Blar i NTNU Open på forfatter "Ferrara, Lindsay Nicole"
-
Audisme - en litteraturgjennomgang
Myklebust, Pernille Wollan (Bachelor thesis, 2021)Gjennom problemstillingen «Hvordan presenteres og forstås begrepet audisme i litteraturen og hvordan kan de forskjellige vinklingene og forståelsene av dette begrepet sees i sammenheng?» har denne oppgaven som hensikt å ... -
Audisme og dets ringvirkninger i skolen: Døve og hørselshemmede elevers møte med skolesystemet
Hatlebrekke, Rita Hjelle (Bachelor thesis, 2021)Opplæring av døve og hørselshemmede har de siste årene flyttet seg fra døveskoler til nærskoler. Flere studier viser at mange døve og hørselshemmede elever opplever samtlige former for audisme på skolen og i løpet av ... -
Audismens former og tolkens makt
Børthus, Sanne Emilie (Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven tar utgangspunkt i audisme, med spesielt fokus på tegnspråktolker som utfører diskriminering mot døve. Begrepet audisme definerer diskriminering mot døve, på samme måte som rasisme definerer ... -
Avbildende Referanseuttrykk i Tegnspråk
Løberg, Frida Elisabeth (Bachelor thesis, 2022)For å effektivisere en diskurs forutsetter det å kunne etablere og opprettholde referenter. Denne teksten skal se nærmere på hva litteraturen sier om avbildende referenter, herunder avbildende tegn og konstruert handling, ... -
Coordinating signs and eye gaze in the depiction of directions and spatial scenes by fluent and L2 signers of Norwegian Sign Language
Ferrara, Lindsay Nicole (Journal article; Peer reviewed, 2019)The current study investigates the coordination of signs and eye gaze during depictions of directions and spatial scenes by fluent and second language (L2) signers of Norwegian Sign Language. First, findings show that ... -
A cross-linguistic comparison of reference across five signed languages
Ferrara, Lindsay Nicole; Anible, Benjamin Donald; Hodge, Gabrielle; Jantunen, Tommi; Leeson, Lorraine; Mesch, Johanna; Nilsson, Anna-Lena (Peer reviewed; Journal article, 2022)Do signers of different signed languages establish and maintain reference the same way? Here we compare how signers of five Western deaf signed languages coordinate fully conventionalized forms with more richly improvised ... -
Depicting and describing meanings with iconic signs in Norwegian Sign Language
Ferrara, Lindsay Nicole; Halvorsen, Rolf Piene (Journal article; Peer reviewed, 2017)There is growing momentum towards a theory of languaging that acknowledges the diverse semiotic repertoires people use with each other. This paper contributes to this goal by providing further evidence from signed language ... -
Describing spatial layouts as an M2 signed language learner
Ferrara, Lindsay Nicole; Nilsson, Anna-Lena (Journal article; Peer reviewed, 2017)This study explores the L2M2 acquisition of Norwegian Sign Language by hearing adults, with a focus on the production and use of depicting signs. A group of students and their instructors were asked to respond to prompt ... -
Døvheit, ulike perspektiv og media sin framstilling
Woldseth, Hilde (Bachelor thesis, 2024)Denne litteraturgjennomgangen utforskar media sin framstilling av døve og omgrepet ‘døvheit’. For å kartleggje kva døvheit tyder er det essensielt å vurdere konseptet både frå majoriteten sitt medisinske perspektiv, samt ... -
En litteraturgjennomgang - Døve barn og unges vei til lesing
Baardsen, Trine Skretting (Bachelor thesis, 2022)Historisk sett har døve blitt betegnet som en lesesvak gruppe i møte med storsamfunnets språk. Utvikling av grunnleggende leseferdigheter for døve barn og unge krever i gjennomsnitt 3-4 år ekstra sammenlignet hørende barn ... -
En studie av konstruert handling og avbildende tegn i spontan og planlagt fortelling
Johnsen, Karoline Marie Hjertaas; Lohse Cecilie Westby; Ludvigsen Lotte; Rosvold, Ida Elise (Bachelor thesis, 2019)Oppgavens formål er å forbedre kunnskapen om hvordan erfarne tegnspråkbrukere benytter seg av avbildende tegn og konstruert handling i spontan og planlagt fortelling, med utgangspunkt i problemstillingen: Hvor ofte og ... -
Hva er audisme, og hvordan manifesterer det seg for døve mennesker i det offentlige rom?
