Browsing NTNU Open by Title
Now showing items 81023-81042 of 111491
-
Profesjonelle musikeres erfaringer med bruk av høreapparater ved musikkutøving - en kvalitativ studie
(Bachelor thesis, 2022)Hensikt: Utforske profesjonelle musikeres opplevelser og erfaringer med å bruke høreapparater ved musikkutøvelse, hvordan lyden oppfattes og hvilken påvirkning dette har på arbeidslivet. Metode: Kvalitativ fenomenologisk ... -
Profesjonelle musikeres erfaringer med bruk av høreapparater ved musikkutøving - en kvalitativ studie
(Bachelor thesis, 2022)Hensikt: Utforske profesjonelle musikeres opplevelser og erfaringer med å bruke høreapparater ved musikkutøvelse, hvordan lyden oppfattes og hvilken påvirkning dette har på arbeidslivet. Metode: Kvalitativ fenomenologisk ... -
Profesjonelle musikeres risiko for hørselsplager: En systematisk gjennomgang av forskningslitteratur.
(Bachelor thesis, 2019)Bakgrunn: Det har lenge blitt forsket på om musikere blir eksponert for mer lyd enn hva som er anbefalt i jobbsammenheng. Tidligere studier har forsket på støyeksponering, og dens påvirkning på musikeres hørsel. Til tross ... -
Profesjonsfaglig digital kompetanse i barnehagelærerutdanningen
(Master thesis, 2015) -
Profesjonsfaglig digital kompetanse i skole og lærerutdanning
(Chapter, 2019) -
Profesjonsfelleskap og følelser
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som drøfter følelsers betydning i profesjonsfelleskap i skolen. Studien baserer seg på kvalitative forskningsintervju av fire lærere. Studien har en fenomenologisk tilnærming ... -
Profesjonsforståelse i musikkundervisning
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøkes det hvilke faktorer som er sentrale for tre allmennlæreres profesjonsforståelse når de underviser i musikk på 1. – 4. trinn. Faktorene som er gjeldende for denne oppgaven er «Kunnskap», ... -
Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:323, Doctoral thesis, 2012)Philosophies of Work in Instrumental Music Education In this article-based dissertation I discuss the research question: What philosophies of work are expressed through thematic narrative analyses of instrumental music ... -
Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk. Praksiser i musikkfeltet
(Book, 2014)Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk Praksiser i musikkfeltet Hva er det kunstpedagogen kan og skal? Det musikk- og kunstpedagogiske feltet er i liten grad formelt regulert, og det er mye opp til den enkelte å bestemme ... -
Profesjonsutførelse i et begrenset handlingsrom -En studie om sykefravær og yrkesfrafall blant sykepleiere i et profesjonsperspektiv
(Bachelor thesis, 2020)Sykepleieryrket utmerker seg med sitt høye sykefravær og store yrkesfrafall. I denne oppgaven undersøker jeg årsakene til dette gjennom et profesjonsperspektiv, ved hjelp av kvalitative dybdeintervjuer med tre sykepleiere. ... -
Profesjonsutvikling for inkludering: en studie av læreres samtaler i Lesson Study-arbeid
(Doctoral theses at NTNU;2021:363, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag Ideen om en felles offentlig skole har lange tradisjoner i Norge, og inkludering har en tydelig posisjon i norsk utdanningspolitikk. Samtidig pekes det på en rekke utfordringer for å få til en inkluderende ... -
Profesjonsutøvelse og kulturelt mangfold
(Master thesis, 2018)Barnehagen som pedagogisk samfunnsinstitusjon utvikler seg i tråd med samfunnet rundt. Det norske samfunnet er blitt mer flerkulturelt og sammensatt med årene. Denne variasjonen i befolkningen vil også finne sted i barnehagens ... -
Professional carers’ experiences of working with reablement
(Master thesis, 2016-01-14)Purpose. The purpose of this study was to provide knowledge about professional carers’ experiences of working with everyday activities within the framework of reablement. Method. In this explorative study focus group ... -
Professional Competencies in Computing Education: Are They Important?
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In this Work in Progress paper, we discuss why including professional competencies into computing education curriculum is important. We are particularly interested in competencies that students could and, we believe, should ... -
Professional development and the potential for collaboration between schools and universities
(Doctoral theses at NTNU;2023:306, Doctoral thesis, 2023)Sammendrag Universitet og praksisskoler deler ansvaret med å legge til rette for lærerstudenters utvikling. I Norge ble disse to læringsarenaene sidestilt som ulike, men jevnbyrdige arenaer i 2010. Ulike kompetanser er ... -
Professional Development for In-Service Teachers of Programming: Evaluation of a University-Level Program
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Professional Development (PD) organizations provide training programs for computer science teachers through teacher PD. Programming as part of a teacher’s PD has grown in importance in K-12 education. As a result, an ... -
Professional development for inclusive and adaptive education: Lesson Study in a Norwegian context
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article presents findings from a study examining teacher talk in the early and late phases of a 4-year project in a Norwegian elementary school where Lesson Study was used as a method for professional development. The ... -
Professional development of sustainability competences in higher education: the role of empowerment
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Purpose This paper aims to provide insights into the relation between professional development (PD) and organisational change processes towards sustainability, with a specific focus on empowerment. Design/methodology/approach ... -
Professional expertise on social media. A critical discourse analysis of Instagram posts by three medical professionals during the COVID-19 pandemic.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven retter søkelyset på Instagram som arena for profesjonell kommunikasjon for medisinske fagpersoner under COVID-19-pandemien. Instagram under pandemien kan ses på som et eksempel på en «crucial communicative ...