Browsing NTNU Open by Author "Chinga-Ramirez, Carla"
Now showing items 1-15 of 15
-
Becoming a "Foreigner": The Principle of Equality, Intersected Identities, and Social Exclusion in the Norwegian School
Chinga-Ramirez, Carla (Journal article; Peer reviewed, 2017)This article explores how some minority pupils’ self-definition as “foreigners” leads to their inability to also consider themselves diligent and talented pupils in the Norwegian school. The minority pupils’ self-definition ... -
Brobyggerne - Tospråklige læreres opplevelse av sin rolle i skolen
Rogne, Monica (Master thesis, 2017)Denne erfaringsbaserte masteroppgaven i Pedagogisk Psykologisk Rådgivningen bygger på en forskning av tospråklige lærere sin opplevelse av sin rolle i skolen. Bakgrunnen for et ønske om å lære mer om tospråklige ... -
Epistemic Disobedience and Grief in Academia
Chinga-Ramirez, Carla (Peer reviewed; Journal article, 2021)Drawing on conversations with foreign women in academic positions at one major University in Norway, this article is inspired by Barad’s and Haraway’s theorizing on how matter and discourse are mutually constituted through ... -
Inkludering av minoritetsspråklige elever
Berge, Alice Krogdal (Master thesis, 2019)De siste tiårene har det vært en stor økning i antall innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre. Dette fører også til at det er flere minoritetsspråklige elever i de norske klasserommene. I den norske skolen er det ... -
Innvandrere i høyere utdanning: Deltakelse og opplevelser En kvalitativ undersøkelse av studenter med innvandrerbakgrunn som tar utdanning i Norge som sin første høyere utdanning
Aarø, Christer Neerland (Master thesis, 2020)Sammenligner vi innvandreres deltakelse i høyere utdanning med deltakelsen hos den øvrige befolkningen, kan vi se at situasjonen ikke er særlig bra for innvandrerbefolkningen med tanke på utdanning. Årsakene for denne ... -
Minoritetskvinner i akademia : en interseksjonell studie av deres erfaring innenfor høyre utdanning i Norge
Logan, Marte Elise Howell (Master thesis, 2017)Temaet for denne masteroppgaven er minoritetskvinner som jobber innenfor høyere utdanning i Norge. Den handler om hvordan kvinner med minoritetsbakgrunn erfarer å jobbe innenfor høyere utdanning i Norge i dag og baserer ... -
Minoritetsspråklige elever og inkludering i rurale- og urbane skoler : en kvalitativ observasjonsstudie av to klasser
Berntsen, Oda Terese Solberg (Master thesis, 2017)Myndighetene har de siste årene ført en politikk med ønske om å spre innvandrere som har fått opphold til alle kommuner i landet. Dette har ført til at rurale skoler har opplevd å få tilflytting av minoritetsspråklige ... -
Når minoritet møter majoritet - Ei kvalitativ undersøkelse av kva som skjer i møtet mellom minoritet og majoritet, med utgangspunkt i ikkje-vestlege foreldre si oppleving av barnehagen
Martinussen, Ingebjørg (Master thesis, 2017)Tittelen for oppgåva er «når minoritet møter majoritet», og tek utgangspunkt i foreldre med ikkjevestleg bakgrunn og deira opplevingar. Då fokuset ligg på kva foreldra opplever når dei kjem til den norske barnehagen. ... -
Om å være farget - Betydning av hudfarge for ungdom med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn
Chinga-Ramirez, Carla (Chapter, 2018)Artikkelen beskriver hvordan opplevelser av å være annerledes hos ungdom med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn fortolkes gjennom deres egen hudfarge. Ungdommers beskrivelse av betydning av hudfarge knyttes til overordnede ... -
Pedagogen i møte med barn med ulike forutsetninger i barnehagen - En kvalitativ studie om pedagogiske ledere sine refleksjoner om mangfold i barnehagen, og hvilken betydning disse kan ha for deres møte med barn med ulike forutsetninger
Nordgård Mo, Kristin (Master thesis, 2018)Denne studien fokuserer på pedagogiske ledere sine refleksjoner rundt mangfold i barnehagen. Studien er et resultat av en kvalitativ undersøkelse basert på semistrukturert intervju. Utvalget i denne studien består av fire ... -
Skolen ser ikke hele meg! En narrativ og postkolonial studie av sosial ulikhet i den videregående skolen gjennom minoritetselevers erfaringer med å være
Chinga-Ramirez, Carla (Doctoral thesis at NTNU;2015:166, Doctoral thesis, 2015)Sammendrag: Temaet for denne avhandlingen er opplevelse av sosial ulikhet i utdanningssystemet blant etniske minoriteter. Den handler om hvordan elever med etnisk minoritetsbakgrunn erfarer den norske videregående ... -
Språkopplæring i den flerkulturelle skolen - En kvalitativ intervjustudie av 3 lærere
Haug, Sissel (Master thesis, 2018)Norge er etter hvert blitt et flerkulturelt samfunn noe som også gjenspeiler seg på skolene mange steder i landet vårt. Denne erfaringsbaserte masteroppgaven i Pedagogisk Psykologisk Rådgivning forsker derfor på et aktuelt ... -
Tospråklig fagopplæring - En kvalitativ undersøkelse av morsmålslæreres erfaringer med tospråklig fagopplæring i grunnskolen
Rogne, Monica (Master thesis, 2017)Denne erfaringsbaserte masteroppgaven i Pedagogisk Psykologisk Rådgivningen bygger på en forskning av tospråklige lærere sin opplevelse av sin rolle i skolen. Bakgrunnen for et ønske om å lære mer om tospråklige ... -
Vær deg selv og lær deg fort! En studie av minoritetsspråklige elevers møte med norsk skole.
Aarø, Rita Helene (Master thesis, 2020)Sammendrag Temaet for denne masteravhandlingen er minoritetsspråklige elever i skolen. Studiens aktualitet begrunnes i en stadig økning i innvandrerbefolkningen i Norge (Kunnskapsdepartementet, 2007; Steinkellner, 2017), ... -
Å lære studentene om kritisk refleksivitet gjennom lærerens pedagogiske sensitivitet i undervisningen
Chinga-Ramirez, Carla (Journal article, 2020)Denne teksten handler om læring av kritisk refleksivitet hos voksne studenter i høyere utdanning. Gjennom en utprøving av ulike innganger til studentenes verden, søker læreren å utvikle større sensitivitet til å kunne ...