Browsing NTNU Open by Author "Andersen, Trine Højberg"
Now showing items 1-17 of 17
-
Beregningsorientering i fysikkutdanning
Storesund, Henrik (Master thesis, 2022)Realfagsutdanningen blir i større og større grad påvirket av teknologisk utvikling for å tilpasse seg arbeidslivets behov. Moderne teknologi gir mulighet for folk flest til å gjøre enorme beregninger, og det er av stor ... -
Designing good practices for teaching and managing multi-campus courses
Andersen, Trine Højberg; Rolstad, Knut Bjørkli; Korpås, Guri Sivertsen (Chapter, 2020) -
Elevers opplevelse av programmering i fysikk i LK20
Johnsen, Ruben Hvatum (Master thesis, 2024)Med innføringen av ny læreplan i 2020 har numeriske metoder og digitale verktøy blitt en større del av fysikkfaget i videregående skole, og med dette har programmering blitt lagt til som en del av kompetansemålene til ... -
How to scale up an active learning design from 50 to 500 students
Andersen, Trine Højberg; Marøy, Øystein; Korpås, Guri Sivertsen (Chapter, 2020) -
Peer learning and concept test, Formative assessment a learning opportunity
Korpås, Guri Sivertsen; Kahrs, Magnus Strøm; Andersen, Trine Højberg (Chapter, 2019)The experiences and conceptions about the physical world that students bring into the classroom may support or inhibit them in gaining an understanding congruent with the physical theories. This is relevant for classical ... -
Programmering i fysikkundervisning
Slettevoll, Elias Odden (Master thesis, 2023)Den nye læreplanen setter et økt fokus på bruken av numeriske metoder, digitale beregningsverktøy og derunder programmering for grunnopplæringen i det norske skolesystemet. Anno våren 2023 er programmering fortsatt ikke ... -
A qualitative study on how to scaffold for collaborative learning in an innovative learning area, a student perspective
Andersen, Trine Højberg; Korpås, Guri Sivertsen (Journal article; Peer reviewed, 2022) -
RECOMMENDATIONS FOR A MULTICAMPUS COURSE DEVELOPED THROUGH A “STUDENTS AS PARTNERS” PROJECT
Korpås, Guri Sivertsen; Abel, Roger; Gunvaldsen, Lina Mathea; Hansen, Catharina; Nordahl, Johan Olav; Åsen, Kristin; Andersen, Trine Højberg (Chapter, 2022)This paper presents recommendations for a Multicampus course, developed through a Student as Partners SURMHFW ,QWKLVproject students, a teacher and an educational developer collaborated following the principles of the ... -
Skriftlig eksamen i fysikk 2 under LK20 En undersøkelse av kompetanser og ferdigheter som testes på eksamen, og deres relasjon til læreplanverket
Bogetvedt, Olav Joen (Master thesis, 2024)Prosjektet ser på skriftlig eksamen i fysikk 2 og hvordan elevene må arbeide for å løse oppgavene som gis. I 2020 startet overgangen til Kunnskapsløftet 2020, den nye læreplanen, og i 2023 ble første skriftlige eksamen ... -
Student's reflections as a tool for self-regulated learning in a formative assessment practice
Andersen, Trine Højberg; Arnesen, Ketil; Korpås, Guri Sivertsen (Journal article; Peer reviewed, 2019) -
Studentaktiv læring i interaktive læringsarealer gjennom lærersamarbeid
Andersen, Trine Højberg; Korpås, Guri Sivertsen (Journal article, 2018)Motivasjonen for å legge til rette for studentaktive læringsformer øker med Stortingsmeldingen 16 «Kultur for kvalitet i høyere utdanning» (Meld. St. 16, 2017). Blant annet står det at: «Regjeringen venter at fagmiljøene ... -
Studentenes tilbakeblikk og refleksjoner over et studentaktivt undervisningsopplegg med praktiske oppgaver i fysikk
Korpås, Guri Sivertsen; Andersen, Trine Højberg (Peer reviewed; Journal article, 2023)Studentaktive undervisningsformer har vist seg å være effektive for studenters læring. Derfor utviklet vi et undervisningsopplegg i fysikk, hvor gruppearbeid, diskusjoner og praktiske oppgaver stod sentralt. Deler av ... -
Studenters forventninger til og erfaringer med programmeringsoppgaver i fysikk
Storesund, Henrik; Kahrs, Magnus Strøm; Andersen, Trine Højberg (Peer reviewed; Journal article, 2023)Innen fysikk utgjør beregningsorientering en større og større del. Dette har gitt konsekvenser for fysikkutdanningen, i form av økt vektlegging av problemstillinger som løses ved hjelp av numeriske metoder og som krever ... -
STUDENTS’ BEHAVIOUR IN GROUP DISCUSSIONS DURING ONLINE TEACHING
Andersen, Trine Højberg; Jacobsen, Ida Christine Molvig (Chapter, 2021)Group discussions are used as a tool to increase student activity. In this paper students’ behaviour in group discussions during online teaching is investigated. The students’ activity and participation in the group ... -
STUDENTS’ EXPERIENCES WITH SHORT VIDEOS IN A FLIPPED CLASSROOM DESIGN IN PHYSICS
Rolstad, Knut Bjørkli; Andersen, Trine Højberg (Chapter, 2022) -
Teaching In Student-Centred Active Learning Spaces: How Relational, Pedagogical, Spatial, And Technological Aspects Intertwine And Affect The Learning Environment
Korpås, Guri Sivertsen; Andersen, Trine Højberg; Kahrs, Magnus Strøm; Hansen, Gabrielle; Røren, Kari Anne Flem (Chapter, 2023)Higher educational institutions internationally have shown a growing interest in developing learning spaces that support student-centred learning approaches. For engineering education, this development aligns well with an ... -
The interactive whiteboard supports joint focus in collaborative learning
Andersen, Trine Højberg; Korpås, Guri Sivertsen; Hansen, Gabrielle; Kahrs, Magnus Strøm (Chapter, 2018)