Blar i NTNU Open på forfatter "Bonesrønning, Hans"
-
Effekten av økte standarder på studentinnsats og resultater
Olimb, Morten (Master thesis, 2012) -
Elevprestasjon og søskenparitet : empirisk analyse av søskenrekkefølgeeffekt og skoleeffekter
Frantzen, Stian Hervik; Aardalen, Espen Håkonsløkken (Master thesis, 2015) -
En empirisk undersøkelse av om lærernes erfaring og utdanning påvirker elevprestasjonene i matematikk
Enodd, Eira Flatmo; Eliassen, Ingvild (Master thesis, 2018)Denne oppgavens formål er å undersøke om det finnes observerbare lærerkarakteristikka som er av betydning for elevprestasjon i matematikk. Analysen tar utgangspunkt i et tverrsnittsmateriale for skoleåret 2016/17 i et ... -
Essays on Economics of Education: Family Characteristics, Family Dynamics and Family-School Interactions
Sæther, Marie Husøy (Doctoral theses at NTNU;2018:112, Doctoral thesis, 2018)The thesis consists of four essays discussing topics within economics of education. The main emphasis is on the influence of family characteristics and within-family dynamics on school outcomes of young Norwegian students. ... -
Familiestruktur og elevprestasjoner i den norske skolen. En kausal sammenheng?
Sæther, Marie Husøy (Master thesis, 2012) -
Heterogene effekter av smågruppeundervisning på elevprestasjoner - En empirisk analyse basert på data fra norsk barneskole
Melsom, Sigurd (Master thesis, 2018)Prestasjonene til norske elever i barneskolen er ikke på nivå med myndighetenes målsetting. Etter skuffende resultater i internasjonale undersøkelser i senere år, har oppmerksomheten rundt norske elevers matematikkferdigheter ... -
I hvilken grad kan studentenes arbeidsinnsats påvirkes?
Opstad, Leiv; Bonesrønning, Hans; Fallan, Lars (Journal article; Peer reviewed, 2013)Kvalitetsreformen har ikke ført til at gjennomsnittsstudenten har økt arbeidsinnsatsen. Mange studenter har en tendens til å utsette innsatsen til dagene før eksamen. Erfaringer fra Handelshøyskolen i Trondheim (TØH) viser ... -
Lokale responser på en nasjonal reform: Om implementeringen av Kunnskapsløftet i kommunene
Ellefsen, Karianne (Master thesis, 2013) -
Mange skoler opplever endringer i (gjennomsnittlige) elevprestasjoner over tid - I hvilken grad kan dette knyttes til ressursinnsats og elevsammensetning?
Bytningsvik, Magnus Dahling (Master thesis, 2017)Denne oppgaven bruker paneldata for individer som har avlagt nasjonale prøver i engelsk, regning og lesing, til å finne faktorer som påvirker elevprestasjonene ved disse prøvene. Analysen vinner en sterk sammenheng mellom ... -
Parenting styles and school performance: evidence from second-generation immigrants in Norway
Iversen, Jon Marius Vaag; Sørensen, Rune Jørgen; From, Johan; Bonesrønning, Hans (Peer reviewed; Journal article, 2022)We study the effects of parenting style on students’ school performance, assuming that immigrant parents’ child-rearing strategies derive from their country of origin. Following Doepke and Zilibotti [2017. Parenting with ... -
Peer effekter i 1+1 prosjektet
Bukkestein, Ingri Schaanning (Master thesis, 2019)1+1 prosjektet er en pågående randomisert kontrollert studie på 162 norske barneskoler. Halvparten av skolene har fått tildelt ett ekstra lærerårsverk til å organisere smågruppe-undervisning i matematikk utenfor klasserommet. ... -
Pre-analysis plan: The Effect of Small Group Instruction in Mathematics for Pupils in Lower Elementary School
Bonesrønning, Hans; Finseraas, Henning; Hardoy, Ines; Vaag Iversen, Jon Marius; Nyhus, Ole Henning; Opheim, Vibeke; Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Schøne, Pål (Research report, 2018) -
"Råtne epler" i den norske skolen?: Effekten av økt jenteandel på elevprestasjoner
Brugård, Kaja Høiseth (Master thesis, 2010) -
"Råtne epler" i den norske skolen?: Effekten av økt jenteandel på elevprestasjoner
Brugård, Kaja Høiseth (Master thesis, 2010) -
Reformimplementering i grunnskolen:: Vil andelen sosialister og andelen kommunale ansatte påvirke graden av reformimplementering?
Bakken, Ellen (Master thesis, 2009)Denne oppgaven undersøker om andelen sosialister i kommunestyret og om andelen kommunale ansatte i kommunestyret påvirker graden av reformimplementering av reformen "Kultur for Læring", St.meld 30, 2003/2004. Ved bruk av ... -
Small-Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment
Bonesrønning, Hans; Finseraas, Henning; Hardoy, Ines; Iversen, Jon Marius Vaag; Nyhus, Ole Henning; Opheim, Vibeke; Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Schøne, Pål (Journal article; Peer reviewed, 2022)We investigate whether small-group instruction improves student performance in mathematics in the early grades using a large-scale RCT covering 159 Norwegian schools over four years. The students − 7–9 years old - are ... -
Small-Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment
Bonesrønning, Hans; Finseraas, Henning; Hardoy, Ines; Iversen, Jon Marius Vaag; Nyhus, Ole Henning; Opheim, Vibeke; Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Schøne, Pål (Peer reviewed; Journal article, 2022)We investigate whether small-group instruction improves student performance in mathematics in the early grades using a large-scale RCT covering 159 Norwegian schools over four years. The students − 7–9 years old - are ... -
Spesialundervisning i grunnskolen: Hvordan påvirker reformimplementeringsgraden bruken av spesialundervisning etter Kunnskapsløftet?
Busterud, Mari (Master thesis, 2011) -
Tar vi opp de rette studentene ved økonomisk-administrative studier?
Opstad, Leiv; Bonesrønning, Hans; Fallan, Lars (Journal article, 2017)Det er konkurranse om plassene ved det ordinære økonomisk-administrative studiet ved NTNU Handelshøyskolen. Rangering av søkerne er basert på antall opptakspoeng fra den videregående skole (VGS) pluss eventuelle tilleggspoeng. ... -
Teacher Sorting, Teacher Quality, and Student Composition: Evidence from Norway
Bonesrønning, Hans; Falch, Torberg; Strøm, Bjarne (Working Paper Series, 1503-299X; 2003:8, Research report, 2003)Using panel data for Norwegian schools, we establish a two-equation supply and demand model for teachers with approved education. Taking into account nationally determined teacher pay and a strict teacher appointment rule, ...