Blar i NTNU Open på forfatter "Skar, Gustaf Bernhard Uno"
-
«Og så må du passe på lydene» En kasusstudie av en lærers gjennomføring av veiledet lesing på 2. trinn, med fokus på lesedimensjoner og veiledningsstrategier
Sæbø, Kamilla Færstad (Master thesis, 2019)Denne kasusstudien fokuserer på hvilke lesedimensjoner læreren legger vekt på i sin samtale med elevene i veiledet lesing, og hvordan hun veileder elevene. Problemstillingen min lyder som følgende: Hvordan gjennomfører en ... -
Predicting first grade students’ writing proficiency
Skar, Gustaf Bernhard Uno; Huebner, Alan (Peer reviewed; Journal article, 2022)This study aimed to investigate the predictability of writing development and if scores on a writing test in the first weeks of first grade accurately predict students’ placements into different proficiency groups. ... -
A review of Scandinavian writing research between 2010 and 2020
Bremholm, Jesper; Kabel, Kristine; Liberg, Caroline; Skar, Gustaf Bernhard Uno (Peer reviewed; Journal article, 2021)Scandinavian writing research forms a relatively new field, with an increased number of studies conducted in the last two decades. In this qualitative synthesis review of 87 peer reviewed journal articles from Denmark, ... -
Risikotrekk og skjulte kvalitetar i elevtekstar
Skar, Gustaf Bernhard Uno; Aasen, Arne Johannes (Journal article; Peer reviewed, 2016-02)Denne artikkelen undersøker ein elevtekst frå dei nasjonale utvalsprøvene i skriving som ei rekkje ekspertvurderarar har bedømt svært ulikt. Formålet med analysen er å avdekke vurderingsområde som kan vere krevjande å ... -
Samstämmighet i lärares bedömning av nationella prov i läsförståelse
Tengberg, Michael; Skar, Gustaf Bernhard Uno (Journal article; Peer reviewed, 2016-04)Tillförlitlighet i bedömning är en avgörande komponent i varje testprogram där testtagares resultat bygger på bedömares tolkningar utifrån en bedömningsskala eller en bedömningsguide. Utförliga svar på öppna uppgifter ... -
School Writing in Norway: Fifteen Years With Writing as Key Competence
Skar, Gustaf Bernhard Uno; Aasen, Arne Johannes (Chapter, 2021)Some 15 years ago, all teachers in Norway became writing teachers—at least according to the new curriculum—overnight. Following a “PISA-shock” in the early 2000s, Norwegian legislators decided to reform the national ... -
Sensorreliabilitet på skriftlig eksamen i videregående opplæring
Björnsson, Julius Kristjan; Skar, Gustaf Bernhard Uno (Research report, 2021)Denne rapporten presenterer en analyse av sensorreliabilitet ut ifra de foreløpige karakterene på skriftlig eksamen i videregående opplæring. Analysene er basert på karakterforslagene fra de to sensorene som foretok ekstern ... -
Skolens kanon - Skjønnlitterært mangfold i læreverk og klasserom
Foslie, Guro Stefanussen (Master thesis, 2018)Den litterære kanon er en omdiskutert side ved norskfaget, og er ikke innlemmet i dagens læreplan. Hvilke tekster er det da som tilbys i læreverkene, samt implementeres i lærernes undervisning? Hvilket mangfold representerer ... -
Teachers as raters: Investigation of a long term writing assessment program
Skar, Gustaf Bernhard Uno; Jølle, Lennart (Journal article; Peer reviewed, 2017)In 2010, the Norwegian Writing Centre (NWC) was commissioned by the Norwegian Directorate for Education and Training to develop the National Sample-Based Writing Test (NSBWT), which was to be administered annually to a ... -
Teaching Chinese characters to students in grades 1 to 3 through emergency remote instruction during the COVID‑19 pandemic
Ping Hsiang, Tien; Graham, Steve; Wang, Zhisheng; Wang, Chuang; Skar, Gustaf Bernhard Uno (Journal article, 2022)The current study examined how Chinese characters were taught by primary grade teachers in Macao during online instruction resulting from the COVID-19 pandemic (i.e., emergency remote instruction). A random sample of 313 ... -
Teaching writing during the COVID‑19 pandemic in the 2021–2022 school year
Graham, Steve; Huebner, Alan; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Azani, Jessica; Weinberg, Phil (Peer reviewed; Journal article, 2023)This study examined if in-class, online, and hybrid (in-class and on-line) instruction provided to middle and high school students in the U.S. differed during the third school year of the COVID-19 pandemic. It also provided ... -
Teaching writing in the primary grades in Norway: a national survey
Graham, Steve; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Falk, Daroon Yassin (Peer reviewed; Journal article, 2020)A sample of 1049 Norwegian teachers in grades 1–3 were surveyed about how they taught writing as well as their preparation and efficacy to do so. Although there was moderate variability in their response to survey items, ... -
Teknisk rapport: Pilotering av uppgifter till den nasjonale utvalgsprøven i skriving 2016
Skar, Gustaf Bernhard Uno; Iversen, Jon Marius Vaag (Research report, 2016) -
The Norwegian National Sample-Based Writing Test 2016: Technical Report
Skar, Gustaf Bernhard Uno (Research report, 2017) -
Tidlig skriveutvikling og relasjonen mellom verb, tekstkvalitet, transkripsjonsferdigheter og skriveopplæring.
Gåsbakk, Tonje Gartland (Master thesis, 2021)Denne masteroppgavens formål er å undersøke skriveutviklingen hos dagens førsteklassinger, samt relasjonen mellom elevenes verbbruk, tekstkvalitet, transkripsjonsferdigheter og skriveopplæring. På grunn av formålets omfang ... -
Vad behöver eleverna undervisning i för att utveckla sitt skrivande? Förväntningsnormer och didaktiska beslut i svensklärares bedömningssamtal
Blomqvist, Per; Lindberg, Viveca; Skar, Gustaf Bernhard Uno (Journal article; Peer reviewed, 2016)I studien samtalar tre lärargrupper om elevers skrivande och skrivundervisning i ämnet svenska på gymnasiet. Det teoretiska perspektiv som läggs på dessa samtal är didaktiskt och inriktas på hur lärare formulerar och ... -
Writing development and education standards in cross-national perspective
Jeffery, Jill V.; Elf, Nikolaj Frydensbjerg; Skar, Gustaf Bernhard Uno; Wilcox, Kristen Campbell (Journal article; Peer reviewed, 2018)The importance of writing ability for academic and career advancement is increasingly a focus of education research and policy globally. In response to concerns regarding students' writing competence, policymakers and ... -
Å måle skriving som grunnleggende ferdighet
Skar, Gustaf Bernhard Uno; Aasen, Arne Johannes (Journal article; Peer reviewed, 2018)Denne artikkelen undersøker utviklinga av skriveprøver i Norge (i 2005 og 2009–2017). Formålet er å drøfte utfordringer forbundet med det å måle elevers skriving som grunnleggende ferdighet gjennom skriveprøver. I undersøkelsen ...