Blar i NTNU Open på forfatter "Saur, Ellen"
-
Inkludering i lek av elever med sosiale og kommunikative vansker
Solberg, Malin (Master thesis, 2020)Tema for denne masteroppgaven er elever i barneskolen med sosiale og kommunikative vansker, og hvordan disse elevene blir inkludert i lek. Her skal jeg derfor se på hvordan de voksne i skolen tilrettelegger for at elevene ... -
Inkludering og barn med særskilte behov - En diskursanalyse av Rammeplan for barnehagen (2017)
Almås, Maja Olsen (Master thesis, 2018)Et viktig utdanningspolitisk mål i Norge er at alle barn skal få delta i inkluderende fellesskap i barnehagen. Denne oppgaven handler om inkludering knyttet til barn med særskilte behov – et komplekst og omdiskutert tema. ... -
"Kan det være enighet om noe man ikke har en felles forståelse for?": En kvalitativ intervjustudie om inkludering av elever med Asperger Syndrom
Østerhus, Sven (Master thesis, 2013)Dette er en kvalitativ intervjustudie som fokuserer på aktører i skolens refleksjoner, knyttet til inkludering av elever med Asperger Syndrom. Gjennom intervju av seks informanter fra fire ulike kommuner, samtlige med ... -
Karriereveiledning i den videregående skolen
Bakken, Ricke (Master thesis, 2023)I denne kvalitative studien presenteres fire karriereveilederes erfaringer, opplevelser og meninger om hvordan det er å arbeide som karriereveileder i den videregående skolen. Oppgaven tar for seg deres opplevelse av å ... -
Kulturarena med mulighet for dialog?: Grotta – en fritidsklubb for mennesker med utviklingshemming. "Målet e vel at vi ska ha det arti, trur æ"
Saur, Ellen (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2008:14, Doctoral thesis, 2008)Sammendrag Mange mennesker med utviklingshemming trenger hjelp for å tilrettelegge hverdagslivet. For noen gjelder dette gjennom hele livet og i alle deler av livet, slik at hjelpen også griper inn i det som defineres som ... -
Lekens betydning for sosial kompetanse i barnehagen
Hoddevik, Mie Cathrine (Master thesis, 2015)Denne forskningsoppgaven er rettet inn på lekens betydning for utvikling av sosial kompetanse hos barnehagebarn. Fokuset ligger på hva pedagogiske ledere i barnehagen legger i leken og dens rolle i forhold til utvikling ... -
Med delkompetanse som mål: En kvalitativ studie om et multifokalt samarbeid innad en fylkeskommune hvor et alternativt opplæringsløp tilbys i videregående skole
Strømstad, Lene (Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven tar for seg hvilke muligheter og begrensinger som finnes i samarbeid mellom nivåene ved opprettelse, oppfølging og videreføring av alternative prosjekt innenfor en bestemt fylkeskommune i Norge. Oppgaven ... -
Overgangen fra ungdomsskole til videregående skole for elever med utviklingshemming
Amundal, Bente Hopen (Master thesis, 2014) -
Psykisk helsearbeid i Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste : en kvalitativ intervjuundersøkelse om forståelse og praktisering av psykisk helsearbeid hos et utvalg PP-rådgivere
Røvik, Stine Solberg (Master thesis, 2016)Bakgrunn, beskrivelse og problemområde Psykisk helse er et stort og omdiskutert område som berører mange aktører fra flere hold. Det stilles større krav enn før, når det kommer til å ta ansvar for sin egen helse, og en ... -
"Så er vi ikke så slitne når vi går hjem": En kvalitativ studie om hvilken betydning skole- og barnehageprogrammet "De utrolige årene" har hatt for voksenrollen i barnehagen
Snildal, Linda (Master thesis, 2014)Jeg har i denne oppgaven sett på skole og barnehageprogrammet «De utrolige årene», og hvilke opplevelser og erfaringer voksne i barnehagen sitter igjen med etter opplæring og bruk av programmet i sin hverdag. Programmet ... -
Skolehverdagen til elever med autismespekterforstyrrelser
Nisja, Marte Bjerkaas (Master thesis, 2022)Autismespekterforstyrrelser har de siste årene fått økt oppmerksomhet som forskningsfelt, og det har også vært en kraftig økning i diagnostiseringen av barn med autisme på verdensbasis. Det har også nylig skjedd endringer ... -
Små- og stordriftsfordeler i yrkesfaglige løp: Stedets betydning for opplæring i skole og bedrift
Utvær, Britt Karin Støen; Saur, Ellen (Journal article; Peer reviewed, 2019)This study is a part of the larger Qualities in Education project, in which three upper secondary schools in Mid-Norway—an urban and two rural schools—with seemingly stark differences in quality are compared to identify ... -
Som skyer på himmelen Krisepedagogikk i skolen : en kvalitativ studie av barn og unge i sorg og krise etter tap av en forelder, og deres møte med skolen og kontaktlærer
Eriksen, Michelle J. (Master thesis, 2015) -
Stille elevers deltakelse i skolen
Tomter, Amalie; Vikan, Helene (Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i læreres erfaringer og refleksjoner rundt stille atferd i skolen. Skolen stiller høye krav om muntlig aktivitet og det forventes at elevene er aktivt deltakende i ... -
Stille elevers deltakelse i skolen
Tomter, Amalie; Vikan, Helene (Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i læreres erfaringer og refleksjoner rundt stille atferd i skolen. Skolen stiller høye krav om muntlig aktivitet og det forventes at elevene er aktivt deltakende i ... -
The Influence of Place on Everyday Life: Observations of Persons with Dementia in Regular Day Care and at the Green Care Farm
Myren, Gunn Eva Solum; Enmarker, Ingela Christina; Hellzén, Ove; Saur, Ellen (Journal article, 2017)Day care services for persons with dementia are becoming an important aspect of community services. Place, therefore, becomes vital concerning how such establishments are organized regarding both the physical and social ... -
Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi
Kuvås, Johannes Rosmo (Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven ser på hvordan tilpasset musikkteknologi kan benyttes for å gjøre musikkundervisning tilgjengelig for flere. I tillegg søker den å finne ut hva det å ha tilgang på slik teknologi kan ha å si for mennesker ... -
Utdanningsvalg i distrikt-Norge En kvalitativ studie av videregående elevers opplevelse av sitt studievalg og stedets betydning
Bakeng, Erlend (Master thesis, 2023)Sammendrag Dagens samfunn gir unge et hav av muligheter når det kommer til utdanning. Samtidig som utdanning er blitt en normalisert del av livet, er det også blitt et krav. Med tilgang til mange muligheter kan det å velge ...