Browsing NTNU Open by Author "Aune, Vigdis"
Now showing items 1-15 of 15
-
Den greske teatermasken - Hvordan ble teatermasken brukt i antikkens Hellas?
Rosvold, Eirin Lian (Bachelor thesis, 2020)Sammendrag: Denne oppgaven omhandler teatermasker fra antikkens Hellas. Hovedsakelig er fokuset satt på hvordan teatermaskene i antikkens hellas blir brukt og hvorfor. Selv om maskene har vært i hovedfokus så spiller ... -
Det lokal historiske spillet som kultur-estetisk praksis for ungdom
Aune, Vigdis (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2010:139, Doctoral thesis, 2010) -
Dramatikeren i etnoteateret : strategier og metoder i "Man er først og fremst menneske - et vitnesbyrd"
Kaspersen, Aimée Viktoria (Master thesis, 2017) -
En prosessanalyse av Katja Lindebergs metode i prosjektet «Bare en våt munn»
Granerud, Anine (Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven tar for seg følgende problemstilling: Hva kjennetegner Katja Lindebergs kunstneriske arbeidsprosess, med eksempel i forestillingen «Bare en våt munn»? Oppgaven gjør rede for fagbegrep som har stått sentralt ... -
Erindringsteater: Kunstnerisk ledelse av eldre teaterentusiaster
Ulimoen, Katinka Collett (Master thesis, 2014) -
Fremstilling av psykiske lidelser i musikal
Bergerud, Marte (Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven tar for seg hvordan fremstillingen av psykiske lidelser er i musikal og hvordan musikalen som form er egnet til å fremstille psykiske lidelser. Dette eksemplifiseres ved å se på hvordan bipolar lidelse og ... -
«Hvordan fungerer skuespillerteknikken til Ivana Chubbuck tilrettelagt med OKTAV-modellen som teaterpedagogisk metode for unge voksne?»
Senneset, Kristoffer (Bachelor thesis, 2021)Min interesse er å videreutvikle min forståelse av hvordan en kan undervise i skuespillerteknikk. Jeg tror at samspillet mellom OKTAV-modellen og Ivana Chubbuck-teknikken har et stort potensial til å fungere godt sammen, ... -
Hvordan kan dramapedagogisk målgruppearbeid bidra til utviklingen av et manus - en kasusstudie av Fabulariums produksjon Fyrsten - et teselskap om demokratiets fall
Hansen, Marcus Theodor (Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven ser på hvordan målgruppearbeid kan bidra til videreutviklingen til et manus gjennom en kasusstudie av Fabularium produksjoner. Den ser på det teoretiske grunnlaget til en devised prosess og bruker det til ... -
Kunst og aktivisme: Hvordan har LHBT-aktivisme brukt teatral performance?
Bekkevold, Therese Riiber (Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan LHBT-aktivisme har brukt teatral performance. Oppgaven tar utgangspunkt i historisk-teoretiske dokumenter og egen praksis med performancekunst. Målet for oppgaven er i sin helhet ... -
Kunsten å møte kapitalen: En undersøkelse av en iscenesatt merkevare, en performativ varehuskultur og teatrale strategier
Idsø, Maren (Master thesis, 2013) -
«Let’s play being sisters...»: Det potensielle rom mellom lek og virkelighet
Aagaard, Eva Maria (Master thesis, 2013) -
Lyddesign i det performative forskningslaboratoriet - Kunstneriske strategier i utformingen av forestillingen "Mandag, Tirsdag, Onsdag, Dommedag."
Slotterøy, Remi André (Master thesis, 2018)I denne masteroppgaven blir lyd og lyddesign undersøkt i et interdisiplinært fokus som krysser faglige perspektiver fra teater og musikkteknologi. Dette undersøkes gjennom en praksisledet forskning i en laboratoriebasert ... -
MUSIKALEN - Scenekunstens kiosklitteratur? En kartlegging av musikalens landskap
Rohde, Åsmund Lockert (Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven tar utgangspunkt i en påstand om at musikalen er scenekunstens kiosklitteratur. Er musikalen kun underholdning eller er det en legitim kunstform? Hva er det som får noen til å se på musikalen som kiosklitteratur? ... -
Teater om 22/7? Hvordan er det mulig?: Etter det kunstneriske forskningsprosjektet Tjueandre juli – én dag – mange historier
Hollender, Carl Anders (Master thesis, 2013) -
Teaterets nye klær
Solvang, Emilie Hauan (Bachelor thesis, 2020)I denne oppgaven drøfter jeg bruken av ytringsfrihet og sensur i det norske teateret. Mange er forledet til å tro at fullstendig ytringsfrihet er en selvfølge i det norske teateret, når den i realiteten oftest utsettes for ...