Blar i NTNU Open på forfatter "Dehlin, Erlend"
-
Crisis as opportunity: experiences of Norwegian school leaders during the COVID-19 pandemic
Jones, Mari-Ana; Dehlin, Erlend; Dons, Carl Fredrik; Skoglund, Kristin Norum (Journal article; Peer reviewed, 2021)Norwegian schools received a few days’ notice in March 2020 before closing in response to the COVID-19 pandemic. The complexity of school life was suddenly compounded by a serious and unstable situation. Amid this was the ... -
Drop your rules!
Heldal, Frode; Dehlin, Erlend (Chapter, 2017) -
Entrepreneurship Education in Higher Music Education
Toscher, Benjamin Daniel (Doctoral theses at NTNU;2021:193, Doctoral thesis, 2021)Summary of the thesis This dissertation answers the following research question: what is the role of entrepreneurship education in higher music education, and how can it facilitate the entrepreneurial learning of music ... -
The flesh and blood of improvisation : a study of everyday organizing
Dehlin, Erlend (Doctoral thesis at NTNU, Doctoral thesis, 2008-09) -
Friend and foe? Self-deception in organisations
Kuntz, Joana; Dehlin, Erlend (Peer reviewed; Journal article, 2019)Purpose Self-deception is generally deemed an adaptive psychological mechanism that ensures well-being, a sense of identity and social advancement. However, self-deception becomes maladaptive in organised environments ... -
In Search of Autonomy: Dancing With Rules
Heldal, Frode; Dehlin, Erlend (Peer reviewed; Journal article, 2021)Purpose: Autonomy in organisations cannot exist without rules nor relationships. Yet, previous research tends to elicit understandings of autonomy as freedom from external constraints to enact free individual will. And ... -
Kritisk refleksjon som akademisk dyd eller praktisk verktøy for skoleledere?
Dehlin, Erlend (Chapter, 2017)Dette kapittelet undersøker hvilken betydning «kritisk refleksjon» kan ha for undervisning ved EVU-programmer rettet mot skoleledere. Teksten er strukturert gjennom tre deler: Først redegjøres det for kritisk refleksjon ... -
Kunnskap som struktur i møte med kunnskap som praksis: Dilemma og spenninger i norsk skoleutvikling
Dehlin, Erlend; Irgens, Eirik J. (Chapter, 2017)I denne artikkelen undersøker vi hvordan ulike kunnskapssyn kan ha satt preg på arbeidet med å utvikle kvaliteten i skolen. Vi legger hovedvekten på kvalitetsutvikling gjennom nasjonale satsninger der kompetanseutvikling ... -
Ledelse i kunst - kunst i ledelse: en artist talk med Wolfgang Plagge
Dehlin, Erlend; Hagerup, Pia Skog (Chapter, 2017)This chapter investigates how the arts may be used as an interpretative lens to inform and expand our conceptions of leadership. Our aim is to make a contribution to the rapidly expanding field of research where the arts ... -
Lyden av en hånd som klapper - Om autonomi som noe mer enn privatpraksis
Faannessen, Marlen; Gilberg, Mats Andreas (Master thesis, 2022)Denne studien tar for seg utviklingsarbeid i skolen, med fokus skolelederes og læreres opplevelser knyttet til utviklingsarbeid og ledelse. Bakgrunn for valg av tema har vært vår nysgjerrighet og vårt ønske om å bidra med ... -
Lyden av en hånd som klapper - om autonomi som noe mer enn privatpraksis
Faannessen, Marlen; Gilberg, Mats Andreas (Master thesis, 2022)Denne studien tar for seg utviklingsarbeid i skolen, med fokus skolelederes og læreres opplevelser knyttet til utviklingsarbeid og ledelse. Bakgrunn for valg av tema har vært vår nysgjerrighet og vårt ønske om å bidra med ... -
Profesjonsfelleskap og følelser
Henriksen, Lise (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som drøfter følelsers betydning i profesjonsfelleskap i skolen. Studien baserer seg på kvalitative forskningsintervju av fire lærere. Studien har en fenomenologisk tilnærming ... -
The contribution of teacher championship in technology institutionalization
Hartviksen, Karianne (Bachelor thesis, 2019)Til tross for tilgjengeligheten av utdanningsteknologi med potensial for å forbedre dagens utdanning, sliter skoler fortsatt med å implementere nye løsninger. Gjennom flere tiår har ildsjeler (champions) for innovasjoner ... -
The Flesh and Blood of Improvisation: A Study of Everyday Organizing
Dehlin, Erlend (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:307, Doctoral thesis, 2008) -
Unmuting the organization through serious play
Heldal, Frode; Dehlin, Erlend; Oddane, Torild A Wathne (Peer reviewed; Journal article, 2020)In this article, we sketch up an action research process designed to give voice to those who traditionally have not had a voice in organizations. In particular, the research process was structured around “serious play” and ... -
Utvikling av verdibasert ledelse i kommunal og fylkeskommunal tjenesteyting
Busch, Tor; Dehlin, Erlend (TØH-serien;2012: 3, Research report, 2012-05-30)Trondheim Økonomiske Høgskole fikk i januar 2011 tildelt prosjektet «Forskning og innovasjon i offentlig sektor» fra Regionalt Forskningsfond Midt Norge. Formålet var å undersøke hvilke forskningsbaserte innovasjonsmuligheter ...