Blar i NTNU Open på forfatter "Østern, Maria Anna-Lena Viola"
-
Design av tankeredskapet "Trumman" i bruk i storyline - performativa agenter identifierade genom en diffraktiv läsning med teori och data
Østern, Maria Anna-Lena Viola (Chapter, 2019)I denna studie med metodologiskt fokus används begreppet performativ agent inspirerat av agentisk realism, i en nyläsning av designen av tankeredskapet ”Trumman” och vad den producerar som performativ agent. Metodologin ... -
Et stopp-punkt i en pågående kunnskapsproduksjon gjennom en review av 46 kunnskapsbidrag til norsk lærerutdanningsforskning fra Nasjonal forskerskole for lærerutdanning, NAFOL
Østern, Maria Anna-Lena Viola (Chapter, 2018)Hensikten med den studien denne artikkelen bygger på, er å bidra til økt kunnskap om en pågående kunnskapsproduksjon gjennom ph.d.-avhandlinger som er ferdigstilt av kandidater som har deltatt i forskerskolen NAFOL. I ... -
Kunstneres personlige kunnskapslandskap - Fortellingssammenstilling som strategi i analyse av kunstneres utemmede fortellinger om begynnelser på skapende prosesser
Østern, Maria Anna-Lena Viola (Journal article; Peer reviewed, 2018)Samtaler med skapende kunstnere om deres bakgrunn i livserfaringer, og om hvordan de skaper form og uttrykk, har utgjort eksempelmaterialet i denne artikkelens metodologiske drøfting. Begreper i drøftingen er hentet både ... -
Literacy Events in Writing Play Workshops with Children Aged Three to Five: A Study of Agential Cuts with the Artographic Triple Dimensions as a Lens
Bendiksen, Solveig Åsgard; Østern, Maria Anna-Lena Viola; Belliveau, George (Journal article; Peer reviewed, 2019)The aim of this article is to explore how the multiple perspectives offered by an artographer’s lens contribute to three literacy events generated by writing play activities for children three to five years old. These ... -
Partnerskap inom lärarutbildning i Norge och Finland: historiska förutsättningar för og praktiklärares förståelse av professionell handledning
Østern, Maria Anna-Lena Viola; Svedlin, Renata; Engvik, Gunnar (Journal article, 2020)Syftet med denna artikel är att undersöka hur strävanden att professionalisera handledning i lärarutbildning i Norge och Finland genomförts och har resulterat i två olika partnerskapsmodeller. Fokus är i denna artikel på ... -
Professional orality as a special field of knowledge in teacher education – a position paper
Østern, Maria Anna-Lena Viola; Schøien, Kristin Solli (Journal article; Peer reviewed, 2019)An important part of teachers’ work constitutes being seen, heard and understood in communicative practice in encounters with pupils, colleagues and parents. This performative relational communication practice is a ... -
Student teachers’ criticism of teacher education – through the lens of practice architectures
Sjølie, Ela; Østern, Maria Anna-Lena Viola (Peer reviewed; Journal article, 2020)This paper explores student teachers’ academic preparation to be teachers. Despite the fact that a persisting criticism is directed towards the ‘academic’ part of teacher education, we know little about student teachers’ ... -
Teori om praksisarkitektur i skolebasert videreutdanning av praksislærere ved en universitetsskole – en studie av responssløyfer mellom praksis og praksisarkitektur i to studentoppgaver
Østern, Maria Anna-Lena Viola; Engvik, Gunnar; Hansen, Kari (Peer reviewed; Journal article, 2020)Abstract This study has inspiration from a theory about education, which describes how different practices are bundled together in practice projects. The study is part of the research project “From practice back to practice”. ... -
Undersøkende prosesser i oppgaven nonfigurativ sammenføyd treskulptur Grunnskolelærerstudenters stopp-punkter og kreative problemløsning i arbeid med å skape rom gjennom rytme, linje og bevegelse i materialet tre
Grønningsæter, Stein Erik; Østern, Maria Anna-Lena Viola (Journal article; Peer reviewed, 2019)Hensikten med studien som denne artikkelen bygger på er å undersøke hvordan en gruppe lærerstudenter har bearbeidet utfordringer og løst problemer i oppgaven sammenføyd nonfigurativ treskulptur som et arbeidskrav i et emne ...