Blar i NTNU Open på forfatter "Fjørtoft, Henning"
-
Affordances of narrative and numerical data: A social-semiotic approach to data use
Fjørtoft, Henning; Lai, Mei Kuin (Peer reviewed; Journal article, 2020)Data use in education is a sensemaking process in which practitioners and researchers interact with different systems of meaning such as anecdotes or spreadsheets. The representational qualities of data and their influence ... -
Assessment decision-making in vocational education and training
Fjørtoft, Henning; Morud, Elin Bø (Peer reviewed; Journal article, 2021)Assessment decision making is a highly contextual phenomenon. In this paper, we explore this topic in vocational education and training (VET). Thirty-eight teachers from five Norwegian upper secondary schools were interviewed ... -
Assessment Policies in VET. Wicked Problems and Conflicting Expectations
Leonardsen, Julie; Fjørtoft, Henning (Journal article; Peer reviewed, 2021) -
Bruk av dataspill i norskundervisning: En casestudie om Loneliness og tekstproduksjon
Hollås, Synne (Master thesis, 2024)Dataspill er utbredt blant dagens ungdom. Samtidig er det ulike syn på hvilke effekter dette har. I den sammenheng ønsker denne oppgaven å undersøke om dataspill kan brukes i norskundervisningen. For å undersøke dette ... -
Bruk av digitalt læringsmateriell i norskfaget i begynneropplæringen: Fordeler og ulemper ved bruk av «Salaby 1-2 norsk» og «Pickatale».
Slind, Oda Mathilde Alstad (Master thesis, 2022)På grunn av digitaliseringens fremvekst er det høyst aktuelt å jobbe for at barn får god digital opplæring i skolen allerede fra førsteklasse. Digital kompetanse er essensielt å ha med seg i dagens samfunn, fordi teknologien ... -
Disciplinary literacy in religious education: the role and relevance of reading
Unstad, Lars; Fjørtoft, Henning (Peer reviewed; Journal article, 2020)Although religion has played a key role in reading instruction in many education systems, this position has been challenged by increasing religious diversity and the spread of non-religious worldviews. Simultaneously, there ... -
En casestudie av kognitive aspekter ved funksjonell skriving i begynneropplæringen
Linækkeren, Hanne Marielle (Master thesis, 2021)Innenfor begynneropplæring diskuteres det ulike innganger til elevenes skriftspråksopplæring. I denne masteroppgaven er temaet styrking av begynneropplæring i skriving. Undersøkelsen er utført innenfor et større prosjekt, ... -
En flermetodestudie om anvendelse av håndskriftsflyt og staving for identifisering av førstetrinnselevers skrivekompetanse
Sandnes, Karoline Giske (Master thesis, 2024)I dag har man ingen overordnede kvalitetssystem for vurdering av elevers skriveutvikling og skrivekompetanse i begynneropplæringen i norsk skole. Det medfører en utfordring når elever som står i fare for å ikke ha forventet ... -
Examining the theoretical positionings of data use interventions: A scoping review
Lai, Mei Kuin; Fjørtoft, Henning; Li, Mengnan (Journal article; Peer reviewed, 2023)Studies of data use tend to focus on empirical work, with a corresponding lack of theorization. We conducted a scoping review drawing on hermeneutics to understand how researchers theoretically position data use interventions ... -
The Five Faces of an Assessor: Conceptualizing the Enactment of Teacher Assessment Identity in Vocational Education and Training
Leonardsen, Julie; Utvær, Britt Karin Støen; Fjørtoft, Henning (Peer reviewed; Journal article, 2022)Teacher assessment practice is affected by a complex set of cognitive and affective traits, as well as institutional contexts. There is a dearth of research on sociocultural influences on teachers’ assessment identity. ... -
How curriculum and assessment policies affect the role of reading in an assessment culture: a New Zealand case study
Fjørtoft, Henning; Lai, Mei Kuin; Li, Mengnan (Peer reviewed; Journal article, 2024)Reading assessment is a critical feature of education systems. The aim of this study is to explore reading assessment policy in the New Zealand (NZ) assessment culture. We reviewed research publications, national policy ... -
Jeg har ikke svart på spørsmålene, fordi vi feirer jul på vanlig måte.
Straten, Mathea JHM (Master thesis, 2024)Sammendrag Bakgrunnen for denne studien er at synet på læring har forandret seg mye de siste årene. Den nye læreplanen er basert på et sosiokulturelt læringssyn som betyr at elevene istedenfor å ta imot kunnskap fra læreren, ... -
Jordsanger: Økokritiske analyser av Inger Christensens lange dikt
Fjørtoft, Henning (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2011:257, Doctoral thesis, 2011) -
Juridisk literacy i skolen. Ikke-juristers lovtekstlesing og rettsanvendelse
Fjørtoft, Henning; Vatn, Gunhild Åm; Eriksen, Pia Farstad (Journal article; Peer reviewed, 2017)Lovtekster regulerer viktige samfunnsområder, og anvendes som verktøy for å utøve skjønn og ta avgjørelser i ulike virksomheter. Artikkelen undersøker hvordan opplæringslova (Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa) ... -
Kan karakterfrie semestre forbedre læreres vurderingspraksis i norskfaget?
Halgunset, Joakim (Master thesis, 2022)Vurdering har fått et større fokus i den norske skole de siste 20 årene. Karakterer har lenge vært vurderingsnormen i det norske skolesystemet, men i senere tid har karakterfrie semester blitt løftet frem som positivt for ... -
Kritisk literacy og sosiale medier
Vikan, Hanne (Master thesis, 2020)Problemstillingen for denne masteroppgaven har vært; "Hvordan utøver en gruppe ungdomsskoleelever kritisk literacy i møte med et rådgivende blogginnlegg?" Blogginnlegget "Hvorfor bli vegetarianer" er skrevet av influencer ... -
Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018
Unstad, Lars; Jørgensen, Camilla Stabel; Fjørtoft, Henning (Journal article; Peer reviewed, 2020) -
Leveraging situated strategies in research–practice partnerships: Participatory dialogue in a Norwegian school
Fjørtoft, Henning; Sandvik, Lise Vikan (Peer reviewed; Journal article, 2021)Research–practice partnerships (RPPs) have been embraced as a way to increase the relevance of educational research for practice. RPPs typically focus on existing problems of practice and require researchers and practitioners ... -
Making sense of standards: Validity in English assessment in vocational classrooms
Tønnessen, Kristin (Master thesis, 2020)I det norske skolesystemet er det ikke mange retningslinjer for hvordan lærere skal gå fram i prosessen med å implementere læreplanen til praksis i klasserommet. Lærere og elever må skape en mening med læreplanen, og hvordan ... -
Meningsfull skriving på 1. trinn
Svingen, Anita (Master thesis, 2022)Sammendrag I denne studien undersøker jeg hvordan tre førsteklassinger skriver tekster etter meningsfulle skriveoppdrag, basert på teori om funksjonell skriving. Jeg har sett spesielt på hvilke spor som finnes i elevtekstene ...