Blar i NTNU Open på forfatter "Ertsås, Turid Irgens"
-
Developing organizational knowledge in schools: The role of theory and theorizing in collective capacity building
Ertsås, Turid Irgens; Irgens, Eirik J. (Peer reviewed; Journal article, 2021)Developing knowledge in education systems is essential in capacity building. When the intention is to build collective capacity and sustain the capacity in schools, we claim there is a need to understand how organizational ... -
Fra utdanning til yrkesutøvelse - seks nyutdannede lærere forteller
Leonardsen, Julie Klovholt (Master thesis, 2016)I denne kvalitative, fenomenologiske studien forteller seks nyutdannede lektorer om hvordan de opplever overgangen fra utdanning til yrkesutøvelse. Skolen de er ansatt ved har i skoleåret 2014-2015, gjort omfattende endringer ... -
Kontaktlærerarbeid i videregående skole: En kvalitativ studie av kontaktlæreres utvikling av praksiskunnskap
Ertsås, Turid Irgens (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2011:205, Doctoral thesis, 2011)Avhandlingens tittel er Kontaktlærerarbeid i videregående skole – En kvalitativ studie av kontaktlæreres utvikling av praksiskunnskap. Mitt utgangspunkt for å studere hvordan kontaktlærere i videregående skole utvikler sin ... -
Læreres tilrettelegging for tilpasset opplæring og inkludering
Stray, Kaspara Birkeland (Master thesis, 2018)Innledning og problemstilling: Statistikk fra Statistisk sentralbyrå (2017) viser at bare 59 % av elever i yrkesfaglig utdanningsprogram fullfører i løpet av fem år. I tillegg trekker Nordahl et al. (2018) frem i rapporten, ... -
Læreres yrkesutøvelse i dagens kontekst - En kvalitativ studie av hvordan lærere opplever betydningen av dagens kontekst i sin yrkesutøvelse
Amdal, Irina Ivashenko (Master thesis, 2015)Andy Hargreaves og Ivor Goodson (2003) plasserer læreryrket i sentrum av samfunnsutviklingen og sier at «Teachers are the midwives of the knowledge society». Med utgangspunkt i lærernes avgjørende rolle for samfunnets ... -
Lærernes rolle i yrkesrettet norskopplæring - En kvalitativ studie av lærernes kunnskapsutvikling
Bratseth, Kristin Brandlien (Master thesis, 2017)Tittelen på denne masterstudien er Lærernes rolle i yrkesrettet norskopplæring - en kvalitativ studie av lærernes kunnskapsutvikling. Mitt utgangspunkt for å studere hvordan lærere i yrkesrettet norskopplæring utvikler sin ...