Browsing NTNU Open by Author "Søndenaa, Erik"
Now showing items 21-40 of 61
-
Hvordan kan vernepleieren hjelpe elever med lett psykisk utviklingshemming inn i arbeidslivet etter videregående skole?
Stokke, Nina (Bachelor thesis, 2021)Sammendrag Hvordan kan en bidra til at elever med lett psykisk utviklingshemming får seg jobb etter videregående skole? På hvilken måte kan de som jobber på skolen og andre aktører inkludert vernepleieren også bidra til ... -
Hvordan miljøterapeutiske tiltak kan bidra til å redusere risikoen for vold og aggresjon hos pasienter innlagt ved psykiatriske sykehus
Brudevoll, Jonas Nilsen (Bachelor thesis, 2020)Sammendrag Tittel: Hvordan miljøterapeutiske tiltak kan redusere risikoen for vold og aggresjon hos innlagte pasienter ved psykiatriske sykehus. Introduksjon/bakgrunn: Vold blant pasienter ved psykiatriske sykehusavdelinger ... -
Hvordan påvirkes utviklingen til barn og unge av omsorgssvikt og fysisk vold i hjemmet
Overrein, Sigrid Østerås (Bachelor thesis, 2021)Tittel: Hvordan påvirkes utviklingen til barn og unge av omsorgssvikt og fysisk vold i hjemmet. Introduksjon/bakgrunn: Omsorgssvikt skjer verden over mot barn og unge. Det er ingen hemmelighet at omsorgssvikt kan få store ... -
Hvorfor er det utfordrende å utrede og diagnostisere psykiske lidelser hos mennesker med psykisk utviklingshemming?
Sommervold, Lill-Merete (Bachelor thesis, 2019)Dette er en bacheloroppgave i vernepleiefaglig arbeid, som en del av mitt avsluttende år ved NTNU. I løpet av mine tre år på bachelorstudiet har jeg lært mye både om mennesket, mennesket i samfunnet, hvordan legge til rette ... -
Implementation of the short-term assessment of risk and treatability over two phases
Kroppan, Erik; Nonstad, Kåre; Iversen, Runar Busch; Søndenaa, Erik (Journal article; Peer reviewed, 2017)Background: Over the last decade, the Short-Term Assessment of Risk and Treatability (START) has provided a strong evidence base to predict a range of problem behaviors. The implementation of START and adaptation of the ... -
Improving the transition process to independent living for adolescents with profound intellectual disabilities. Experiences of parents and employees
Roos, Eirik; Søndenaa, Erik (Peer reviewed; Journal article, 2020)Background The transition process from the family home to independent living for young adults with profound intellectual disability (PID) becomes delayed. Those families face challenges that exceed those of typical ... -
Innsatte med utviklingshemming – en deskriptiv undersøkelse av ulike etaters arbeid med identifikasjon og tilrettelegging
Friestad, Christine; Johnsen, Berit; Storvik, Birgitte Langset; Søndenaa, Erik (Research report, 2020)Denne rapporten oppsummerer resultatene av en undersøkelse gjennomført av KRUS og Kompetansesentrene for sikkerhets-, fengsels- og rettspsykiatri Midt og Sør-Øst, på oppdrag fra Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet. ... -
Intellectual disabilities and offending behaviour: the awareness and concerns of the police, district attorneys and judges
Søndenaa, Erik; Olsen, Terje; Kermit, Patrick Stefan; Envik, Robert (Peer reviewed; Journal article, 2019)Purpose The purpose of this paper is to examine the awareness of intellectual disabilities (ID) amongst professionals in the criminal justice system (CJS) and their knowledge of those persons, either as victims, witnesses, ... -
Intellectual disabilities and offending behaviour: the awareness and concerns of the police, district attorneys and judges
Søndenaa, Erik; Olsen, Terje; Kermit, Patrick Stefan; Dahl, Nina; Envik, Robert (Peer reviewed; Journal article, 2019)Purpose: The purpose of this paper is to examine the awareness of intellectual disabilities (ID) amongst professionals in the criminal justice system (CJS) and their knowledge of those persons, either as victims, witnesses, ... -
Intellectual disabilities in the criminal justice system
Søndenaa, Erik (Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2009:6, Doctoral thesis, 2009) -
Kan grunnprinsippene i traumebevisst omsorg utgjøre en relevant tilnærmingsmetode i møte med barn og unge med psykisk utviklingshemming og utfordrende atferd?
