Blar i NTNU Open på forfatter "Diesen, Even Igland"
-
Forbrytelsens fascinasjon og fiksjonalisert (selv)-framstilling i 1800-tallets forbryterviser
Diesen, Even Igland; Warberg, Silje Haugen (Chapter, 2021) -
Fordi vi e jo, som han sa, Non Stop, alle e forskjellig
Courcy, Johanne de (Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er en kvalitativ kasusstudie, og undersøker niendetrinnselevers utvikling av forståelse i lesning av og samtale om låten Påfugl. Metoder for datainnsamlingen er fortolkning og deltakende observasjon. ... -
Kjønnsfremføring og forvandling: En litterær analyse av kjønnskonstruksjoner i ungdomsromanen Pojkarna
Øien, Sunniva Skjelbred (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven undersøker hvordan vi kan forstå og arbeide med temaet kjønn i litteraturundervisningen. Blikket rettes mot ungdomslitteratur som tematiserer kjønn, og det gjøres en nærlesning av ungdomsromanen Pojkarna ... -
"Lysne" som lysning. Vestlandslyrikk og eksistensielt orientert litteraturundervisning
Harstad, Ola; Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland (Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen har til hensikt å bidra til den litteraturdidaktiske tenkningen om sanglyrikk. For å gjøre dette leses og lyttes det til låten «Lysne» av Erlend O. Nødtvedt og Erlend Apneseth Trio, med fokus på samspillet ... -
Motstand som didaktisk potensial i kreative skriveprosesser
Dagsland, Sindre; Diesen, Even Igland; Harstad, Ola (Peer reviewed; Journal article, 2020) -
Tradisjon og fornyelse i Draumkvedets teksthistorie
Diesen, Even Igland (Peer reviewed; Journal article, 2020)Artikkelen handler om Draumkvedet-tradisjonen og hvordan den endres i og gjennom utvalgte tekst- og medieuttrykk lest med vekt på Draumkvedet som pågående aktivitet. Til grunn for granskinga ligger en inkluderende oppfatning ... -
Trøblete tenåringstematikk. Rapplyrisk posisjonering og tekstkompetanse i elev- og studentproduksjoner
Diesen, Even Igland; Dagsland, Sindre; Harstad, Ola (Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen undersøker hvordan ungdomsskole - elever og lærerstudenter konstruerer lyriske rapper-jeg i egenkomponerte låter. Artikkelen springer ut av Lydrik(k)-prosjektet – et flerfaglig samarbeidsprosjekt mellom ...