Browsing NTNU Open by Author "Kvello, Øyvind"
Now showing items 41-60 of 69
-
"Nå går det på skinner i alle retninger": En studie av relasjonen mellom ungdommer og ansatte i barnevernet, og deres oppfatning av hvordan ansatte kan hjelpe ungdommene til økt selvstendighet og sosial kompetanse
Svantesvoll, Even; Næss, Kristin Robberstad (Master thesis, 2012)I denne studien undersøkes hva ungdommer og ansatte i barnevernet mener er viktigst for å skape en god relasjon seg imellom, der økt selvstendighet og sosial kompetanse hos ungdommene er mulig. Gjennom bruken av semi-strukturerte ... -
Parent-Reported Psychological and Sleep Problems in a Preschool-Aged Community Sample: Prevalence of Sleep Problems in Children with and without Emotional/Behavioural Problems
Salater, Julie; Røhr, Marthe (Master thesis, 2010)Objective : To examine (a) the prevalence of sleep problems among 4-year-olds in the general population, (b) the prevalence of sleep problems among children with emotional and/or behavioural problems, and (c) whether ... -
Parent-Reported Psychological and Sleep Problems in a Preschool-Aged Community Sample: Prevalence of Sleep Problems in Children with and without Emotional/Behavioural Problems
Salater, Julie; Røhr, Marthe (Master thesis, 2010)Objective : To examine (a) the prevalence of sleep problems among 4-year-olds in the general population, (b) the prevalence of sleep problems among children with emotional and/or behavioural problems, and (c) whether ... -
Predikerer emosjonelle vansker, resiliens, mestring og framtidsorentering intensjon om å slutte på videregående skole?
Feldt, Johannes Bekken (Master thesis, 2018)Å slutte på skolen kan forstås som sluttpunktet i en prosess der elever over tid mister engasjement, og utvikler intensjoner om å slutte. Denne undersøkelsen bygger på datamateriale fra et forskningsprosjekt utarbeidet av ... -
Preschool predictors of social competence in first grade. A prospective community study
Zahl, Tonje (Master thesis, 2013)Background: Developing a well-adept social competence in preschool years is considered important and seems to play a pivotal role in later social functioning like school readiness and academic competence. Due to the ... -
Psykisk helse i skolen blant migrasjonselever - En kvalitativ intervjustudie av hvordan tre lærere jobber for å fremme psykisk helse i skolen blant migrasjonselever
Melhus Mork, Siri (Master thesis, 2018)Denne masteroppgaven omhandler psykisk helse i skolen blant migrasjonselever. Formålet med denne studien er å få et innblikk i hvordan lærere i mottaksklasser jobber med å fremme migrasjonselevers psykiske helse. Jeg har ... -
Psykologer ved fastlegesentra: Fastlegers syn på et tettere samarbeid
Opstad, Håvard Berg (Master thesis, 2011)Tema: Opptrappingsplanen for psykisk helse og Samhandlingsrefomen har bidratt til en dreining i psykisk helsetjenester fra spesialisthelsetjenestenivå til primærhelsenivå. Målet var å sikre at pasientene skulle få et mer ... -
Reaktiv tilknytningsforstyrrelse
Sæther, Toril Blækkan (Master thesis, 2020)Denne oppgaven handler om barn med reaktiv tilknytningsforstyrrelse, og hvordan skoleansatte kan fremme deres utvikling. Fokuset er på hvordan barnas evne til mentalisering kan økes, og slik bidra til utvikling både sosialt ... -
Regulering av utviklingstraumatiserte barn i skolen
Johansen, Martin Andre (Master thesis, 2022)Sammendrag Skolen gjenspeiler samfunnet på godt og vondt. Konsekvenser av blant annet omsorgssvikt og belastede oppvekstsvilkår vil finne veien til skolegården. Barn og unge strever ofte med selvregulering som følge av ... -
Resiliens hos barn og unge som er utsatt for vold i nære relasjoner
