Browsing NTNU Open by Author "Eidheim, Ole Christian"
Now showing items 1-17 of 17
-
A Study on AI Behaviour & Complex Navigation
Braathen, Mathias; Holt, Eyvind Nikolai (Bachelor thesis, 2020)AI oppførsel og navigasjon er et relativt nytt tema innenfor dataspill, siden populariteten deres har steget betydelig siden slutten av 1900-tallet. Det finnes mange forskjellige måter å kontrollere AI på, samt å finne en ... -
Anomaly Detection in Vibration-Like Data Using Autoencoders
Storvik, Simen Moen (Bachelor thesis, 2019)Høy-frekvent sensordata fra industrielt maskineri blir stadig lettere å samle og analysere, og samtidig øker viljen til å skulle gjøre dette. Dagens monitoreringssystem kommer ofte til kort når det gjelder å bruke mulighetene ... -
Biometrisk autentisering av smarttelefonbrukere ved hjelp av akselerometerdata
Nordal, Sindre Toft (Bachelor thesis, 2019)Biometrisk autentisering er et populært forskningsområde grunnet behovet for økt sikkerhet for smarttelefoner. Etterhvert som antallet smarttelefoner i samfunnet øker, øker også mulighetene vi har til å bruke dem. Det økte ... -
Bruk av maskinlæring til å predikere fremtidige interessepunkter i et dataspill
Bjørseth, Petter; Dao, Kevin; Ellevold, Ludvig (Bachelor thesis, 2019)E-sport er et fenomen hvor utøvere konkurerrerer mot hverandre i dataspill. E-sport har vokst voldsomt de siste årene, og følges av millioner verden over. I spill som Dota 2, League of Legends og Counter-Strike: Global ... -
Combining Reinforcement Learning and Unreal Engine's AI-tools to Create Intelligent Bots
Bakhmadov, Magomed; Fridheim, Marius (Bachelor thesis, 2020)Bacheloroppgaven er delt inn i en utviklings- og forskningsdel. I utviklingsdelen lager vi et system for Unreal Engine 4 som lar folk ta i bruk maskinlæring for å lage bots. Det er ingen støtte direkte i UE4 for maskinlæring, ... -
Document Classification using Object Detection with Deep Learning
Christiansen, Herman; Johansen, Aleksander; Sørlie, Lars (Bachelor thesis, 2020)Datasyn er en del av det større feltet kunstig intelligens og har stadig vokst siden midten av 1900-tallet. Målet med datamaskinvisjonen er at datamaskinen skal oppdage og evaluere objekter i et visuelt medium som bilder ... -
Implementation and comparison of different machine learning models' ability to predict travel time of public transport
Haugum, Terje; Punsvik, Bjørn Kristian; Wichstrøm, Brage (Bachelor thesis, 2020)I dette studiet ønsker vi å bruke maskinlæringsmodeller på sanntidsdata for å prediktere ankomsttidene av busser. Den overordnede oppgaven er å prediktere forandringer fra de planlagte busstidene som eksisterer i Oslo ved ... -
Improving classification of scanned documents using page stream segmentation and deep learning
Braaten, Rolv-Arild; Indal, August Bobakk; Sæther, Joakim (Bachelor thesis, 2019)Denne rapporten sammenligner diverse metoder for å forbedre nøyaktigheten på klassifisering av norske kommunale dokumenter. Vi grupperer sammen sider ved hjelp av ulike modeller som ser etter relasjoner mellom sider, før ... -
New Approaches for Representation and Segmentation of Organs in CT and MR Scans
Eidheim, Ole Christian (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:79, Doctoral thesis, 2009)Analysis of medical images is resource demanding and time-consuming, and automatic procedures are needed to reduce the workload of medical staff in a pre-operative planning phase. In this thesis, the main focus has been ... -
Reconstruction of hepatic vessels from CT scans
Eidheim, Ole Christian (Master thesis, 2005)Deriving liver vessel structure from CT scans manually is time consuming and error prone. An automatic procedure that could help the radiologist in her analysis is therefore needed. We present two algorithms to preprocess ... -
Segmentation of Neuro Tumours: from MR and Ultrasound images
Gjedrem, Stian Dalene; Navestad, Gunn Marie (Master thesis, 2005)We have implemented and tested segmentation methods for segmenting brain tumours from magnetic resonance (MR) and ultrasound data. Our work in this thesis mainly focuses on active contours, both parametric (snakes) and ... -
Simple-Web-Server: a fast and flexible HTTP/1.1 C++ client and server library
Eidheim, Ole Christian (Journal article; Peer reviewed, 2019)The programming language C++ is commonly used for resource intensive tasks. Simple- Web-Server is a library that can be utilized in C++ applications to implement web-resources or perform HTTP or HTTPS requests in a simple ... -
Spiking Neural Networks: A Survey
Skaug, Oscar Tideman (Bachelor thesis, 2020)Hensikten med oppgaven er å støtte læring og forskning for fakultetet for informasjonsteknologi og elektroteknikk for universitetet, gjennom forskning om nylige fremskritt i maskinlæring. Oppgaven antar at leseren har noe ... -
The fundamentals of debuggers and the challenges of Reverse Debugging
Nordmark, Elena Falkenberg (Bachelor thesis, 2019)Per i dag er ikke begrepet revers debugging velkjent. Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvorfor det er slik, hvordan debuggere kan bevege seg baklengs, samt hvorfor det ikke er bedre implementert. I tillegg vil ... -
Utvikling av en webapplikasjon for å tilgjengeliggjøre analyse av trender i mediebildet, og forskning på norsk sentimentanalyse ved bruk av maskinlæring
Hammer, Andreas; Rosvoll, Dina; Skaug, Oda Steinland (Bachelor thesis, 2019)Bacheloren består av en todelt oppgave, med fokus på systemutvikling og maskinlæring. Første del består av en webapplikasjon som forenkler og tilgjengeliggjør sentimentanalyse på entiteter i media. Den andre delen ... -
Utvikling av en webapplikasjon for planlegging og gjennomføring av fagaktiviteter ved bruk av React, TypeScript og ASP.NET Core
Hjelle, Sara; Stavseng, Ådne Eide; Ådnanes, Stian (Bachelor thesis, 2020)Norconsult Informasjonssystemer har sterkt fokus på å utvikle de ansattes fagkunnskap, og har i dag en etablert prosess for planlegging og gjennomføring av fagaktiviteter. For å holde oversikt over prosessen, har de tidligere ... -
Utvikling av virtuelle kameradroner som plugin i unreal engine
Andresen, Sebastian Martin; Gram, Hans-Jeiger; Valen, Ruben Solvang (Bachelor thesis, 2020)Med stadig flere flerspiller spill der konkurranse er hovedfokus er det nødvendig å ha et system for automatisk observasjon. Det finnes få open-source løsninger for dette i dag. Derfor ønsket Riddlebit Software å utvikle ...