Browsing NTNU Open by Author "Enge, Ole"
Now showing items 1-20 of 25
-
Bevisrelaterte kompetanser i læreplanen LK20 for matematikk i grunnskolen
Valenta, Anita; Enge, Ole (Peer reviewed; Journal article, 2020)Forskere innen matematikkdidaktikk er tydelige på at økt vektlegging av arbeid med bevis allerede i grunnskolen støtter elevers meningsskaping i matematikk og danner grunnlag for utvikling av dyp forståelse for begreper ... -
Bruk av samtaler og diskusjoner i arbeid med generelle hypoteser
Steinsland, Marta (Master thesis, 2024)Temaet for denne studien er lærerens bruk av samtaler og diskusjoner for å utvikle elevenes arbeid innenfor generelle hypoteser. Her ser jeg på hvilke lærergrep læreren benytter seg av for å best mulig støtte og veilede ... -
Design og analyse av undervisning om induksjonsprinsippet
Kjevik, Ingeborg Enes; Øye, Signe Ingvarda (Master thesis, 2024)I denne studien har vi undersøkt et TDS-basert forskerspørsmål som er følgende: «Hvilke muliggjørende- og forhindrende faktorer kan påvirke elever i matematikk R2 sin mulighet til å anvende induksjonsprinsippet i en ... -
Design og analyse av undervisning om induksjonsprinsippet
Kjevik, Ingeborg Enes; Øye, Signe Ingvarda (Master thesis, 2024)I denne studien har vi undersøkt et TDS-basert forskerspørsmål som er følgende: «Hvilke muliggjørende- og forhindrende faktorer kan påvirke elever i matematikk R2 sin mulighet til å anvende induksjonsprinsippet i en ... -
Elever og nasjonale prøver i regning: En kvalitativ studie om ulike faktorer som kan påvirke resultatene på de nasjonale prøvene i regning
Gundersen, Marie Navestad (Master thesis, 2014)De nasjonale prøvene i regning har blitt avholdt siden 2004, og hvert år blir det vist at guttene gjør det bedre enn jentene. Hensikten med denne oppgaven er å belyse ulike faktorer som kan påvirke resultatet på disse ... -
Elevers arbeid med konkretiseringsmateriellet sjakkbrettet
Brønstad, Kristin Toresen (Master thesis, 2018) -
En kvalitativ studie av elevers utfordringer med negative tall på 4. trinn
Rødset, Anniken (Master thesis, 2020)Formålet med denne studien er å kartlegge hvilke utfordringer 4. trinnselever møter på når de arbeider med negative tall, og hvilke representasjoner de selv tar i bruk for løse oppgaver som inneholder negative tall. Målet ... -
Generalisering av figurmønster - En kvalitativ studie om hvilke utfordringer 5.klasseelever møter i generaliseringen av lineære figurmønster
Kvande, Malin (Master thesis, 2017) -
Initial participation in a reasoning-and-proving discourse in elementary school teacher education
Arnesen, Kristin Krogh; Enge, Ole; Rø, Kirsti; Valenta, Anita (Chapter, 2019)Based on a commognitive framework, we analyse the reasoning-and-proving processes of two teachers, and we identify the actions and routines that are visible when working on a given task. The data consist of video recordings ... -
Jakten på aha-opplevelser En kvalitativ studie av matematiske resonneringsprosesser hos elever på 10. trinn
Solli, Olav Martens (Master thesis, 2022)Sammendrag Denne studien undersøker kjennetegn på individuell matematisk resonnering hos elever på 10. trinn. Formålet har vært å bidra med kunnskap om matematisk resonnering i skolen. Studiens forskningsspørsmål har vært ... -
Jeg ble litt overasket over hvor mye elevene kan. En kvalitativ studie med fokus på læreres bruk av ulike læringsaktiviteter, helklassesamtale og samtaletrekk som redskap for å skape en aktiv tilnærming til matematikkfaget.
Bordal, Beate Schrader (Master thesis, 2020)Jeg ble litt overasket over hvor mye elevene kan, er en kvalitativ studie hvor jeg ser på læreres bruk av ulike læringsaktiviteter, helklassesamtale og samtaletrekk som redskap for å skape en aktiv tilnærming til ... -
"Jeg vet hvorfor, men jeg synes det er så vanskelig å forklare" - En empirisk studie av hva som kjennetegner 6-7 åringens språk i samtale om matematikk
Midtsand, Maren Wettland (Master thesis, 2018) -
Klasseromsintervensjoner knyttet til bevis i grunnskolen
Eklo, Aasmund Fossheim; Vedvik, Daniel (Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven er en systematisk litteraturstudie som presenterer en oversikt over klasseromsforskning som forsøker å besvare utfordringer knyttet til læring og undervisning av bevis i grunnskolen. Det ... -
Kva seier elevar på 8. trinn om deria bruk av tilbakemeldingar?
Osmundsen, Hege (Master thesis, 2020)Målet med denne masteroppgåva har vore å undersøkje kva elevar seier om bruk av skriftlege tilbakemeldingar frå lærar i undervegsvurdering i matematikk. Utgangspunktet for oppgåva ligg i forsking som seier at tilbakemeldingar ... -
Lesson Plays as a Mirror on Prospective Teachers' Professional Knowledge for Mathematics Teaching
Dahl, Heidi; Enge, Ole; Hansen, Torkel Haugan; Valenta, Anita (Journal article; Peer reviewed, 2019)In this study, we analyse 23 prospective teachers’ lesson plans for short whole-class mathematics discussions held with students at a middle school. The plans are in the form of "lesson plays", where an imagined discussion ... -
Modellframkallande aktivitetar som metode for å oppnå relevans
Enoksen, Eva Holthe (Master thesis, 2024)Temaet for studien er bruk av matematisk modellering for å skape relevans i matematikkundervisninga på det yrkesfaglege utdanningsprogrammet Frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign. Både matematisk modellering og ... -
Narratives constructed in the discourse on early fractions
Enge, Ole; Valenta, Anita (Chapter, 2018) -
Rapport som tankeavslørende dokumentasjon i en modellfremkallende aktivitet.
Nygård, Ingrid Lokna (Master thesis, 2019) -
Resonnering og bevis: En kvalitativ studie av mulighetene for resonnering og bevis i en matematikklærebok for 8.trinn.
Wendelborg, Terese Amalie (Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvilke muligheter det er for resonnering og bevis i en lærebok skrevet til den nye læreplanen, LK20. Hensikten med studien er å bidra til forskningsfeltet angående resonnering og bevis i ... -
Revitalizing Sustainability in Mathematics Education: The Case of the New Norwegian Curriculum
Tesfamicael, Solomon A.; Enge, Ole (Peer reviewed; Journal article, 2024)This paper aims to discuss the revitalization of education for sustainable development (ESD) in mathematics education, particularly in relation to mathematics curricula for grades 1–10, using the example of the new Norwegian ...