Blar i NTNU Open på forfatter "Rønning, Frode"
-
Flerspråklige elever i møte med tekstoppgaver i matematikk - En casestudie av 18 voksne innvandrerelever som belyser hvilke utfordringer de opplever i arbeidet med tekstoppgaver i matematikk
Vidisdottir, Margret Osk (Master thesis, 2017)Målet med denne oppgaven er å belyse hvilke aspekter ved tekstoppgaver i matematikk oppleves som vanskelige for flerspråklige elever. Motivasjonen bak temavalget er et ønske om å kunne konkretisere hvilke tiltak som kan ... -
Fra kjerneelementer til klasserom - En studie av elevers muligheter for å lære matematikk i tråd med intensjonene i Kunnskapsløftet 2020.
Ness, Thale Lund (Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvilken rolle Kunnskapsløftet 2020, som ny læreplan, spiller i undervisningen i skolen. Spesielt har jeg sett på hvordan læreren påvirkes av læreplanen, og hvilke muligheter ... -
"Hva gjør jeg med ulikhetstegnet?": En kvalitativ studie av 1T-elevers beskrivelser og løsning av lineære ulikheter
Espeland, Thea Lien (Master thesis, 2012)Formålet med denne studien er å få dypere innsikt i elevers løsning og resonnering i forbindelse med lineære ulikheter. Spesielt undersøkes elevers beskrivelser av ulikhetsbegrepet, en ulikhets løsning og elevers grafiske ... -
Hvordan kan man bygge motivasjon for matematikk?
Marnburg, Ferdinand Marnburg (Master thesis, 2021)Denne studien har tittelen «Hvordan kan man bygge motivasjon for matematikk?» Studien har som formål å undersøke hvilke aspekter som påvirker motivasjonen for matematikk i en klasse i det yrkesfaglige utdanningsprogrammet ... -
Influence of computer-aided assessment on ways of working with mathematics
Rønning, Frode (Journal article; Peer reviewed, 2017)This paper is based on an on-going project for modernizing the basic education in mathematics for engineers at the Norwegian University of Science and Technology. One of the components in the project is using a computer-aided ... -
Innovativ utdanning i matematikk
Rønning, Frode (Peer reviewed; Journal article, 2015)This paper describes a project at NTNU where the aim is to modernize education in the basic mathematics subjects in order to increase students’ learning outcomes. Based on surveys and interviews, the paper reports on ... -
"Jeg forstår mer av hvordan man regner ut i Pytagoras da, for trigonometri er jo bare en tast på kalkulatoren" - En studie om bruk av matematikk på utdanningsprogrammet Bygg- og anleggsteknikk
Moholdt, Marthe (Master thesis, 2016)Denne casestudien handler om matematikk i programfaget Produksjon for det yrkesfaglige utdanningsprogrammet Bygg- og anleggsteknikk. Studiens forskningsspørsmål er følgende: Hvilke matematiske ressurser kan observeres i ... -
«Jeg skjønner hva han gjør, men ikke hvordan han kommer på å gjøre det» - En casestudie av R1-elevers forståelse av bevis
Eriksen, Thomas Westly (Master thesis, 2015)Denne casestudien handler om bevisforståelse hos VG2-elever som har faget matematikk R1. Det overordnede forskningsspørsmålet for studien er: Hvilke bevisskjemaer benytter R1-elever seg av når de beviser? Studien har også ... -
«Jeg syns avstanden mellom boka og eksamen er litt stor egentlig»: En studie av R2-elevers forhold til læreboka i matematikk
Vatne, Ann Kristin (Master thesis, 2012)Målet med denne undersøkelsen er å undersøke av R2-elevers forhold til læreboka si i matematikk. Jeg jobbet med å besvare spørsmålene «Hvordan bruker R2-elever læreboka i matematikk?», «Hvilke deler av boka vurderer elevene ... -
Kjært begrep har mange tegn: En studie av matematikkforståelse ved bruk av tegnspråk
Solem, Isabella (Master thesis, 2014)Den overordnede målsettingen med denne studien er å undersøke tegnspråks betydning for begrepsoppfattelse i matematikk. Studien inneholder kunnskap om noen tegn som kan benyttes for noen matematiske begrep, og hvilken ... -
Kommunikasjon ved bruk av medierende redskaper i matematikkundervisningen - En kvalitativ kasusstudie om sammenhenger mellom kommunikasjonsmønstre og medierende redskaper i matematikk
Rynning, Rune Kleiven (Master thesis, 2015)Målet med denne studien er å øke bevisstheten rundt hvordan innføring av ulike redskaper er med på å påvirke kommunikasjonen som oppstår i matematikklasserommet. Analyseverktøyet som benyttes til dette består av teori om ... -
Language elements helping to see enlargement as a multiplicative situation
Rønning, Frode (Chapter, 2020)This paper presents an analysis of Grade 5 pupils' work with similarity, based on an adaptation of Brousseau's classical puzzle. My main interest is in investigating the pupils' language repertoire and mathematical strategies ... -
Learning algebra with Minecraft: A comparative case study on the use of artifacts in pattern generalization activities
Nygård, Stian (Master thesis, 2022)Målet med denne studien har vært å finne ut hvordan elever på ungdomsskolen arbeider med algebraisk mønster-generalisering ved hjelp av tre gitte artefakter, Minecraft, centikuber samt papir og blyant. Klassen ble delt i ... -
Learning Mathematics in a Context of Electrical Engineering
Rønning, Frode (Chapter, 2022)This paper reports from an early phase of a project where first-year students on a programme in electronic systems learn mathematics in close contact with their engineering specialisation. Using concepts from the Anthropological ... -
Læringsressurser i grunnutdanningen i matematikk - kvalitet, tilgjengelighet og differensiering
Langaas, Mette; Buan, Aslak Bakke; Rønning, Frode; Tjelmeland, Håkon; Skauvold, Jacob; Thaule, Marius (Journal article, 2017)For studenter ved sivilingeniørutdanningen ved NTNU inngår fem grunnemner i matematikk i studieplanen. Tre av disse emnene, Matematikk 1 (første semester, 1700 studenter), Matematikk 2 (andre semester, 1400 studenter) og ... -
MARTA: Matematikk som redskap for tanken. Integrasjon av matematikk i ingeniørutdanning
Rønning, Frode (Research report, 2023) -
Matematikk i programfaget Tegning og bransjelære for utdanningsprogrammet Bygg- og anleggsteknikk
Utvik, Lise Wærstad (Master thesis, 2012)Fokuset til denne studien er matematikk i programfaget Tegning og bransjelære for det yrkesfaglige utdanningsprogrammet Bygg- og anleggsteknikk. Målet er å synliggjøre matematikk som ligger til grunn her, samt å få en bedre ... -
Matematisk modellering: En studie av elevers arbeid med en modelleringsoppgave basert på Newtons avkjølingslov
Røberg, Emil (Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven har som formål å undersøke hvordan elever arbeider med en modelleringsoppgave som tar utgangspunkt i Newtons avkjølingslov. Spesielt har jeg undersøkt hvilke matematiske kompetanser elevene benytter ... -
Mathematics and engineering - interplay between praxeologies
Rønning, Frode (Chapter, 2023) -
Modelling climate change through Study and Research Paths
Fleischmann, Yael; Rønning, Frode; Strømskag, Heidi (Chapter, 2022)