Browsing NTNU Open by Author "Forbregd, Tore Alexander"
Now showing items 1-6 of 6
-
Compromises between required and preferred features of mathematical definitions in mathematics education
Forbregd, Tore Alexander; Torkildsen, Hermund André; Kaspersen, Eivind; Solstad, Trygve (Chapter, 2022)The mathematics education literature distinguishes between the preferred and the required features of mathematical definitions. However, it is unclear whether and how this distinction differs between mathematical and ... -
Fleksibilitet i addisjon og multiplikasjon
Thorvaldsen, Oscar Brandal (Master thesis, 2022)I denne studien har jeg undersøkt elevers evne til å velge løsningsstrategier i regneartene addisjon og multiplikasjon. Hensikten har vært å finne ut om elever er i stand til å velge løsningsstrategier fleksibelt, og om ... -
Modellering i et kommogitivt perspektiv
Isachsen, Rune (Master thesis, 2020)Denne studien ser på en gruppe elevers arbeid med modellering gjennom en kommognitiv linse. Formålet med studien er å søke innsikt i elevenes diskursive objekter i arbeid med modelleringsoppgaver samt hvor i modelleringssyklusen ... -
Programmering og problemløsning i matematikk: En studie i hvordan programmering kan tilrettelegge for problemløsende aktivitet i matematikk
Nyutstumoen, Simen (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om hvordan programmering kan tilrettelegge for problemløsende aktivitet i matematikk. Høsten 2020 innførte Utdanningsdirektoratet en oppdatert lærerplan for matematikk, og med denne har ... -
Strukturkompetanse i tidleg algebra - Ein kvalitativ studie av elevar på 2. og 5. trinn sitt arbeid med figurfølger
Fjeldstad, Emilie Kvamme (Master thesis, 2018) -
Toward a unified account of definitions in mathematics education research: a systematic literature review
Torkildsen, Hermund André; Forbregd, Tore Alexander; Kaspersen, Eivind Skoland; Solstad, Trygve (Peer reviewed; Journal article, 2023)In this paper, we provide a conceptual framework of the central aspects of mathematical definitions discussed in the mathematics education literature. Based on a systematic literature review, we found that characterizations ...