Blar i NTNU Open på forfatter "Frøyen, Yngve Karl"
-
Bicycle Level of Service for Route Choice—A GIS Evaluation of Four Existing Indicators with Empirical Data
Pritchard, Ray; Frøyen, Yngve Karl; Snizek, Bernhard (Journal article; Peer reviewed, 2019)Bicycle Level of Service (BLOS) indicators are used to provide objective ratings of the bicycle suitability (or quality) of links or intersections in transport networks. This article uses empirical bicycle route choice ... -
Boligbygging i Trondheim: En GIS-basert egnethetsanalyse av potensielle utbyggingsområder i Heimdal bydel
Fiksdal, Rebekka Bårdsnes (Master thesis, 2019)Befolkningsveksten i de store byene fordrer nye boliger, samtidig minker mengden ledig areal i urbane strøk. Dette gir press på en mer effektiv og miljøvennlig arealutnyttelse. Formålet med denne oppgaven har vært å ... -
Changes in the use of agricultural land in an urban municipality
Huso, Eli Kristin (Master thesis, 2021)Sammendrag Jordbruksareal er utsatt for press til andre formål enn jordbruk i urbane områder, på grunn av populasjonsvekst og urbanisering. Dette skyldes økt etterspørsel etter areal til boliger, infrastruktur, industri ... -
Does new bicycle infrastructure result in new or rerouted bicyclists? A longitudinal GPS study in Oslo
Pritchard, Ray; Bucher, Dominik; Frøyen, Yngve Karl (Journal article; Peer reviewed, 2019)Well-connected bicycle infrastructure networks are widely accepted to be an important factor for increasing the level of bicycling in urban environments where motorised and active transport modes must co-exist. However, ... -
En case-studie av E6-utbyggingen i Malvik - på hvilken måte har Nye Veier påvirket prosessen?
Venæs, Janne (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har tatt for seg planprosessen rundt E6-utbyggingen mellom Ranheim og Værnes gjennom en case-studie av planprosessen i Malvik kommune. I dette arbeidet har jeg søkt etter forskjeller og likheter mellom ... -
Hvordan utvikle et mest mulig effektivt kollektivsystem og kollektivknutepunkt?: En analyse basert på mulige utviklingssenarier for Ski kommune
Steiwer, Kine Hallan (Master thesis, 2014)Fram mot 2030 er det forventet en befolkningsvekst i og rundt Oslo på rundt 30 prosent. For å kunne takle denne veksten ble Plansamarbeidet opprettet for å komme frem til en regional plan for areal og transport i regionen. ... -
Integration of Goods Movement in City Planning: Understanding Stakeholder Engagement
Bjørgen, Astrid (Doctoral theses at NTNU;2021:268, Doctoral thesis, 2021)Cities need goods for their citizens and activities, movement of goods is crucial for making cities liveable and attractive, and movement demands space. Due to urbanization and increased densification, space is becoming a ... -
Location, location, relocation: how the relocation of offices from suburbs to the inner city impacts commuting on foot and by bike
Pritchard, Ray; Frøyen, Yngve Karl (Journal article; Peer reviewed, 2019)Purpose: In recent decades there has been increasing focus on the development of compact and accessible urban environments, in part based on the reasoning that this can help to reduce the transportation requirements of ... -
Lokale sentra som et virkemiddel for økt bruk av bærekraftig transport
Wirgenes, Maren Cecilie (Master thesis, 2021)Befolkningsvekst medfører økt behov for flere boliger, arbeidsplasser, sosial- og teknisk infrastruktur, samt høyere kapasitet og tilbud av næring og tjenester. For å kunne skape ett attraktivt, klimavennlig og levende ... -
Mer presis modellering av gåing og grunnkretsinterne reiser i RTM
Malmin, Olav Kåre; Arnesen, Petter; Frøyen, Yngve Karl (SINTEF Rapport;, Research report, 2016) -
A Novel Model for Data-Driven Smart Sustainable Cities of the Future: A Strategic Planning Process of Transformative Change towards Sustainability
Bibri, Simon Elias (Doctoral theses at NTNU;2021:171, Doctoral thesis, 2021)Sustainable cities have been the leading global paradigm of urbanism and the most preferred response to the challenges of sustainable development. Significant advances have been achieved in knowledge and a multitude of ... -
«Off-Peak-Hour-Deliveries» - En mulighetsstudie av vareleveranser utenom rushtid i Midtbyen, Trondheim
Ramsfjell, Bendik (Master thesis, 2021)Byer opplever stadig større grad av fortetting gjennom befolkningsvekst. Fortettingen av byene gjør også at det er viktig med et godt planverk som legger til rette for at denne utviklingen kan skje på en fornuftig måte. ... -
Sykkelgater i Norden – erfaringer for videreutvikling av norske sykkelgater
Stokstad, Henning (Master thesis, 2021)Nasjonal transportplan 2022-2033 har ambisiøse mål for sykkelandelene i Norge. For å øke sykkelomfanget blir sammenhengende sykkelnett trukket frem som et effektivt virkemiddel i flere studier. Sykkelnettet i Oslo består ... -
Syklisters premisser for valg av rute - En studie av forklaringsfaktorer som påvirker syklisters rutevalg til bruk i en rutevalgsmodell
Erichsen, Katrine (Master thesis, 2018)De norske byene benytter transportanalyser for å undersøke potensielle forbedringsområder som skal bidra til å nå nullvekstmålet for persontransport med bil. Transportmodellene som benyttes i dag egner seg dårlig til å ... -
The influence of urban transport infrastructure on bicycle route and mode choice
Pritchard, Ray (Doctoral theses at NTNU;2019:218, Doctoral thesis, 2019)Summary The prioritisation of bicycle-friendly infrastructure is now on the agenda of many policymakers seeking to capitalise on the advantages of cycling for transport. This thesis focusses upon how the improved ... -
The Value of Urban Density
Hernandez-Palacio, Fabio Alberto; Scherzer, Sabrina; Frøyen, Yngve Karl (Journal article; Peer reviewed, 2018)Urban density is considered a cornerstone of sustainable urban form, enhancing the potential for more sustainable lifestyles and fewer greenhouse gas emissions. To explore the relationship between urban density and residential ... -
Will implementation of high-quality bicycle parking facilities make cycling more attractive in city central areas
Tran, Phong Vuoc (Master thesis, 2021)Den Norske Transport Planen 2022-2033, har et langsiktig mål mot en økning av sykkelandelen med 20% i byene, og 8% på landsbasis. For å oppnå disse målene, kreves det et kompleks samarbeid med alle selskaper, kommuner osv., ... -
Winter walking: The impact of pavement surface conditions on pedestrians' walking behavior during winter
Fossum, Magne (Doctoral theses at NTNU;2022:143, Doctoral thesis, 2022)Norsk sammendrag Målet med denne forskningen har vært å kvantifisere sammenhenger mellom fotgjengeres atferd (samt konsekvenser av atferd) og føreforhold om vinteren. Metodene har bestått av observasjonsstudier med ...