Engh, Marlene (Bachelor thesis, 2019)Hensikt: Hensikten med denne bacheloroppgaven er å tilegne meg mer kunnskap om forekomsten av utfordrende atferd hos barn og unge med psykisk utviklingshemming, og undersøke om hvorvidt tilnærmingsmetoden traumebevisst ... -
Kan vernepleieren gi effektiv behandling til personer med lett til moderat psykisk utviklingshemming med sinnemestringsutfordringer basert på kognitiv atferdsterapi?
Aune, Linus (Bachelor thesis, 2020)Tittel: Kan vernepleieren gi effektiv behandling til personer med lett til moderat psykisk utviklingshemming med sinnemestringsutfordringer basert på kognitiv atferdsterapi? Hensikt: Hensikten med denne oppgaven er å ... -
Mental health, challenging behaviour, diagnosis, and access to employment for people with intellectual disabilities in Norway
Pedersen, Erlend Refseth; Anke, Audny Gabriele Wagner; Langøy, Emmy Elizabeth; Olsen, Monica Isabel Benedikte; Søndenaa, Erik (Journal article; Peer reviewed, 2024)Background: Studies have found that presence of challenging behaviours and mental health problems limits employment for people with intellectual disabilities. This study investigates the associations between age, gender, ... -
Miljøterapi innenfor rehabilitering av eldre
Øien, Nina Kristine Løland (Bachelor thesis, 2023)Denne bacheloroppgaven tar for seg temaene rehabilitering av eldre og miljøterapi. Da eldre er en gruppe i samfunnet som stadig øker i omfang og vil kreve økte helsetjenester, er det viktig å se hvilke muligheter som finnes ... -
Minimising Restrictive Interventions for People with an Intellectual Disability: Documentary Analysis of Decisions to Reduce Coercion in Norway
Røstad, Monica; Whittington, Richard Charles; Søndenaa, Erik (Peer reviewed; Journal article, 2023)A quantitative cross-sectional design was used to systematically examine data derived from the municipality’s coercive decision documents. The study included coercive decisions for people with intellectual disabilities ... -
Motivasjon til rusfrihet blant individer med ruslidelser
Svepstad, Marianne (Bachelor thesis, 2021)Sammendrag Tittel: Motivasjon til rusfrihet blant individer med ruslidelser Introduksjon/bakgrunn: Ruslidelser er en helseutfordring, og virker inn på et individs totale livskvalitet. Den fysiske og psykiske avhengigheten ... -
Musikkens rolle i rehabilitering etter ervervet hjerneskade
Øien, Ola Aasgaard (Bachelor thesis, 2020)Ervervet hjerneskade kan medføre svekkelse av motoriske og kognitive funksjoner, og en betydelig reduksjon i livskvalitet. Rehabiliteringsarbeidet til denne pasientgruppen kan være vanskelig på grunn av disse kognitive ... -
Opplevelse av inkludering og vennskap i skolen for funksjonsnedsatte barn
Lysholm, Cecilie (Bachelor thesis, 2023)Formålet med denne studien er å undersøke vennskapets effekt når det kommer til inkludering i skolen. Studien belyser tematikken ved å analysere fem utvalgte forskningsartikler sammen med annen relevant litteratur og teori. ... -
Pasienter med dobbeltdiagnose ADHD og rusavhengighet, og hvordan dette kan påvirke rehabiliteringen
Moen, Sigrid Seivåg (Bachelor thesis, 2022)Bakgrunn: Personer som har ADHD har større sjans for å bli avhengig av rusmidler. I tillegg vurderes denne pasientgruppen å være mer krevende i behandlingsforløpet ved rusklinikker enn andre pasienter. Hensikt: Hensikten ... -
People with intellectual disabilities and harmful sexual behaviour: Professionals' views on the barriers to prevent harm
Svae, Gøril Brevik; Hassel, Bjørnar; Søndenaa, Erik (Peer reviewed; Journal article, 2022)Background People with intellectual disabilities can be exposed to sexual abuse and they can display harmful sexual behaviour. This study aimed to identify barriers to preventing harmful sexual behaviour in people with ...