Nybø, Ingrid Pettersen (Bachelor thesis, 2023)Formålet med denne bacheloroppgaven er å få en bredere forståelse for hvordan en sosialarbeider i barneverntjenesten kan bruke kunnskap om resiliens i arbeid med barn og unge som er utsatt for vold i nære relasjoner. ... -
Self-esteem, Competence and Classroom Engagement: A Quantitative and Qualitative Study in Norway and North America
Drabløs, Maria (Master thesis, 2010)This cross-cultural study explores differences between Norwegian and American 5th-7th graders on self-esteem and school related variables such as academic self-concept (ASC), academic achievement, and classroom engagement. ... -
Self-esteem, Competence and Classroom Engagement: A Quantitative and Qualitative Study in Norway and North America
Drabløs, Maria (Master thesis, 2010)This cross-cultural study explores differences between Norwegian and American 5th-7th graders on self-esteem and school related variables such as academic self-concept (ASC), academic achievement, and classroom engagement. ... -
Snakker vi om det? Åpenhet til barnets beste - En studie om kommunikasjon mellom Familieambulatoriet og barnehager i lys av forebygging og tidlig innsats ovenfor barn som pårørende
Steinsli, Kjersti (Master thesis, 2017)Tittel: Snakker vi om det? Åpenhet til barnets beste. En studie om kommunikasjon mellom Familieambulatoriet og barnehager i lys av forebygging og tidlig innsats ovenfor barn som pårørende. Forfatter: Kjersti Steinsli ... -
“Sorting things out together”: Young adults’ experiences of collaborative practices in mental health and substance use care
Ness, Ottar; Kvello, Øyvind; Borg, Marit; Semb, Randi; Davidson, Larry (Journal article; Peer reviewed, 2017)Many countries have sought reforms aimed at maximizing the potential of service users to regain as much control as possible over care decisions and through the trajectory of care. There is a robust research literature ... -
Syke foreldre. Veltilpassede barn?: En studie av hvordan barn av psykisk syke klarer seg som voksne
Bartolini, Ylva (Master thesis, 2011) -
Systemarbeid i skole- hvilken plass har PP-tjenesten? En kvalitativ studie om betydningen av PP-tjenesten i systemarbeid sett gjennom rektorbriller
Brandli, Lise (Master thesis, 2018)Denne undersøkelsen tar sikte på å gi innblikk i hvordan enkelte rektorer opplever samarbeidet med PPT i forhold til systemrettet arbeid. Jeg ønsker å se nærmere på hva rektorene legger i begrepet systemarbeid, hvilken ... -
The influence of parents: Parents' mental health and conflict in children's peer relations
Rømma, Renate Larsen (Master thesis, 2011)This study examined the influence of parents’ mental health on the frequency of children’s peer relationships with high conflict levels. Friends are important for children’s social, emotional and cognitive development. A ... -
Tilknytning i barnehagen
Mevold, Hanna Nerbø (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om tilknytning, og problemstillingen er: «Hvordan forstår seks barnehageansatte fenomenet tilknytning, og hvordan støtter de opp om tilknytningsutviklingen til barna i deres barnehage?». Utvalget ... -
Tilknytning og dens relasjon til sosial kompetanse og eksternaliserende vansker hos 4-åringer i Trondheim kommune: En eksplorerende studie
Bakken, Turid (Master thesis, 2010)Data for denne eksplorerende studien bygger på data fra Tidlig Trygg i Trondheim (TTiT), som er en prospektiv studie av endring og stabilitet i barns psykiske og sosiale utvikling. Sammenhenger mellom tilknytning, sosial ... -
Tilknytning og dens relasjon til sosial kompetanse og eksternaliserende vansker hos 4-åringer i Trondheim kommune: En eksplorerende studie
Bakken, Turid (Master thesis, 2010)Data for denne eksplorerende studien bygger på data fra Tidlig Trygg i Trondheim (TTiT), som er en prospektiv studie av endring og stabilitet i barns psykiske og sosiale utvikling. Sammenhenger mellom tilknytning, sosial ...