Browsing NTNU Open by Author "Aa, Leiv Inge"
Now showing items 1-18 of 18
-
“Bærcrafting utvilglings” – En språkstudie av 2. klassingers forståelse av frasen bærekraftig utvikling
Eidhammer, Alvilde Johre; Mygland, Tiril (Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgava er å undersøke hvilken forståelse av frasen bærekraftig utvikling som kommer til uttrykk i tre samtaler og i elevtegninger med tekst laga av elever på 2. trinn. Bakgrunnen for studien har ... -
«Det er verbet som bestemmer, er det ikke?»: Ein kvalitativ analyse av tre utforskande samtalar om valens mellom elevar på 10. trinn
Misje, Jakob (Master thesis, 2023)Hovudformålet med denne oppgåva er å undersøka kva grammatisk forståing elevar på 10. trinn gir uttrykk for i utforskande samtalar om valens. I oppgåva analyserer eg tre samtalar med til saman ni elevar. I samtalane vurderer ... -
Elevers bruk av undersetninger i formålsrettet skriving - om språklig realisering i tekster med ulike skrivhandlinger i autentiske elevtekster på 7.trinn
Kristiansen, Øyvind (Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg forekomsten av undersetninger i autentiske elevtekster fra som jeg har hentet ut fra Normkorpuset (u.å.a). Tekstutvalget mitt består av 119 tekster som er skrevet i forbindelse med ... -
Elevers forståelse i muntlig grammatikkundervisning
Skjaanes, Erik (Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan elever på 10. trinn viser grammatisk forståelse i utforskende samtaler om leddstillingsvariasjon. Problemstillingen åpner for at forståelse kan komme til uttrykk på ... -
En grammatisk analyse av preposisjonsbruk og samsvarsbøying i andrespråkstekster
Johnsen, Anders (Master thesis, 2022)I denne oppgaven gjør jeg en grammatisk analyse av preposisjoner og samsvarsbøying i sju andrespråkstekster skrevet av forskjellige elever på mellomtrinnet på en skole i Trøndelag. Analysen har hovedsakelig fokus på hvordan ... -
Grammatikk i fagfornyelsen: hva mener ulike skoleslag? En analyse av innspill i siste høringsrunde til ny læreplan i norsk
Strøm, Ingvild Øksenvåg (Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven undersøker hvilket syn på grammatikk som kjennetegner fem skoleslags uttalelser om det siste utkastet til ny læreplan i norsk i arbeidet med fagfornyelsen. Studien bærer preg av kreativitet og utprøving, ... -
Grammatikk som et redskap for å kommunisere korrekt. En kvalitativ studie av tre norsklærere på småtrinnet sine oppfatninger av grammatikk og grammatikkdidaktikk.
Lilletvedt Olsen, Ingvild (Master thesis, 2020)Brøseth og Nygård (2019b) argumenterer for at alle barn er språkgenier når de begynner på skolen. Barn kan jo tross alt prate riktig, men de språklige konvensjonene som ikke kommer naturlig gjennom språket, må de lære. ... -
"Han snakker rikdom liksom" En studie av elevers utforskende samtaler om talespråklig variasjon
Letnes, Juni (Master thesis, 2023)Sammendrag I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan to grupper tiendeklassinger samtaler om talespråklig variasjon med en utforskende tilnærming. I samtalen utforsker elevene talespråksvarietetene dialekt, sosiolekt ... -
Mjøsdialækta ått ongdommen: En undersøkelse av ungdommers talemål fra ei småbygd i Gjøvik kommune
Brovold, Hedda Elise (Master thesis, 2024)Oppgaven tar for seg endringer i dialektmangfoldet i Norge, mer spesifikt talemålsvariasjoner hos den yngre befolkningen i en småbygd nord for Gjøvik. Målet med prosjektet er å kartlegge og analysere dialektendringer, ... -
Om «å» som infinittheitspartikkel og ei grammatikk-teoretisk leksikografisk formidling
Aa, Leiv Inge (Peer reviewed; Journal article, 2022)Artikkelen har to formål: å kartlegge den teoretiske statusen til «infinitivsmerket» å og å argumentere for ei grammatikk-teoretisk fundert leksikografisk formidling. Etter tusenårsskiftet har å vorte grundig behandla både ... -
Ord- og begrepslæring til nyankomne ungdommer i skolen
Bolghaug, Helena (Master thesis, 2024)Denne kvalitative studien har som mål å undersøke egnede tilnærminger til ord- og begrepslæring for nyankomne ungdommer i skolen. Jeg ønsket å utforske lærerens rolle i å styrke ord- og begrepslæring hos et utvalg elever, ... -
Preposisjonen og partikkelen «med» som samanstillar
Aa, Leiv Inge (Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen tek føre seg semantiske og syntaktiske eigenskapar ved preposi-sjonen og verbpartikkelen med. Med skil seg frå andre preposisjonar og partiklar ved at han kan ta ekstra komplekse utfyllingar, og eg prøver ... -
Progresjon & undervisningsmetode i bokstavinnlæringen
Gardarsson, August (Master thesis, 2022)Forskningen har over lengere tid vist til at en rask bokstavprogresjon vil gagne elevene i bokstavinnlæringen, både de som henger etter og de som har solide bokstavkunnskaper. En slik tilnærming vil legge til rette for tid ... -
Sidemålsundervisning = norskundervisning
Langvatn Aakre, Stian (Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven undersøker jeg undervisningspraksisen og holdningene til to norsklærere, og hvordan dette kan påvirke holdningene til nynorsk hos elevene. Undersøkelsen er fra to skoler som har nynorsk som sidemål. ... -
Systematisk arbeid med ord- og begrepslæring blant flerspråklige elever. En kvalitativ undersøkelse av tre elevers erfaringer.
Gisnås, Kristine (Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke erfaringer et utvalg flerspråklige elever har til systematisk arbeid med ord- og begrepslæring. Jeg ønsket å få innsikt i hvordan elevene har opplevd arbeidsmåtene ... -
The Grammar of Verb-Particle Constructions in Spoken Norwegian
Aa, Leiv Inge (Doctoral thesis at NTNU;2015:164, Doctoral thesis, 2015)Samandrag: Avhandlinga The Grammar of Verb-Particle Constructions in Spoken Norwegian tek føre seg verbpartikkelkonstruksjonar i norske målføre. Ein verbpartikkel er eit lite element (oftast ein preposisjon) som er ... -
Tidlig skriveutvikling og relasjonen mellom verb, tekstkvalitet, transkripsjonsferdigheter og skriveopplæring.
Gåsbakk, Tonje Gartland (Master thesis, 2021)Denne masteroppgavens formål er å undersøke skriveutviklingen hos dagens førsteklassinger, samt relasjonen mellom elevenes verbbruk, tekstkvalitet, transkripsjonsferdigheter og skriveopplæring. På grunn av formålets omfang ... -
Tørk av tavla – no skal vi ha om grunnfremjing
Aa, Leiv Inge (Peer reviewed; Journal article, 2021)Konstruksjonar med grunnfremjing (eng. ground promotion) liknar verbpartikkelkonstruksjonar, men har ein grunn som er fremja i staden for ein figur, som er undertrykt. I dømet ta av bordet er grunnen bordet fremja medan ...