Browsing NTNU Open by Author "Denstadli, Jon Martin"
Now showing items 1-20 of 25
-
Blomsterbransjen og kundetilfredshet - En kvantitativ studie om kundetilfreshet hos en lokal blomsterbutikk
Mørch, Charlotte (Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven går inn på kundetilfredshet hos en lokal blomsterbutikk, hvilke drivere som påvirker det, samt hva som er konsekvenser av kundetilfredshet. For å samle inn datamateriell for å undersøke dette ble det ... -
Boligpreferanser i Norge, muligheter for å implementere fellesfunksjoner i boligsektoren?
Bottolfsen, Christina Balteskard (Master thesis, 2022)Studien skal gi en bedre forståelse av hvilken interesse boligkjøpere har for boliger med fellesfunksjoner, og belyse hvordan fellesfunksjoner kan implementeres i bofellesskap og nabolag i større grad for å bidra til en ... -
Bruk av kjendis i reklame
Arnesen, Madelen; Ellingsen, Eirik André; Johnsen, Kristian Venås (Bachelor thesis, 2020)Denne bacheloroppgaven er en kvantitativ studie som har hovedfokus på bruk av kjente personer versus mindre kjente personer i markedsføring, og hvilken effekt det har for holdning til reklamen og holdning til merkevaren. ... -
El-varebil - økonomi, miljø eller symbolikk?
Denstadli, Jon Martin; Julsrud, Tom Erik; Schiefloe, Per Morten (Chapter, 2017)Diffusjon av nullutslippsbiler er viktig for å nå klimamålene for transportsektoren. Salget av el-biler i personbilmarkedet har økt mye, mens det går tregere i varebilmarkedet. Økt kunnskap om næringslivets vurderinger av ... -
En kvantitativ studie av holdninger til fisk hos studenter ved Blussuvoll ungdomsskole
Sørum, Hanne Ingdal; Hansen, Martin Jæger; Johansen, Martine (Bachelor thesis, 2019)Norge er i verdenstoppen når det gjelder å spise fisk og sjømat. Likevel har det vært en negativ utvikling av nordmenns sjømatkonsum, og vi spiser stadig mindre fisk sammenlignet med tidligere år. Mange forskere har forklart ... -
En kvantitativ studie av holdninger til fisk hos studenter ved Blussuvoll ungdomsskole
Sørum, Hanne Ingdal; Hansen, Martin Jæger; Johansen, Martine (Bachelor thesis, 2019)Norge er i verdenstoppen når det gjelder å spise fisk og sjømat. Likevel har det vært en negativ utvikling av nordmenns sjømatkonsum, og vi spiser stadig mindre fisk sammenlignet med tidligere år. Mange forskere har forklart ... -
En kvantitativ studie av hvilke faktorer som kan bidra til kjøp av brukte klær blant danske og norske kvinner i alderen 20-40 år.
Gjemdal, Sarah Elise; Seifnia, Sam; Bjørnskau Heimdal, Cecilie (Bachelor thesis, 2022)Klesindustrien er på verstingtoppen når det kommer til miljøskadelige og forurensende industrier. Til tross for et voksende fokus på bærekraftig kleskonsum, er det å kjøpe brukte klær fremdeles forbeholdt minoriteten. En ... -
The flight is valuable regardless of the carbon tax scheme: A case study of Norwegian leisure air travelers
Denstadli, Jon Martin; Veisten, Knut (Peer reviewed; Journal article, 2020)Various countries have introduced a carbon tax on air travel. Carbon taxation is controversial in that it may negatively influence tourism demand. Still, research investigating travelers' willingness to pay (WTP) such taxes ... -
Fordelsprogram i dagligvarebransjen
Andersen, Erling Almlid. Ellingsen, Fredrik. Lauglo, Anders. (Bachelor thesis, 2019)Fordelsprogram innen dagligvarebransjen har hatt økende tilstedeværelse på det norske markedet siden starten av 90-tallet. Alle de største aktørene benytter seg av sine egne program, med forskjellig funksjoner og design, ... -
Forklaringsfaktorer for holdning til og intensjon om bruk av selvskanningsappen ShopExpress
Skauge, Joakim Duun; Winge, Vegard Bergmann (Master thesis, 2020)Formålet med studien var å avklare konkrete faktorer som kan forklare hvorvidt kunder hos Coop Obs ønsker å ta i bruk den nye selvbetjeningsapplikasjonen ShopExpress eller ikke. For å besvare problemstillingen, utformet ... -
Forretningsmodellering i nye teknologibaserte virksomheter
Rørå, Morten (Master thesis, 2022)Forretningsmodellen beskriver en struktur av mekanismer en virksomhet benytter for å skape, levere og kapre verdi. Konseptet brukes for å beskrive hvordan virksomheter opererer, som et konseptuelt verktøy og som et sett ... -
"Generation Green" om miljøvennlige boligattributter
Bøgseth, Mikkel; Horgen, Stine Lilly; Moe, Simen; Svensson, Daniel (Bachelor thesis, 2021)Hensikten med oppgaven var å undersøke hvorvidt unge boligkjøpere prioriterer miljøvennlige boligattributter når de skal kjøpe bolig. Videre undersøkte vi hvordan betalingsvilligheten var for disse, og hvordan utvalget ... -
I hvilken grad fører håndball-EM 2020 til økonomisk tilførsel for Trondheimsregionen?
