Browsing NTNU Open by Author "Eide, Kristin Melum"
Now showing items 1-20 of 68
-
Acquiring variation: A study of children’s and adults’ embedded clause word orders in Norwegian – distribution, development and effects
Ringstad, Tina Louise Strømholt (Doctoral theses at NTNU;2021:139, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag Denne avhandlinga undersøker grammatisk variasjon i vaksenspråk og i førstespråkstileigning, altså barns tileigning av morsmålet sitt. Å lære meir om korleis tileigning av variasjon går føre seg kan gi viktige ... -
Aktionsart og Aspekt: En semantisk analyse av vekslinga mellom -e og -en i nordnorske fortidspartisipper
Bremnes, Heming Strømholt (Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven tar for seg to ulike sterke fortidspartisipper i nordnorsk (hovedsakelig Troms-mål), der man i intransitive verb har ei veksling mellom vanlig supinumsending -e og det som antakelig opphavlig har vært ... -
Andrespråksinnlæreres reaksjon på avvik i norsk: En eye-tracking-undersøkelse av effekter av finitt- og tempusavvik på språkprosessering
Krogstad, Robert Wiktor (Master thesis, 2023)Alle setningene under i 1A-D er eksempler på eksperimentets stimuli. Setning 1A har sekvensen plassert i en kontekst der den morfologiske verbformen, infinitiv, passer inn i setningen. I de neste tre setningene fører ... -
Aspekt i norske og franske fortidstempus
Sørensen, Nora (Bachelor thesis, 2021) -
"Å framføre et velformulert resonnement" - Krav til språkføring og fremstilling i BA nordisk språk og litteratur
Gynnild, Vidar; Eide, Kristin Melum (Journal article; Peer reviewed, 2015)The authors examine how learning objectives were implemented in a study program named “Bachelor of Scandinavian language and literature” at the Norwegian University of Science and Technology (NTNU). One of the authors played ... -
Biolingvistikk - en undersøkelse av språkets biologiske fundament
Slungård, Staale (Bachelor thesis, 2020) -
Bortfall av obligatoriske seg-refleksiver: En studie av mønsterlån fra engelsk til norsk
Sunde, Anne Mette (Master thesis, 2013)Denne masteroppgaven er en studie av hvordan utvalgte inherent refleksive verb i norsk ser ut til å miste sitt obligatoriske refleksivpronomen seg. Det er grunn til å mistenke at dette nye mønsteret skyldes påvirkning fra ... -
Byggeklossar i barnespråk: Om tre norske born si tileigning av funksjonelle kategoriar
Larsen, Tina Louise Ringstad (Master thesis, 2014)Eit viktig område av språkvitskapen tar føre seg korleis born lærer språk. Denne masteroppgåva ser konkret på korleis tre norske born tileignar seg funksjonelle kategoriar, meir spesifikt hjelpeverb, negasjon, topikalisering, ... -
Competition at the Left Edge: Left-Dislocation vs. Topicalization in Heritage Germanic
Bousquette, Joshua; Eide, Kristin Melum; Hjelde, Arnstein; Putnam, Michael Travis (Chapter, 2021)The present work analyses left dislocation (LD) in Heritage German and Heritage Norwegian as a phenomenon of the left periphery of the clause. Fieldwork conducted from the 1940s through the 2010s shows both a robust ... -
Counterfactual Present Perfects
Eide, Kristin Melum (Chapter; Peer reviewed, 2017) -
Den herre språkdama på de derre tekstlabben
Eide, Kristin Melum; Julien, Marit; Jenstad, Tor Erik (Peer reviewed; Journal article, 2020)Complex demonstratives consist of a definite element (in Norwegian e.g. den or sa) followed by a deictic element which can be proximal (‘here’) or distal (‘there’). In Norwegian there is much variation in complex demonstratives, ... -
Den morfologiske finittdistinksjonen i norsk andrespråkstilegnelse
Sundby, Trym Håkon (Bachelor thesis, 2021) -
«Det er viktig å slappe av og ikke bli opptatt hele tiden»: Om aspekt i norske andrespråkstekster
Aspelin, Anne Cecilie (Master thesis, 2013)Denne oppgaven tar for seg utfordringene norske andrespråksinnlærere har når det gjelder bruken av verbene være, bli, ha og få. Bakgrunnen for problemene skyldes at innlærerne ikke behersker det aspektuelle skillet disse ... -
Det nære og det fjerne En undersøkelse av tyske og polske innlæreres tilegnelse av fortid i norsk
Mogen, Anna (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven tematiserer jeg N2-tilegnelse av fortid og distinksjonen mellom nær og fjern fortid i norsk. Jeg undersøker bruken av de norske fortidsformene hos tyskspråklige og polskspråklige informanter gjennom ... -
Digital læring som verktøy i unge innvandreres andrespråksinnlæring
Skaanes, Ann Helen (Bachelor thesis, 2020)Norsk som andrespråk er et bredt fagfelt, og gruppen som skal lære seg norsk som andrespråk er både barn, unge og voksne. I denne bacheloroppgaven har jeg laget tre oppgavesett i norsk for unge innvandrere. Målet med disse ... -
Dobbel bestemthet i Norsk mellomspråk : en komparativ korpusundersøkelse
Gjerdset, Solveig (Master thesis, 2016) -
Eksplisitt grammatikkundervising i skulen
Lindås, Tonje (Master thesis, 2022)Tema for denne oppgåva er didaktisering av avansert grammatikk tilpassa elevar i vidaregåande skule. Frå fleire hald vert det hevda at både lærarar, elevar og lærarstudentar har for dårlege grammatikkunnskapar, noko som ... -
Eksplisitt undervisning i V2-regelen for vaksne innlærarar av norsk som andrespråk - eit pilotprosjekt
Tranøy, Kathrine (Master thesis, 2023)I denne masteroppgåva har eg testa effekten av eksplisitt undervisning med fokus på innlæring av V2-regelen (verb second) i norsk setningsstruktur på vaksne innlærarar av norsk som andrespråk. Prosjektet er ein intervensjonsstudie ... -
Ellipsens syntaktiske struktur
Nygård, Mari; Eide, Kristin Melum; Åfarli, Tor Anders (Chapter; Peer reviewed, 2008) -
En nykonstruksjonistisk analyse av norske presenteringssetninger
Jordet, Eirin (Master thesis, 2016)Presenteringskonstruksjonen har blitt regnet som en instansiering av ergativitet, fordi objektet beholder sin opprinnelige posisjon på objektsplassen. Det at vi kan ha agentive objekter er et problem for Inakkusativhypotesen, ...