Leistad, Sunniva Estensgård (Bachelor thesis, 2021)Norge er et sammensatt samfunn med mange minoriteter. Selv om vi alle lever som en del av dette mangfoldige samfunnet, er diskriminering noe som forekommer. Denne oppgaven tar for seg diskriminering basert på hørsel. ... -
Hva er audisme, og hvordan manifesterer det seg i opplæringen av døve og hørselshemmede barn?
Sæbø, Sølvi (Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven er en litteraturbasert studie der det er sett på hva ulike forfattere har skrevet om hva audisme er og deretter er denne teorien brukt for å beskrive audisme i ulike eksempler fra opplæringen av døve og ... -
Hva er audisme, og utføres det institusjonell audisme ved å nekte døve å donere blod, legge ned døveskolene og avvikle botilbudet ved deltidsopplæringen hos Statped?
Reppe, Eirin. (Bachelor thesis, 2021)Diskriminering og undertrykkelse av døve personer er ikke et nytt fenomen. Formålet med denne oppgaven er å vise hvordan ulike institusjoner i Norge fremdeles utfører audisme. Begrepet audisme brukes for å skildre hvordan ... -
Hva er Literacy og hvordan kan dette utvikles hos døve barn og unge i storsamfunnets språk?
Kløvstad, Synne Joo (Bachelor thesis, 2022)En av de viktigste egenskapene i samfunnet er det å kunne lese. Dette er fordi det er på denne måten en tilegner seg viktig informasjon i dagens samfunn. Lesing er et sentralt tema for alle elever, men spesielt for døve. ... -
Hva er “literacy”, og hvordan kan døve barn og unge utvikle “literacy” i storsamfunnets språk?
Paulsen, Eirin Merethe (Bachelor thesis, 2022)Hva er “literacy”, og hvordan gir dette den døve minoriteten tilgang til storsamfunnets språk? Gjennom literacy-ferdigheter innen lesing og skriving får hørselshemmede barn og unge mulighet til å delta i samfunnet på lik ... -
Hva innebærer medisinske og kulturelle perspektiver på døvhet og hvordan gjenspeiles dette i samfunnet?
Tornes, Nina (Bachelor thesis, 2024)Formål: Formålet med oppgaven er å vise de ulike perspektivene av døvhet som blir omtalt og hvordan de ulike perspektivene kan se ut og vises i samfunnet. Metode: For å svare på min valgte problemstilling skal jeg bruke ... -
Iconicity as Multimodal, Polysemiotic, and Plurifunctional
Hodge, Gabrielle; Ferrara, Lindsay Nicole (Peer reviewed; Journal article, 2022)Investigations of iconicity in language, whereby interactants coordinate meaningful bodily actions to create resemblances, are prevalent across the human communication sciences. However, when it comes to analysing and ... -
Indeksikalitet i tegnspråk og talespråk
Aasmundtveit, Hanna (Bachelor thesis, 2024)Indeksikalitet handler om hvordan språk peker mot og kobles til ting, mennesker og steder på ulike måter. Clark (2003) har beskrevet to former for indeksikalitet: directing-to og placing-for. Directing-to flytter noens ... -
Indeksikalitet i teikn- og talespråk Korleis indikere til individ, objekt, tid og lokasjon gjennom peiking og plassering
Lindstrøm, Ingrid Isdal (Bachelor thesis, 2024)Det er mange ulike måtar ein kan uttrykke indeksikalitet i teikn- og talespråk. Indikering er ein viktig del i den kvardagslege kommunikasjon uavhengig av kva modalitet språket har, og er med på å fremme meiningsinnholdet ...