Blar i NTNU Open på forfatter "Frostad, Per"
-
"A Child miseducated is a Child lost": En kvantitativ undersøkelse av lærerens oppfatning av tilrettelegging for høyt presterende elever i undervisningen
Olsen, Karina Aronsen (Master thesis, 2013)Fokuset for denne masteroppgaven har vært å undersøke hvordan den enkelte lærer arbeider med de høyt presterende elevene når det kommer til tilpasset opplæring, og hvilke tanker og strategier det er rundt disse elevene ... -
Adolescents: Differences in friendship patterns related to gender
Mjaavatn, Per Egil; Frostad, Per; Pijl, Sip Jan (Journal article; Peer reviewed, 2016)Based on a survey of 123 Norwegian students aged 14-15 (grade 10) this article will discuss possible gender differences in peer relations, social position and friendship criteria. The students filled in a questionnaire ... -
All lyden vi ikke hører: en kvalitativ studie om hørselshemmedes opplevelse av et hørende klasserom
Lidström, Rickard André (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven i spesialpedagogikk har som formål å forstå unge døve og hørselshemmedes opplevelse av sosial kontakt og inkludering i et hørende klasserom. Formålet med dette er å skape mer kunnskap om hvordan det ... -
Audiopedagogisk oppfølging av elever med nedsatt hørsel
Klausen, Mona (Master thesis, 2023)Dette masterprosjektet undersøker audiopedagogisk oppfølging av elever med nedsatt hørsel i Kristiansand kommune. Formålet er å belyse elevenes opplevelser knyttet til oppfølgingen. Prosjektets problemstilling har vært: ... -
Augmented Reality som et pedagogisk verktøy
Rapp, Nora Therese (Master thesis, 2020)Høsten 2020 tas de nye læreplanene i bruk. Disse vektlegger å utdanne barn til å blant annet ha evne til refleksjon, og være utforskende og kreative. Augmented Reality (AR) er en teknologi som kan være nyttig til nettopp ... -
«Å sette de riktige folkene på den riktige plassen»: En kvalitativ studie av opplevelsene til ufaglærte assistenter i spesialundervisningen.
Nøhr, Ingrid (Master thesis, 2023)Tittel: «Å sette de riktige folkene på den riktige plassen»: En kvalitativ studie av opplevelsene til ufaglærte assistenter i spesialundervisningen. Bakgrunn: Forskning viser hvordan assistenter i skolen blir satt til ... -
Barn og unge med synsnedsettelser i skolen
Lindheim, Andrea (Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke fem lærere sine erfaringer og forståelse av inkludering for elever med synsnedsettelser i skolen. Tidligere forskning på emnet viser at elever med synsnedsettelser ofte må ... -
Bekymringsfullt fravær i grunnskolen - En kvalitativ undersøkelse av ulike aktørers vurderinger av tiltak
Syrstad, Liv Janne (Master thesis, 2017)Denne studien retter oppmerksomheten mot bekymringsfullt fravær i grunnskolen. Min problemformulering er: Hvordan vurderer ulike aktører tiltak mot bekymringsfullt fravær? Studien er kvalitativ, og jeg har benyttet ... -
Bimodalt tospråklige elever i møte med problemløsning
Helgen, Marianne (Master thesis, 2023)Problemløsning er en form for dybdelæring som gir støtte til døve og hørselshemmede barn i å trene på sine kreative, språklige og kognitive evner. Døve og hørselshemmede har større sjanser for å utvikle vansker i matematikk ... -
Blinde barns selvstendighet : en kvalitativ intervjuundersøkelse
Enge, Jan Erik (Master thesis, 2015)Dette prosjektet har satt søkelys på hvilken bevissthet foreldre til blindfødte barn har når det gjelder utvikling av selvstendighet for barnet. Studien tar utgangspunkt i en kvalitativ forskningstilnærming. Det vil si ... -
Bortvalg i videregående skole
Kynø, Cecilie (Master thesis, 2012) -
''Det er en tung prosess å komme seg ut'' - En kvalitativ undersøkelse av ungdom som har avbrutt videregående og deres erfaringer med oppfølging i ungdomsprosjektet
Nordahl, Ida-Mari (Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven handler om hvordan ungdom som har vært med i tiltaket Ungdomsprosjektet har opplevd sin deltakelse, og hvorvidt de opplever at prosjektet har bidratt til å endre deres livssituasjon. Ungdomsprosjektet ... -
«Det er veldig sånn at det er et valg for livet»
Mjaavatn, Per Egil; Frostad, Per (Journal article; Peer reviewed, 2018)I 10. klasse i ungdomsskolen må elevene gjøre valg av stor betydning for sitt senere liv. Hva skal de bli? Dette prosjektet fulgte 1025 ungdommer fra 10. klasse i 11 ungdomsskoler over i videregående skole og har ... -
«Det var ingen som nevnte noe om synet i det hele tatt…»: Eldres opplevelser av hjerneslag med etterfølgende synsforstyrrelser
Rimstad, Lovise (Master thesis, 2014)I denne oppgaven har fokus vært rettet mot eldre sine opplevelser av å få synsforstyrrelser etter hjerneslag. Det overordnede målet har vært å få innsikt i hvordan synsforstyrrelsene påvirker dagliglivet, og hvilket tilbud ... -
Dybdelæring for alle. En innholdsanalyse av Multi 4a Lærerens bok.
Bjørkedal, Anna Sylvi (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven utforsker jeg hvordan lærerveiledningen «Multi 4a lærerens bok» legger til rette for tilpasset opplæring og dybdelæring i matematikk. Jeg undersøker om temaet divisjon blir behandlet i tråd med ...