Browsing NTNU Open by Author "Eggen, Per-Odd"
Now showing items 1-19 of 19
-
Biokjemi i Kjemi 2 - En analyse av samsvaret mellom kompetansemål, læreverk og skriftlig eksamen
Skibeli, Kristine (Master thesis, 2018)To faktorer som ser ut til å ha stor innvirkning på undervisningen i norske klasserom i tillegg til læreplanen er læreverkene og skriftlig, sentralgitt eksamen. Eksamen og læreverkene er utarbeidet ut fra kompetansemålene ... -
Current chemistry: Experiments and Practice in Electrochemistry Education
Eggen, Per-Odd (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2010:93, Doctoral thesis, 2010) -
Development of an inventory for Alternative Conceptions among students in chemistry
Eggen, Per-Odd; Persson, Rolf Jonas; Jacobsen, Elisabeth Egholm; Hafskjold, Bjørn (Journal article; Peer reviewed, 2017)A Chemistry concept inventory has been developed for assessing students learning and identifying the alternative conceptions that students may have in general chemistry. The conceptions in question are assumed to be mainly ... -
Elektriske kretser, hva er nå det? En enkeltcasestudie som undersøker elevers forståelse for elektriske kretser
Olsen, Morten-André (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven er en studie av elevers forståelse for elektriske kretser. Bakgrunnen for studien er at temaet elektrisitet ofte virker abstrakt og begrepene uklare. Dette fører til at svært mange hverdagsforestillinger ... -
Elektroner i lærebøker - samsvarende og motstridende framstillinger i fysikk og kjemi
Sletvold, Maria Elisabeth (Master thesis, 2020)Elektroner er fundamentale i både fysikk og kjemi, men konteksten avgjør hvilke egenskaper ved dem som til enhver tid er relevante. Fagfeltene fysikk og kjemi har hver sine interesseområder og kan derfor betrakte elektronene ... -
Er kjemisk likevekt vanskelig å forstå?
Valberg, Regine (Master thesis, 2018)Kjemi blir ofte sett på som et fag som er krevende å lære. En mulig årsak er at modeller og begreper i faget er abstrakte. Tidligere forskning viser at studenter har vansker med å forstå kjemisk likevekt og at dette temaet ... -
First-year university students' perception of chemical bonding and bond energy
Aakre, Iselin Grav; Persson, Rolf Jonas; Lein, Hilde Lea; Eggen, Per-Odd (Peer reviewed; Journal article, 2021) -
“If we could have got a realistic situation…” – Learners’ voices indicating their potential to influence their mathematics learning processes.
Sachdeva, Shipra (Doctoral theses at NTNU;2024:108, Doctoral thesis, 2024)The Norwegian Education Act establishes learners’ right of learning to think critically, and to influence their learning processes, and the general part of Norwegian school curriculum underlines the same. The importance ... -
Konseptuell forståelse og bruken av mikro-makrooverganger i kjemi - En studie av kjemi 2-elevers konseptuelle forståelse (målt ved hjelp av et CCI verktøy) og bruk av mikro-makrooverganger i forklaringer av kjemiske fenomen
Leinæs, Jon-Abraham Lie (Master thesis, 2016)Mikronivået, makronivået og representasjonsnivå er sentrale didaktiske dimensjoner i kjemifaget. Et kjennetegn på konseptuell forståelse i kjemi er evnen til å se mikro- og makronivået i sammenheng, såkalte mikro-makrooverganger. ... -
Learners’ Critical Thinking About Learning Mathematics
Sachdeva, Shipra; Eggen, Per-Odd (Journal article; Peer reviewed, 2021)Developing critical thinking practices among young learners through mathematics education is a topic of attention for mathematics education research community. Learners’ critical thinking concerning cognitive and social ... -
Likevekt i læring, læring i likevekt?: En studie av kjemisk likevekt i forhold til undervisning.
Brimi, Aslak Opsahl; Hansen, Mari Roen (Master thesis, 2008)Kjemisk likevekt i forhold til undervisning er overordnet tema for denne masteroppgaven, og dette har vi sett på fra flere sider. Den første er fra et historisk perspektiv, inkludert temaets plass i eldre norske lærebøker. ... -
Partikler og partikkelmodellen - et dypdykk i elevers forklaringer om den abstrakte verden.
Sundt, Anette (Master thesis, 2020)Denne forskningsoppgaven bygger på kvalitative undersøkelser, og setter lys på elevers forståelse av partikler og partikkelmodellen. For å svare på problemstillingen har jeg valgt ut tre fokusområder som utgjør temaet for ... -
Science Camp 2017
Rossing, Nils Kristian; Vaagland, Henriette; Eggen, Per-Odd; Johansen, Astrid; Ervik, Hilde (Research report, 2017) -
Students' Critical Perceptions About Mathematics Education
Sachdeva, Shipra; Eggen, Per-Odd (Chapter, 2019)This paper presents excerpts from 10 semi-structured interviews conducted with 8th and 9th grade students in a Norwegian countryside school. Interviews were conducted to gain an insight into students' potential to critically ... -
Utvikling av begrepstester for å evaluere læringsdesign
Jakobsen, Anita Nordeng; Eggen, Per-Odd; Persson, Rolf Jonas; Mehli, Lisbeth (Journal article; Peer reviewed, 2021). -
Vurdering i Kjemi 1 - Kompetansen som testes på skriftlige prøver i lys av fremtidens kompetansebehov
Dalfest, Marianne Øvervatn (Master thesis, 2018)I denne studien har prøver tre kjemilærere ga til elevene sine gjennom ett skoleår blitt samlet inn. Det har blitt gjennomført en dokumentanalyse av prøvene for å svare på forskningsspørsmålet «På skriftlige prøver i Kjemi ... -
Vurdering i naturfag vg1
Helgen, Eva (Master thesis, 2019)I denne studien har jeg intervjuet tre naturfaglæreres vurderingspraksis på vg1 nivå. Intervjuene er analysert med tanke på å svare på problemstillingen: «Hvordan vurderer lærere elevene i naturfag Vg1?». For å diskutere ... -
“We learn it [mathematics] at school so one thinks that one will use it …”: Learners’ beliefs about relevance and importance of learning mathematics.
Sachdeva, Shipra; Eggen, Per-Odd (Journal article; Peer reviewed, 2023)Denne artikkelen viser at når skoleledere og lærere samhandler i et regionalt utviklingsprosjekt som forutsetter bruk av eksterne kunnskapsressurser som kartleggingsdata og kompetansepakker, forholder de seg til ... -
Å undervise i naturfag uten studiepoeng i faget - Et kvalitativt studie av fire læreres prioriteringer i naturfagundervisning
Fuglum, Lars Emil Sand (Master thesis, 2022)Januar 2014 stilte kunnskapsdepartementet et krav om at undervisningspersonale skal ha relevant kompetanse i faget han eller hun underviser i. Dette kravet gjaldt undervisningsfagene norsk, samisk, norsk tegnspråk, engelsk ...