Randi; Serrano, Artur (Peer reviewed; Journal article, 2021)Background: Person-centred care is widely recognised as important for helping people with dementia maintain a sense of self and purpose in life – especially for those living in care facilities. Despite this, most care ...