Browsing NTNU Open by Author "Ali, Sikunder"
Now showing items 1-14 of 14
-
CAPTURING DYNAMIC SHIFTS IN LEARNING OF MATHEMATICS TEACHERS IN A COLLABORATIVE SETTING: A POSITIONING THEORY PERSPECTIVE
Felix, Sonia Martins; Ali, Sikunder (Peer reviewed; Journal article, 2022)The educational reforms are emphasizing, besides other things, the importance of collaborative work among teachers to improving education in schools. Still much is unclear about how teachers in fact react within a collaborative ... -
Dialogue, diversity and interdisciplinarity in the field of learning and instruction : book of abstracts
Radišić, Jelena; Baucal, Aleksandar; Jošić, Smiljana; Tartas, Valérie; Leskinen, Jasmiina; Ziegler, Gudrun; Ali, Sikunder; Bergman, Becky; Dohn, Nina Bonderup; Ritella, Giuseppe; Nordström, Alexandra (Book, 2022) -
Didactic-mathematical knowledge of future mathematics teachers in Ecuador when developing tasks based on ethnomathematical practices
Breda, Adriana; Calle, Eulalia; Farsani, Danyal; Ali, Sikunder; Tesfamicael, Solomon A.; Bose, Arindam (Peer reviewed; Journal article, 2023)Ecuadorian University were identified and later their reflections on bringing these practices to the classroom and their justifications were analyzed. The results indicate positive contemplation by the future teachers on ... -
Elevers resonnering i undersøkende matematikk
Hellebust, Ragnhild (Master thesis, 2023)Denne studien har sett på hvordan noen elever i begynneropplæringen resonnerer i møte med utforskende oppgaver i geometri. Hensikten med studien var å få et innblikk i elevenes resonnering når de arbeider på en undersøkende ... -
Environmental Activism for “Common Home”: Through the Documentary “My Octopus Teacher”
Martins Felix, Sonia; Ali, Sikunder (Journal article; Peer reviewed, 2024)This chapter presents an overview of knowledge processes interconnected with two main perspectives, the so-called Euro-American scientific way and the indigenous ways. Taking these two different perspectives, we will revisit ... -
Hvordan uttrykker ungdomsskoleelever motivasjon i arbeid med rike oppgaver i matematikk?
Johansen, Kent (Master thesis, 2020)Sammendrag Denne masteroppgaven fokuserer på «hvordan uttrykker ungdomsskoleelever motivasjon i arbeid med rike oppgaver i matematikk?». Dette er oppgavens problemstilling. Med utgangspunkt i fire utvalgte elever ønsket ... -
Immigrant Korean Students Learning Mathematics in Trondheim
Lim, SunYoung (Master thesis, 2024)I studien undersøkes de koreanske innvandrerelevene som lærer matematikk i Trondheim. Denne forskningen sikter på å identifisere aspektene som bidro til vellykket overgang for de koreanske innvandrerelevene som lærer ... -
Inkluderende matematikkundervisning: muligheter og begrensninger
Bråthen, Synne; Kokkvoll, Thilde Larsen (Master thesis, 2024)Masteroppgaven undersøker fire lærere på 10. trinn sin oppfatning av inkluderingsbegrepet i matematikk. Lærerne sin subjektive oppfatning av innholdet i begrepet, hvordan de underviser for inkludering i matematikk og hvilke ... -
Inkluderende matematikkundervisning: muligheter og begrensninger
Bråthen, Synne; Kokkvoll, Thilde Larsen (Master thesis, 2024)Masteroppgaven undersøker fire lærere på 10. trinn sin oppfatning av inkluderingsbegrepet i matematikk. Lærerne sin subjektive oppfatning av innholdet i begrepet, hvordan de underviser for inkludering i matematikk og hvilke ... -
«Noen ganger hater jeg matte»
Hals, Katrine (Master thesis, 2023)Denne studien har forsøkt å få en dypere forståelse for fenomenet holdninger, spesifikt elevers holdninger til matematikk. Problemstillingen er formulert: «Hva kjennetegner holdningene til matematikk som kommer til syne ... -
Politics of meaning about quality of education in Ethiopia
Tesfamicael, Solomon Abedom; Chala, Desalegn; Desta, Liyew A.; Ali, Sikunder (Peer reviewed; Journal article, 2022)Background: In recent years, the policymakers in Ethiopia are engaged in reforming the curriculum to address the poor quality of education in the country. The public as well as the different stakeholders have been engaged ... -
Tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial i matematikk ved bruk av digitale læremidler
Seland, Nora Elisabeth (Master thesis, 2022)Opplæringstilbudet i skolen skal ta høyde for hver enkelt elevs evner og forutsetninger. Elever med stort læringspotensial i matematikk har behov for tilpasset opplæring for å få best mulig utbytte av undervisningen og ... -
Towards Mathematics Education as Part of Ethical Citizenship Under COVID-19
Ali, Sikunder (Peer reviewed; Journal article, 2022)Mathematics is becoming increasingly influential in formatting social systems in modern societies. When mathematics (as an application) is integrated into social systems, it not only describes them but can also transform/regulate ... -
Utforming av matematisk habitus blant lærerstudenter i Norge
Rønning, Amalie (Master thesis, 2021)Denne studien har undersøkt lærerstudenters matematiske habitus. Hensikten har vært å få innsikt i hvordan lærerstudentene har uttrykt sin matematiske habitus og hvordan lærerutdanningen har påvirket denne. Habitus er et ...