Wangen, Bendik; Løvås, Tobias Eid; Helgestad, Ole Martin; Sletner, Hadrian Mjøsund (Bachelor thesis, 2020)I denne oppgaven har vi analysert den økonomiske tilførselen til Trondheimsregionen som kom av håndball-EM for herrer 2020. Fokuset er utelukkende på inntektssiden av arrangementet hvor målsettingen har vært å kartlegge ... -
Individers villighet til å dele personlige data i banknæringen
Garli, Sondre. (Master thesis, 2020)Denne studien har sett på problemstillingen: «Hvilke faktorer kan forklare kundens villighet til å dele personlige data med banken?» For å belyse problemstillingen har studien benyttet en privacy calculus modell basert på ... -
Interessen for miljøvennlige boliger - en kvanitativ studie av kjøpsintensjon blant forbrukere i Oslo
Berg, Eirin Myrvang; Svehagen, Malene (Master thesis, 2023)Etterspørselen etter miljøvennlige boliger oppleves som lav blant utbyggerne i Norge, samtidig som bærekraftige løsninger for å redusere klimautslippene aldri har vært viktigere. Behovet for å bygge og bo i mer energieffektive ... -
Internasjonale arrangementer – ingen automatisk gullgruve for vertsbyene: en casestudie av Sjakk-OL i Tromsø 2014
Denstadli, Jon Martin; Solberg, Harry Arne (Journal article; Peer reviewed, 2017)Store idrettsarrangement skaper ofte forventninger om økonomiske gevinster for vertsregionen. Forskning viser imidlertid at dette ofte ikke slår til, og at virkeligheten kan være annerledes enn de optimistiske anslagene ... -
Moving small crafts and services enterprises towards green mobility practices: The role of change agents
Julsrud, Tom Erik; Denstadli, Jon Martin (Journal article, 2020)The uptake of electric vans in professional enterprises has been slow, and the interest in electric mobility is low compared to that of private consumers. To understand critical barriers, resistance, motivations and drivers ... -
Moving Towards Electrification of Workers’ Transportation: Identifying Key Motives for the Adoption of Electric Vans
Denstadli, Jon Martin; Julsrud, Tom Erik (Journal article; Peer reviewed, 2019)The large-scale diffusion of low-emission vehicles is required to increase the sustainability of the transport system. Statistics show strong and continued growth in the sales of electric and other low-emission vehicles ... -
Opplevelsen av grønn markedskommunikasjon i flybransjen – en kvantitativ studie blant norske forbrukere
Berg, Eirin Myrvang; Kopperstad, Ingvild Anna; Sanna, Rebekka; Vatn, Rita (Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven er en kvantitativ undersøkelse med formål å studere hvordan flybransjens grønne markedskommunikasjon oppleves av norske forbrukere, og hvilke konsekvenser dette kan ha for forbruker og merkevare. ... -
Smartphones, travel time-use, and attitudes to public transport services. Insights from an explorative study of urban dwellers in two Norwegian cities
Julsrud, Tom Erik; Denstadli, Jon Martin (Journal article, 2017)The uptake of mobile media with internet connection has increased rapidly in almost every part of the world, and this has significantly changed how public transport passengers use their travel time. Studies have documented ...